تشخیص آرتریت روماتوئید با کدام آزمایش های خون ممکن است؟

به گزارش مجله عکس، آرتریت روماتوئید اختلال خودایمنی است که با بروز التهاب در مفصل ها ظاهر می گردد.

تشخیص آرتریت روماتوئید با کدام آزمایش های خون ممکن است؟

پزشک عارضه آرتریت روماتوئید را به وسیله معاینات جسمی، انجام آزمایش خون یا مطرح کردن پرسش هایی از بیمار درباره علائم بیماری تشخیص می دهد.

پزشکان ممکن است برای تشخیص این بیماری انجام آزمایش خون را به منظور آنالیز وجود چندین ترکیب سیستم ایمنی و التهابی که معمولا در بدن بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید وجود دارد، توصیه می نمایند.

به گزارش خبرنگاران، سایت مدیکال نیوز تودی نوشت: از جمله آزمایشات خونی که در تشخیص عارضه آرتریت روماتوئید یاری نماینده است می توان به موارد زیر اشاره نمود:

تست anti-CCP: در این آزمایش یک نوع اتوآنتی بادی موسوم به anti-CCP مورد آنالیز قرار می گیرد که در بدن 60 تا 80 درصد از افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید مشاهده می گردد.

تست ANA: دراین آزمایش سطح بالای آنتی بادی های ضد هسته (ANA) مورد آنالیز قرار می گیرد. ANA ترکیب هایی هستند که می توانند به هسته سلول حمله کند و آن را از بین ببرند.

تست پروتئین واکنشی سی (CRP): در این آزمایش وجود CRP که کبد در واکنش به التهاب در بدن فراوری می نماید، مورد ارزیابی قرار می گیرد. وجود پروتئین واکنشی سی نشان دهنده التهاب در هر نقطه از بدن است اما برخی از مسائل پزشکی از قبیل چاقی و آلودگی نیز می توانند CRP در خون را افزایش دهند.

سرعت رسوب گلبول قرمز (ESR): این آزمایش حدود یک ساعت طول می کشد و در آن سرعت ته نشین شدن گلبول های قرمز نمونه خون گرفته شده از بیمار در لوله آزمایش مورد ارزیابی قرار می گیرد. بالا بودن سرعت رسوب گلبول قرمز نشانه وجود التهاب در بدن است.

فاکتور روماتوئید (RF): دراین آزمایش سطح RF که همچون آنتی بادی در مقابل با گاما گلوبولین در خون عمل می نماید، ارزیابی می گردد. مثبت بودن آزمایش RF می تواند نشان دهنده خطر ابتلا به بیماری آرتریت روماتوئید باشد.

اوریک اسید: اوریک اسید فراورده زائدی است که میزان آن در افراد مبتلا به نقرس (نوع دیگری از آرتریت التهابی) بالاست. همچنین وجود میزان بالایی از این ماده می تواند نشانه خطر ابتلا به عارضه آرتریت روماتوئید باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 اسفند 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 74

به "تشخیص آرتریت روماتوئید با کدام آزمایش های خون ممکن است؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "تشخیص آرتریت روماتوئید با کدام آزمایش های خون ممکن است؟" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشخیص آرتریت روماتوئید با کدام آزمایش های خون ممکن است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید