تورم مسکن مجردها را به خانه والدین بازمی گرداند!

به گزارش مجله عکس، پژوهشی نشان می دهد تغییر الگوی خانوارها و افزایش تعداد خانوارهای تک نفره تقاضای مسکن در شهر تهران را نیز دستخوش تغییر نموده و بالا برده است. با این حال آیا با توجه به رشد نجومی اجاره بها همچنان می توان به الگوی تازه استناد کرد؟

تورم مسکن مجردها را به خانه والدین بازمی گرداند!

به گزارش تجارت نیوز، بازار مسکن در سال های اخیر مسائل متعددی را پشت سر گذاشته است؛ مسائلی که با مرور زمان نه تنها بهبود پیدا ننموده بلکه روز به روز بر حجم بحران ناشی از آن هم افزوده شده است.

مشکل کمبود عرضه در مقابل تقاضای موجود در جامعه یکی از این مسائل است. رکود در ساخت، رجحان سرمایه گذاری در حوزه مسکن و در نتیجه وجود واحدهای خالی، از سری دلایل این کمبود عرضه محسوب می شوند.

به تازگی در پژوهشی عنوان شده است تغییر الگوی جامعه و افزایش خانواده های کم جمعیت و یک نفره نیز در این افزایش تقاضا برای خانه در شهر تهران دخیل بوده است.

بر این اساس تعداد خانوارهای تک نفره در تهران، سال 1395 معادل 10 درصد بوده و تا 12 درصد افزایش داشته است. بعلاوه تعداد خانوارهای دونفره که در سال 95 معادل 22 درصد بوده تا 25 درصد رشد نموده است.

از سوی دیگر تعداد خانوارهای سه نفره و بیشتر از آن، که در سال 95 معادل 30 درصد از جمعیت تهران را تشکیل می داده اکنون به 28 درصد کاهش یافته است. بنابراین در بازه زمانی هفت ساله تعداد خانوارهای ساکن در تهران کمتر شده است. تعداد خانوارهای تک نفره نیز در این کلان شهر دو واحد درصد در مقایسه با سال 95 افزایش پیدا نموده است.

طبیعتا مسائل مالی اخیر وعدم تمایل افراد برای ازدواج و فرزندآوری در کوچک شدن خانواده ها در کلانشهری مانند تاثیرگذار بوده است؛ شهری که بحران مسکن در آن بیش از هر شهر دیگری در کشور محسوس است.

بازگشت مجردها به مسکن خانوادگی

البته این ماجرا از شروع سال 1402 بعد دیگری نیز پیدا نموده و در صورت آمارگیری مجدد ممکن است نتایج تازه ای مطرح گردد، سال جاری بازار اجاره تورم بی سابقه ای را تجربه کرد؛ تعداد زیادی از خانوارها مجبور شدند به منطقه ها پایین تری مهاجرت نمایند و برخی در زمان سررسید قرارداد خود نه می توانستند در خانه نو سکنی گزینند و نه می توانستند خانه ای نو مطابق با بودجه خود پیدا نمایند.

بنابراین تعداد زیادی از مجردها مجبور شده اند دوباره به خانه والدین خود بازگردند. بر اساس گزارشی که فردای اقتصاد پیشتر منتشر نموده بود نیز با تشدید تورم مسکن از سال 1396 به این سو تعداد افراد 30 تا 40 ساله ای که مجبور شده اند با خانواده زندگی نمایند روند صعودی گرفته است.

برخی از این افراد هم که از شهرستان به تهران مهاجرت نموده بودند شغل و زندگی خود را پشت سر جا گذاشتند و به شهرستان ها بازگشتند.

علیرضا فخاری، استاندار تهران نیز در مورد به ایلنا گفته است: در بخش مربوط به مسکن هزینه استیجاری و تامین مسکن بالاست و ترجیحا کسانی که نمی توانند در تهران زندگی نمایند به شهرشان باز می گردند و در آنجا زندگی می نمایند. وقتی در اینجا عرضه و تقاضا شرایط نامتعادلی دارد، طبیعتا بر وجه مربوط به قیمت گذاری نیز اثر می گذارد و این زمینه تصمیم گیری برای مهاجرت معکوس را ایجاد می نماید و ما این روند را می بینیم و محسوس است.

وی ادامه داده است: در همین اطراف تهران در بازدیدهایی که انجام می دهیم خیلی از مردم اذعان دارند که نتوانستند در تهران بمانند و از همین رو به روستا و محله خود بازگشته اند.

آنالیز مسائل بازار مسکن هر روز دری نو را رو به این ویرانه باز می نماید. ویرانه ای که مسائل اقتصاد کلان و سیاست های اشتباه طی سال های اخیر به جا گذاشته اند.

اگر در آینده سیاست های نوی برای ساماندهی بازار مسکن تدارک دیده نگردد و بحران های شرایط مالی و اجتماعی کشور هر روز بیش از پیش بر آن سایه اندازد در آینده نزدیک همین تعداد افرادی که قادر به اجاره و خرید مسکن هستند نیز از دور خارج و دچار بدمسکنی می شوند؛ به این ترتیب حاشیه نشینی باعث بروز مسائل نوی خواهد شد.

منبع: فرارو
انتشار: 1 شهریور 1402 بروزرسانی: 1 شهریور 1402 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 2318

به "تورم مسکن مجردها را به خانه والدین بازمی گرداند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تورم مسکن مجردها را به خانه والدین بازمی گرداند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید