اولین سیاره فراخورشیدی در کمربند حیات کشف شد

به گزارش مجله عکس، دانشمندان برای اولین بار با استفاده از داده های ارسالی از تلسکوپ شکارچی حیات فرازمینی TESS ناسا پیروز به کشف سیاره ای فراخورشیدی در کمربند حیات شده اند.

اولین سیاره فراخورشیدی در کمربند حیات کشف شد

به گزارش خبرنگار داشمندان با استفاده از داده های ارسالی از تلسکوپ شکارچی حیات فرازمینی TESS ناسا پیروز به کشف یک سیاره فراخورشیدی در کمربندی حیات شده اند. به گفته کارشناسان این سیاره امکان دارد حاوی آب مایع باشد که عاملی بسیار مهم برای حیات جانداران است و می تواند مقصدی در آینده برای ارسال فضانوردان و مسکونی کردن سیاره باشد.

این سیاره ابعادی مشابه کره زمین دارد و TOI 700 d نام گذاری شده است که در فاصله 101.5 سال نوری از زمین قرار گرفته است و به گفته کارشناسان موقعیت مناسب آن امکان تحقیق حیات فرا زمینی را پیش روی دانشمندان قرار داده است.

کاوشگر رباتیک TESS به طور ویژه با هدف یافت سیاره های فراخورشیدی به ابعاد کره زمین در مجاورت ستاره های میزبان خود طراحی و راه اندازی شده است.

کاوشگر TESS درسال 2018 راه اندازی شده است و با استفاده از شیوه ترانزیت به بررسی و شناسایی سیاره ها فراخورشیدی می پردازد. در این شیوه ماهواره با بررسی میزان نور عبوری از مقابل ستاره های کهکشان های دور دست سیاره هایی که به دور ستاره گردش می کنند را شناسایی می کند. با استفاده از این شیوه ابعاد سیاره فراخورشیدی هم قابل شناسایی خواهد بود.

نظیر این شیوه شناسایی سیاره فراخورشیدی پیش تر به وسیله تلسکوپ فضایی کپلرمورد استفاده قرار گرفته بود. این تلسکوپ فضایی در طول دوران فعالیت خود پیروز به کشف حدود 4000 سیاره فرا خورشیدی شده بود.

ستاره این سیاره TOI 700 نام دارد و دانشمندان سه سیاره دیگر هم در مدار این ستاره شناسایی کرده اند. سیاره TOI 700 b هر 10 روز یک بار مدار ستاره خود را کامل می کند.

سیاره های دیگر این سیستم ستاره ای، به نام TOI 700 c حدود 2.6 برابر ابعاد کره زمین است و به گفته دانشمندان از دسته سیاره های با هسته گازی است و هر 16 روز یک بار مدارخود به دور ستاره میزبانش را تکمیل می کند.

سیاره دیگر در این سیستم TOI 700 d نام دارد که خارجی ترین سیاره در مدار اطراف ستاره اش هست. ابعاد این سیاره تنها 20 درصد بزرگ تر از زمین است و هر 37 روز یک بارمدارخود به دور ستاره میزبانش را تکمیل می کند.

از بین سیاره ها دانشمندان به دلیل فاصله ویژه قرارگیری TOI 700 d از ستاره میزبانش، آن را گزینه ای مناسب برای جست و جو حیات فرا زمینی معرفی کرده اند.

کامیون برقی تسلاموتورز راهی سیاره سرخ می شودافزون بر تلسکوپ فضایی TESS، دانشمندان به تازگی با استفاده از داده های دریافتی از تلسکوپ فضایی اسپیتزر، Spitzer هم به داده های مشابهی درباره این سیستم ستاره ای دست یافته اند.

سیستم ستاره ای TOI 700 d درفاصله نزدیکی از سیستم ستاره ای TRAPPIST-1 قرار گرفته است که تلسکوپ فضایی اسپیتزر به طور ویژه برای بررسی آنها به فضا پرتاب شده است.

این سیستم ستاره ای متشکل از چندین سیاره است و کارشناسان امیدوار به کشف نشانه هایی از حیات فرازمینی در آنها هستند.

سیستم ستاره ای TRAPPIST-1، شامل یک ستاره کوتوله است که تنها 40 سال نوری از زمین فاصله دارد و میزبان هفت سیاره به ابعاد کره زمین است که بنابر مطالعه های اجرا شده 3 سیاره آن در کمربند حیات قرار دارند.

بررسی این سیستم ستاره ای با استفاده از فناوری های پیشرفته یکی از هدف های ارسال تلسکوپ فضایی جیمزوب است که در سال 2021 به فضاپرتاب خواهد شد.

دانشمندان در نظر دارند با استفاده از داده های دریافتی از تلسکوپ فضایی جیمز وب به بررسی گاز های اتمسفر سیاره های سیستم ستاره ای TRAPPIST-1 بپردازند و گازهایی چون متان و اکسیژن را در آن شناسایی کنند.

کارشناسان امیدوار هستند با بررسی داده های دریافتی از تلسکوپ فضایی جیمز وب در آینده بتوانند به شبیه سازی رایانه جو سیاره های سیستم ستاره ای TOI 700 بپردازند و آب وهوای موجود در جو سیاره ها را پیاده سازی کنند.

نتیجه مطالعه های دانشمندان درباره سیستم های ستاره ای سیاره های فراخورشیدی در دویست و سی و پنجمین جلسه انجمن نجوم آمریکا AAS ارائه شده است.

منبع: space