انتظار 15 ساله ماسوله برای ثبت در فهرست یونسکو

به گزارش مجله عکس، فرشته رضایی - رشت-خبرنگار: ماسوله با قدمتی برابر با 800 سال، دومین شهر تاریخی زنده دنیا محسوب می شود که همچنان زندگی در آن جاری و ساری است.

انتظار 15 ساله ماسوله برای ثبت در فهرست یونسکو

این شهر تاریخی که سال 54 با شماره 1090 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید، همچنان در انتظار ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو است. ماسوله به دلیل حفظ نسبی سنن و اصالت های فرهنگی، تاریخی و همینطور همخوانی و هم آهنگی معماری ویژه اش با محیط اطراف دارای اهمیت و شهرت است. پرونده ثبت ماسوله در فهرست یونسکو از سال 83 مطرح شد. طی 15 سال گذشته بارها این پرونده کارشناسی شده، اما همواره موانعی برای ارسال پرونده از سوی ایران برای ثبت در فهرست یونسکو وجود داشته است.

  • ثبت جهانی؛ فرصتی برای جذب گردشگران

آخرین بار حدود 4 سال قبل که استرکیش لاروش دبیر منطقه ای یونسکو به گیلان سفر کرده بود، با حضور در جمع مدیران پایگاه های میراث فرهنگی کشور که در ماسوله گردهم آمده بودند، به حفظ و حراست از میراث فرهنگی از سوی سازمان جهانی یونسکو تاکید کرده بود. وی جذابیت ماسوله را غیر قابل انکار توصیف کرده و گفته بود: میراث فرهنگی در معرض تهدیدهای زیادی واقع شده است. باید برای حفظ و نگهداری این میراث با رعایت استانداردها به معیار جهانی دست یابیم.

آنچه سبب شده ماسوله در انتظار ارائه پرونده خود به سازمان یونسکو برای ثبت جهانی باشد، موانعی است که طی چند سال اخیر همچنان بر جای خود باقی مانده اند. وجود ساختمان های اداره برق و مخابرات در حریم ماسوله سبب می شود نگاه ها از ماسوله برشود و این فرصت طلایی در اختیار دیگر استان ها برای ثبت در یونسکو قرار بگیرد. به گفته کارشناسان، امروزه ثبت جهانی، یک برند معتبر در جذب گردشگر و رونق صنعت گردشگری محسوب می شود و به طور حتم یکی از اصلی ترین دلایل انتخاب یک مقصد گردشگری توسط افراد، ثبت آن در فهرست میراث جهانی یونسکو است. این امر باعث جذب میلیون ها گردشگر، اشتغال زایی، درآمدزایی و در نتیجه به وجود آمدن مسیری هموار برای ایجاد رفاه اجتماعی بیشتر خواهد شد.

با حضور چشمگیر گردشگران برای بازدید از مکانی که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده، زیرساخت های مقصد نیز در ابعاد اقامتی، پذیرایی، بهداشتی، ارتباطی، جاده ای و حمل ونقل زمینی یا هوایی گسترش می یابد و کسب و کارهای کوچک و بزرگ محلی مرتبط با خدمات گردشگری به این واسطه شکل می گیرند که افزایش اشتغال را به همراه خواهند داشت. پیش از این مجموعه های تاریخی گنبد قابوس گرگان، چغازنبیل و سازه های آبی شوشتر در خوزستان، تخت جمشید، پاسارگاد و باغ ارم در فارس، نقش جهان در اصفهان و... توانسته اند به این فهرست راه یابند.

  • یک مطالبه عمومی

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان معتقد است؛ هر گردشگر خارجی که می خواهد کشوری را برای مقصد گردشگری انتخاب کند، قبل از سفر حتما مکان های تاریخی و گردشگری آن را بررسی خواهد کرد، بنابراین گردشگران می توانند در سایت یونسکو تمام آثار تاریخی و طبیعی جهانی ثبت شده را بیابند و با توجه به جذابیتی که دارند، به این مکان ها سفر کنند.

شهرود امیرانتخابی با بیان این که گردشگران داخلی هم با توجه به اطلاعاتی که از یک مکان داخلی کسب می کنند از آنجا بازدید می کنند، اظهار کرد: دولت و در رأس آن سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و همینطور کنندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی، استاندار و سایر مسئولان استانی، فعالان صنعت گردشگری و میراث فرهنگی، تمام تلاش خود را برای ثبت ماسوله در فهرست میراث جهانی یونسکو به کار خواهند گرفت. ثبت جهانی این شهر در گیلان یک مطالبه عمومی است و در صورت ثبت آن، استان به عنوان یکی از مقاصد هدف گردشگران خارجی تبدیل می شود. به دنبال آن مزیت های فراوانی از جمله افزایش تولید ناخالص داخلی و ارزآوری و توسعه اشتغال پایدار را با خود به همراه دارد.

  • پیگیری برای رفع موانع و ارسال پرونده ماسوله

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان از پیگیری ارسال پرونده ماسوله برای ثبت جهانی تا سال 2020 خبر داد. امیر انتخابی گفت: در حال پیگیری برای رفع موانع و ارسال پرونده ماسوله برای ثبت جهانی هستیم. باید ساختمان های اداره برق و مخابرات ماسوله با مساعدت استانداری تحویل سازمان میراث فرهنگی داده شود تا بتوان پرونده ماسوله را برای ثبت جهانی ارسال کنیم. این مسئول با بیان این که وجود ساختمان های اداره برق و مخابرات در این شهر تاریخی از مهم ترین موانع ثبت جهانی آن است، افزود: اگر چه در ساخت این ساختمان های اداری سعی شده بافت سنتی ماسوله حفظ شود، اما بر اساس نظر کارشناسان یونسکو باید ساختمان های اداره برق و مخابرات از منظر طبیعی ماسوله خارج شوند تا بتوان آن را در فهرست جهانی به ثبت رساند.

در حالی که 40 سال از قرار دریافت ماسوله به عنوان یک مجموعه کامل تاریخی، طبیعی، در فهرست آثار ملی می گذرد، اما این شهر همچنان چشم انتظار ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو است. سال 89 با حضور کننده منطقه ای یونسکو اولین نشست کارگروه طرح جامع مدیریتی منظر فرهنگی ماسوله برگزار گشت. به دنبال آن در سال 90 هم دفتر ثبت جهانی ماسوله از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تشکیل شد، اما همچنان ماسوله به عنوان میراثی که شرایط ثبت در فهرست جهانی را دارد به علت موانع زیرساختی و رعایت نشدن ضوابط معماری و ساخت وساز در اماکن میراثی، همچنان چشم انتظار است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 4 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 289

به "انتظار 15 ساله ماسوله برای ثبت در فهرست یونسکو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتظار 15 ساله ماسوله برای ثبت در فهرست یونسکو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید