رسوایی تازه بویینگ ، هواپیمایی که دلقک ها طراحی و میمون ها بر آن نظارت نموده اند

به گزارش مجله عکس، اسناد و مدارک درزکرده از دفتر مرکزی بویینگ در آمریکا نشان می دهد بسیاری از مدیران و کارکنان این شرکت هواپیماسازی از همان ابتدا در جریان طراحی نامناسب و خطرناک بویینگ 737 مکس قرار داشته اند.

رسوایی تازه بویینگ ، هواپیمایی که دلقک ها طراحی و میمون ها بر آن نظارت نموده اند

جهت دریافت مشاوره خدمات چاپ کاتالوگ در تهران از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از نیویورک تایمز، همزمان با برجسته شدن خط خبری و جنگ روانی مربوط به سقوط هواپیمای بویینگ 737 خطوط هوایی اوکراین در ایران، مدیران ارشد بویینگ اسناد و مدارک مربوط به مدل 800 را به اداره هوانوردی فدرال و کنگره آمریکا ارائه کردند اما این مدارک به جای یاری کردن به روشن شدن ماجرا درباره بویینگ اوکراینی به سلاحی در دست مخالفان و منتقدان بویینگ و دولت آمریکا تبدیل شد.

به نظر می رسد مدیران بویینگ به اشتباه مدارکی به کنگره و اداره هوانوردی فدرال داده اند که کوتاهی آنها را در طراحی مدل 737 مکس تایید می نماید. در این اسناد صدها پیغام داخلی کارکنان بویینگ به چشم می خورد که همگی از خطرناک بودن رایانه کنترل بویینگ 737 مکس حکایت دارد؛ از جمله پیغامی مربوط به آوریل 2017 که در آن آمده است: این هواپیما را یک دلقک طراحی و ظاهرا یک میمون بر کار او نظارت نموده است.

در پیغامی دیگر مربوط به نوامبر 2015 کارمندان بویینگ از شیوه نظارت اداره هوانوردی فدرال بر بخش شبیه سازی گلایه نموده و خواهان رایزنی مدیران ارشد شرکت برای گذراندن این مرحله و دریافت پروانه اداره فدرال شده اند؛ موضوعی که تردیدها را درباره جدی بودن نظارت مدیران آمریکایی بر طراحی و فراوری یکی از مهم ترین شرکت های هواپیماسازی جهان تقریبا به یقین تبدیل نموده است.

دفتر مرکزی بویینگ پس از این رسوایی خاطرنشان کرد از درز کردن اطلاعات داخلی مربوط به گفتگوهای کارمندان درباره امنیت بویینگ 737 مکس متاسف است اما پیتر دی فازیو، رئیس کمیته حمل و نقل مجلس نمایندگان آمریکا گفت: این پیغام های تصویری بسیار نگران کننده است از کوشش های گسترده بویینگ برای نادیده دریافت هشدارهای ناظران، گروه پروازی، مردم عادی و حتی کارمندان داخلی درباره مشکل های اساسی هواپیما.

به عقیده دی فازیو، آنچه به دست نمایندگان کنگره رسیده مدارکی انکارناپذیر است از کوتاهی بویینگ در پنهان کردن اطلاعات حیاتی درباره مدل 737 مکس از نخستین روزهای شروع طراحی آن. اداره هوانوردی فدرال هم که مسئول تایید ایمنی تمام هواپیماها از مراحل ابتدایی طراحی تا پرواز است، خاطرنشان کرد لحن و محتوای بعضی گفتگوهای موجود در مدارکی که از بویینگ به دست آنها رسیده واقعا نومیدکننده است.

وجود نقص های عمیق و گسترده در سیستم فنی و رایانه های کنترل بویینگ 737 مکس ایت به سقوط دردناک دو فروند از این مدل در سال های 2018 و 2019 و مرگ تمام 340 مسافر و خدمه دو پرواز خطوط هوایی اندونزی و اتیوپی انجامید. پس از آن پرواز این هواپیماها در تمام جهان ممنوع اعلام و بویینگ ناچار شد 737 مکس را زمین گیر کند. فقط 40 فروند از این نوع در آشیانه مرکزی بویینگ در سیاتل زمین گیر شده اند.

ماه اکتبر گذشته بویینگ پیغام های یکی از خلبانان ارشد فنی خود را افشا کرد که اعتراف نموده بود ناخواسته ناظران فنی اداره هوانوردی آمریکا را درباره ایمنی بویینگ 737 مکس گمراه نموده است. در مدارک اخیر هم بعضی دیگر از پیغام های مارک فورکنر وجود دارد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 بهمن 1398 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 658

به "رسوایی تازه بویینگ ، هواپیمایی که دلقک ها طراحی و میمون ها بر آن نظارت نموده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رسوایی تازه بویینگ ، هواپیمایی که دلقک ها طراحی و میمون ها بر آن نظارت نموده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید