رقابت استودیوهای فیلم سازی با امپراتوری دیزنی غیرممکن شده است

به گزارش مجله عکس، رقبای شرکت دیزنی پس از عرضه داستان اسباب بازی 4 و افتتاحیه ضعیف تر از پیش بینی آن بالاخره یک نفس راحت کشیدند. اما عملکرد نسبتا خوب هفته دوم فیلم و فروش کلی 656 میلیون دلاری آن باعث شد این دلخوشی چندان ادامه دار نباشد.

رقابت استودیوهای فیلم سازی با امپراتوری دیزنی غیرممکن شده است

در حال حاضر سلطه دیزنی بر باکس آفیس به مرزهای عجیب و غریبی رسیده. انتقام جویان: سرانجام بازی که بی شک پرفروش ترین فیلم سال 2019 باقی خواهد ماند 2 میلیارد و 772 میلیون دلار فروش داشته. فیلم سینمایی علاءالدین که اواخر ماه می روانه سالن ها شد تا به حال در سطح دنیا 923 میلیون دلار فروخته و انتظار داریم شیرشاه نیز با اکرانش بر این اعداد و ارقام بیافزاید.

اگر هنوز متوجه اندازه نفوذ و سلطه دیزنی بر صنعت سینمای آمریکا نشدید این نکته را در نظر بگیرید: اندازه سهم بازار این شرکت از سینمای آمریکا نسبت به یک دهه پیش 2.5 برابر بیشتر شده است و از 14 درصد سهم بازار به 35 درصد رسیده است.

این افزایش با خرید استودیوهایی چون مارول، پیکسار و لوکاس فیلم اتفاق افتاده است و حتی شامل خرید فاکس نمی گردد. در پنج سال گذشته از پرفروش ترین 20 فیلم برتر باکس آفیس 11 فیلم متعلق به دیزنی بوده و 12 فیلم از تولیدات این شرکت پیروز شده اند به شکل دنیای بیش از 1 میلیارد دلار بفروشند.

آیا با این شرایط می توان انتظار داشت که استودیو یا استودیوهای دیگری بتوانند در عمل با دیزنی رقابت نمایند؟ جواب پاول درگارابدیان به این سوال منفی است. این تحلیلگر حوزه فروش فیلم در گفت وگو با هالیوود ریپورتر می گوید: رسیدن به دیزنی غیرممکن است؛ بویژه در حال حاضر با توجه به حجم عرضه.

این تحلیلگر معتقد است با خرید فاکس در حال حاضر باید بگوییم دیزنی صاحب 40 درصد سهم بازار است. اما موضوع به سهم بازار خلاصه نمی گردد. یکی از مسائل مهم استودیوهای دیگر یافتن زمانی مناسب برای اکران است. دیزنی کوشش می نماید فیلم هایش را در برترین موقعیت های زمانی اکران کند و سایر استودیوها برای یافتن برترین زمان های اکران آثار خود دچار مسائل جدی شده اند.

جف بلیک نایب رییس سابق سونی پیکچرز با تایید این موضوع مدعی است دیزنی برترین تاریخ های اکران را انتخاب می نماید و باید دیوانه باشید که یک فیلم بزرگ را روبروی فیلم های این شرکت قرار دهید.

سال جاری سونی خوش شانس بود که توانست چهارم جولای را برای افتتاحیه فیلمش مرد عنکبوتی: دور از خانه انتخاب کند. یکی از معدود دنباله هایی که متعلق به دیزنی نیست و توانایی فروش ماندگار داشته. این فیلم سینمایی قبل از رسیدن شیرشاه به گیشه برای فروش دو هفته فرصت مناسب بدون افتتاحیه فیلم پرفروش دیگر را در اختیار داشت.

به هر حال یافتن چنین تاریخ هایی برای اکران روز به روز دشوارتر می گردد. نه صرفا به این علت که تاریخ های خوب به وسیله دیزنی اشغال شده بلکه علاوه بر آن ماندگاری فیلم های این شرکت در صدر جدول خود از مسائل دیگر اکران است.

برای مثال سال جاری انتقام جویان: سرانجام بازی برای سه هفته در صدر جدول باکس آفیس قرار داشت و کاپیتان مارول و داستان اسباب بازی 4 هر کدام 2 هفته ای در رتبه اول بودند. بسیاری از فیلم های دیزنی در بدترین حالت هم در هفته اول اکران صدر جدول را اشغال می نمایند مثلا علاءالدین و دامبو هر دو در اولین آخر هفته اکران فیلم اول جدول بودند. اگر این نکات را در نظر بگیرید تقریبا در نیمه اول سال هر یکی دو هفته فیلمی از دیزنی در صدر جدول باکس آفیس قرار داشته است.

تحلیلگران معتقدند سایر استودیوها با شیوه هایی خلاقانه و استفاده از فضاهای خالی برنامه اکران دیزنی می توانند در این فضا به درآمدزایی بپردازند با این وجود این امکانات درآمدزایی به مرور در حال محدودتر شدن است. تنها یک تغییر بزرگ و غیرمنتظره ممکن است به سلطه و یکه تازی دیزنی در صنعت سینمای آمریکا سرانجام دهد.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 2 اردیبهشت 1404 بروزرسانی: 2 اردیبهشت 1404 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 2453

به "رقابت استودیوهای فیلم سازی با امپراتوری دیزنی غیرممکن شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رقابت استودیوهای فیلم سازی با امپراتوری دیزنی غیرممکن شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید