فراوری 7 مکمل غذایی، دارویی پروبیوتیک برای انسان و دام

به گزارش مجله عکس، استفاده از مکمل های غذایی و دارویی پروبیوتیک برای گونه های مختلف دام، طیور و آبزیان، نقش قابل توجهی در بهبود شرایط سلامت آن ها و تامین غذای سالم برای جامعه بازی می نماید.

فراوری 7 مکمل غذایی، دارویی پروبیوتیک برای انسان و دام

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از سویی، استفاده از مکمل های غذایی و دارویی به وسیله انسان ها(در سنین مختلف) هم از نقش مهمی در رشد و ارتقای شرایط سلامتی افراد برخوردار است. این مکمل ها سال هاست که با هزینه هایی گزاف از خارج از کشورمان تامین می شوند.

با این حال یک شرکت دانش بنیان ایرانی وارد این عرصه شده و با فراوری هفت محصول اصلی و عمده پروبیوتیک دامی و انسانی، نقش قابل توجهی در کاهش مقدار وابستگی کشور به واردات این محصولات از خارج از کشورمان بازی کرده است.

در این راستا، شرکت دانش بنیان فرآورده های زیستی پردیس رشد مهرگان از جمله شرکت هایی بوده که با استفاده از ظرفیت های نخبگانی و علمی چهره های دانشگاهی کشورمان، در این راستا قدم گذاشته و توانسته نتایج قبال توجهی را هم کسب کند.

سید علی اصغر دهقان مدیرعامل این شرکت دانش بنیان، می گوید: شرکت فرآورده های زیستی پردیس رشد مهرگان، فراوری کننده انواع مکمل های غذایی- دارویی پروبیوتیک در زمینه های دامپزشکی (دام، طیور، آبزیان، اسب و حیوانات خانگی)، انسانی و صنایع غذایی است. محصولات شرکت شامل ماده اولیه صنایع غذایی و دارویی و هم محصولات نهایی در تمامی حوزه ها می باشد.

بزرگترین بازار فروش شرکت در زمینه مکمل های پروبیوتیک دامپزشکی است. استفاده از مکمل های پروبیوتیک در گونه های دام، طیور و آبزیان مختلف باعث افزایش مقاومت سیستم ایمنی آنها به بیماریهای مختلف می گردد. این موضوع باعث کاهش مصرف دارو و بویژه آنتی بیوتیک در این گونه ها شده و در نتیجه فرآورده های غذایی، شیر و گوشت سالم تری در اختیار جامعه قرار می گیرد. از سوی دیگر مصرف پروبیوتیک ها باعث بهبود عملکرد گوارش و هضم و جذب مواد غذایی می گردد و در نتیجه از مواد غذایی مصرف شده بهره وری بهتری صورت می گیرد و ضریب تبدیل خوراک را کاهش می دهد. از این رو مصرف پروبیوتیک ها به علت اثرات مالی و سلامت بخشی که در مزارع پرورشی دارد در سالیان اخیر به شدت مورد استقبال پرورش دهندگان قرار گرفته است.

شرکت حاضر در دو زمینه فراوری باکتری های مقاوم به حرارت (باکتری باسیلوس کوآگولانس) و لاکتوباسیل های پروبیوتیک (لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس، لاکتوباسیلوس رامنوسوس، لاکتوباسیلوس کازئی) فعالیت می نماید. باکتری های مقاوم به حرارت در فراوری انواع محصولات غذایی پروبیوتیک که در فرایند فراوری آنها حرارت پخت استفاده می گردد نظیر ماکارونی، کیک و کلوچه، و انواع سس کاربرد دارد. باکتری های لاکتوباسیل در بسیاری از مواد غذایی پروبیوتیک نظیر انواع فرآورده های لبنی کاربرد دارند. محدودیت اصلی فراوری صنایع غذایی پروبیوتیک، عدم دسترسی به مواد اولیه پروبیوتیک باکیفیت می باشد که باعث توقف فراوری این صنایع رو به رشد می گردد. در سالهای اخیر به علت تحریم های اجرا شده بسیاری از کارخانجات صنایع غذایی بزرگ و کوچک با چنین چالشی روبرو شده اند.

علاوه بر فراوری مکمل های پروبیوتیک در حوزه های دامپزشکی و صنایع غذایی، یکی از بازارهای بزرگ پروبیوتیک، فراوری مکمل های پروبیوتیک انسانی برای سنین مختلف از بچه ها تا بزرگسالان می باشد. در این خصوص شرکت حاضر پنج محصول پروبیوتیک برای بچه ها (کیدی فلورا)، بزرگسالان (پارسی لاکت و دکتر ییست) را فراوری کرده و به بازار عرضه کرده است.

دهقان در خصوص ارزآوری و اشتغال زایی که این شرکت دانش بنیان داشته است می گوید: در حال حاضر بیش از 30 نفر نیروی متخصص در زمینه های صنایع غذایی، دامپزشکی، داروسازی و بیوتکنولوژی و هم نیروهای غیر متخصص در شرکت مشغول فعالیت هستند. بطور غیر مستقیم هم تعدادی از نیروهای بازاریاب در شرکتهای مختلف پخش همکار، مشغول فعالیت می باشند.

با توجه به اینکه تا حدود ده سال پیش بخش اعظم محصولات پروبیوتیک موجود در بازار وارداتی بود، با زحمات زیادی که شرکت های مختلف در این دوره کوتاه کشیدند، در حال حاضر می توان گفت بیش از 80 درصد از بازار مکمل های پروبیوتیک در تمامی حوزه های دامپزشکی و انسانی در داخل فراوری می گردد. با توجه به این نکات با توجه به حجم بالای واردات مکمل های پروبیوتیک دامپزشکی و انسانی افزایش توانایی در فراوری مکمل های پروبیوتیک داخلی باعث کاهش خروج ارز و در صورت افزایش حجم صادرات پروبیوتیک ها با خارج که در حال حاضر بطور محدود صورت می گیرد ارز آوری بالایی ایجاد می نماید.

این فعال فناور، در خصوص مقایسه محصولات فراوری شده به وسیله این شرکت با شرکت های خارجی و نمونه های مشابه می گوید: از آنجا که ماده اولیه فراوری مکمل های پروبیوتیک، میکروب های زنده است و محل فراوری یک باکتری یا مخمر نمی تواند بر کیفیت محصول نهایی تاثیری بگذارد، لذا کیفیت یک محصول پروبیوتیک خارجی یا داخلی در صورتی که از لحاظ غلظت باکتریایی و گونه باکتری مصرف شده در محصول یکسان باشد تفاوت خاصی ندارد. در طی سالهای گذشته تمامی محصولات فراوریی شرکت در تمامی حوزه ها در مقایسه با محصولات خارجی قرار گرفته اند. خوشبختانه در مقام مقایسه محصولات پروبیوتیک شرکت پردیس رشد مهرگان فزونی های زیادی نسبت به بسیاری از محصولات خارجی داشته است.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 18 مهر 1400 بروزرسانی: 18 مهر 1400 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 1854

به "فراوری 7 مکمل غذایی، دارویی پروبیوتیک برای انسان و دام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری 7 مکمل غذایی، دارویی پروبیوتیک برای انسان و دام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید