تهدید و فرصت، دو روی سکه موقعیت ویژه قم

به گزارش مجله عکس، خبرنگاران/قماستاندار قم بیان نمود: موقعیت مواصلاتی و ترانزیتی وِیژه استان قم در عین حال که یک فرصت ویژه است، درصورت عدم توجه می تواند آسیب زا نیز باشد.

تهدید و فرصت، دو روی سکه موقعیت ویژه قم

به گزارش خبرنگاران، بهرام سرمست در جلسه شورای پدافند غیرعامل استان که عصر امروز در استانداری قم برگزار شد، گفت: در پدافند غیرعامل نوعی دفاع غیر نظامی وجود دارد که به منظور کاهش آسیب های ناشی از حملات مختلف صورت می گیرد و کشور ایران علی رغم وجود تهدیدات بسیار در اطراف خود، از نظر امنیتی و نظامی در وضعیت مناسبی واقع شده است، دشمنان این نظام نیز وقتی از حمله نظامی علیه چنین کشوری ناامید می شوند، به سراغ شیوه های غیرنظامی برای آسیب رسانی به کشور برآمده اند، لازم است در این زمینه طرح های پدافند غیر عامل را که به حق مورد تاکید رهبری نیز بوده است جدی گرفته و عملیاتی سازیم.

وی ادامه داد: در استان قم به جهت ویژگی های خاص استان، آسیب ها و فرصت های ویژه ای نیز وجود دارد، برای مثال موقعیت مواصلاتی و ترانزیتی وِیژه استان قم در عین حال که یک فرصت ویژه است، درصورت عدم توجه می تواند آسیب زا نیز باشد، وجود اماکن خاصی در استان مانند حرم حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران، بیوت مراجع، وجود پدیده مهاجرپذیری و موارد دیگر هم نقطه قوت و هم محل آسیب احتمالی است، برای مثال درخصوص زائران پاکستانی، علاوه برآنکه باید مهمان نوازی و ارتباطات فرهنگی مناسب مورد توجه قرارگیرد، احتمال شیوع بیماری های واگیردار نیز باید بررسی شود.

استاندار قم اظهار داشت: مجاورت با پایتخت کشور، پدیده حاشیه نشینی در استان و وجود بافت فرسوده نیز از جمله این موارد است و مجموع این موارد اهمیت استان قم را از جهت پدافند غیرعامل افزایش می دهد، به ویژه بحث حاشیه نشینی و وجود بافت فرسوده که باید در طرح جامعه پدافند غیر عامل مورد توجه قرار گیرد و تاکید استانداری نیز بر عملیاتی شدن این طرح است.

سرمست ادامه داد: قبل از طرح جامع پدافند غیر عامل نیز، طرح مشترک مدیریت بحران و مدیریت پدافند غیر عامل در استان به تصویب رسید که به جهت وجود شهرک های صنعتی در استان، درخصوص کاهش آسیب های احتمالی این شهرک ها مانند آتش سوزی ها و برق گرفتگی ها بود.

استاندار قم در خصوص هفته پدافند غیرعامل گفت: هفته پدافند غیرعامل فرصت گرانقدری است که در آن می توان علاوه بر نکوداشت این هفته، به آموزش پدافند غیرعامل در دستگاه ها و نهادها پرداخت تا گامی در جهت گسترش فرهنگ پدافندغیرعامل در جامعه باشد.

وی ادامه داد: در استان قم در حالت کلی، علی رغم وجود آسیب ها، هماهنگی خوب و تعامل سازنده ای بین دستگاه های اجرایی مختلف از جمله ارگان های امنیتی و ستاد مدیریت بحران وجود دارد، چرا که مهم ترین مسئله در مدیریت بحران، هماهنگی بین نهادها و انسجام و پیوستگی برنامه ها است و خوشبختانه این همکاری در استان قم در سطح عالی وجود دارد.

سرمست گفت: استان قم تعیین استان تهران، در مجاورت این استان است راستا مواصلاتی بین 17استان کشور است، از این جهت هر اتفاقی که در استان قم رخ دهد بر استان تهران و این 17 استان نیز تاثیر گذارخواهد بود، لذا باید مورد توجه ویژه قرارگیرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 533

به "تهدید و فرصت، دو روی سکه موقعیت ویژه قم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تهدید و فرصت، دو روی سکه موقعیت ویژه قم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید