رکوردشکنی فیلم بدون تبلیغ میازاکی در اکران، اولین واکنش منتقدها

به گزارش مجله عکس، با اکران آخرین فیلم کارنامه درخشان هایائو میازاکی با عنوان پسر و مرغ ماهی خوار در ژاپن هم رکوردهای فروش شکسته شد و هم اولین نقد و نظرها به این فیلم منتشر شد.

رکوردشکنی فیلم بدون تبلیغ میازاکی در اکران، اولین واکنش منتقدها

به گزارش مهر به نقل از هالیوود ریپورتر، آخرین فیلم هایائو میازاکی از روز آدینه اکرانش را در ژاپن شروع کرد؛ فیلمی که اولین بینندگان خود را مسحور تجربه زیبایی بصری واقعا حیرت انگیز و پیغام های عمیق فلسفی خود نموده است.

استودیو جیبلی سال جاری در اکران این فیلم حرکت بی سابقه ای انجام داد و هیچ گامی برای بازاریابی فیلم در ژاپن و دنیا انجام نداد و تیزر یا خلاصه داستانی از آن هم منتشر نکرد و به جای آن این استودیوی افسانه ای از هوادارانش دعوت کرد تا بدون هیچ پیش داوری به دیدنی این فیلم بنشینند.

تهیه نماینده فیلم توشیو سوزوکی در این باره گفت: فکر می کنم این همان چیزی است که دیدنگران سینما بی آن که بدانند در اعماق وجود خود آرزو می نمایند.

وی بعلاوه فاش کرد میازاکی در خصوص تصمیم برای انجام تبلیغات صفر برای فیلمی که انتظار می رود آخرین فیلم او باشد، کمی مضطرب بود و به وی گفت: من به شما ایمان دارم، آقای سوزوکی، اما من نگرانم ... .

با این حال فروش این فیلم از آدینه تا یکشنبه 13.2 میلیون دلار (1.83 میلیارد ین) بود که فیلم را به بزرگترین افتتاحیه در تاریخ استودیو جیبلی بدل کرد و در سیستم آیمکس هم در 44 صفحه نمایش به فروش 1.7 میلیون دلاری رسید و رکورد 3 روزه نوی را برای این اپراتور در ژاپن به ثبت رساند.

برای اولین نمایش فیلم پسر و مرغ ماهی خوار سرویس خبری ژاپنی کیودو صبح روز آدینه در شینجوکو، بزرگترین منطقه تجاری توکیو، در صحنه حضور یافت تا گزارشگر صفی باشد که از حضور مردم در خارج از سینما تشکیل شده بود. وقتی جمعیت پس از دیدنی فیلم 124 دقیقه ای از سالن خارج می شدند نیز نظرات آنها در این شبکه منتشر شد. یکی از دیدنگران این فیلم را نقطه اوج دنیای انیمه میازاکی خواند و اضافه نمود: نمی توانم فقط با یک بار دیدنی فیلم آن را درک کنم و احساس می کنم می خواهم دوباره همین حالا آن را دیدن کنم.

اطلاعات درباره فیلم قبل از اکران اندک بود و جیبلی تنها گفته بود فیلم با الهام از کتاب فلسفی بچه ها با عنوان چگونه زندگی می کنی؟ نوشته جنزابورو یوشینو در سال 1937، که از آثار مورد علاقه شخصی میازاکی است، شکل گرفته است.

سال 2017 در یک مصاحبه تلویزیونی توشیو سوزوکی -تهیه نماینده و از بنیانگذاران جیبلی که دست راست میازاکی به حساب می آید- گفته بود این انیماتور بزرگ در حال ساخت این فیلم برای نوه اش است و می خواهد در حالی که پدربزرگ به زودی به دنیای دیگر می رود، این فیلم را به جا بگذارد.

در نهایت تصمیم استودیو برای انجام تبلیغات در حد صفر برای فیلم - از عدم انتشار خلاصه داستان، صداپیشگان، تیزرها، سبک هنری یا شرحات دیگر- هواداران را در حالت کنجکاوی نگه داشت.

حالا که بسیاری در ژاپن فیلم را دیده اند، نظرشان چیست؟

آنالیز های اولیه از ژاپن که به زبان انگلیسی یا ژاپنی منتشر می شوند حکایت از فیلمی دارند که از نظر بصری خیره نماینده است، اما تا حدی تیره تر و معمایی تر از بسیاری از فیلم های قبلی استودیو جیبلی است.

در یک آنالیز تا حدی مختلط از نظرات مثبت و منفی اما در کل مثبت، رسانه تخصصی شبکه خبری انیمه کار انیمیشن میازاکی در این فیلم را واقعاً شگفت انگیز توصیف کرد.

منتقد این مطلب نوشته است: هر فریم از این فیلم مانند یک اثر هنری مجزا به نظر می رسد... فیلمی است که می توانید 100 بار دیدن کنید و در پس زمینه هر صحنه، چیزهای نوی کشف کنید. نمی توان درک کرد که چگونه جزییات تصویری کوچک قادر است فیلم را از یک محصول واقعی به دنیای سوررئال ببرد...یک توردو فرانس انیمه ای است که شبیه هیچ چیز دیگری که در دهه گذشته دیده شده، نیست.

سایت فیلم ژاپنی ایگا چنل نوشت: بدون اغراق این فیلم از نظر بصری و داستان جزو برترین آثار جیبلی است. از سوی دیگر، کسانی که هوادار جیبلی نیستند ممکن است با سرعت سرگیجه آور توسعه صحنه ها گیج شوند.

این سایت اضافه نموده است: جیبلی که آثاری فانتزی فراوری نموده که به راحتی برای بچه ها قابل درک هستند، خاتمه اثری را روانه بازار نموده که درک آن نیازمند زمان و تأمل است، بنابراین طبیعی است که واکنش های سردرگمی به همراه داشته باشد.

مجله فیلم و فرهنگ ژاپنی سینما پلاس هم مثل دیگران این فیلم رانقطه اوج میازاکی خوانده که بر موتیف ها و شخصیت هایی از سراسر فیلم شناسی او بنا شده که در داستانی تا حدی تاریک تر، چالش برانگیزتر و شخصی تر گنجانده شده اند.

فیلم با تصویری امپرسیونیستی از بمباران توکیو در طول جنگ دنیای دوم شروع می گردد و قهرمان داستان، پسری به نام ماهیتو، در حال فرار از خانه اش است. مادرش در آتش سوزی از دست می رود و پدرش که در یک کارخانه فراوری هواپیماهای جنگی کار می نماید با خواهر کوچکتر همسر مرحومش ازدواج و خانواده را به یک خانه سنتی بزرگ در حومه شهر منتقل می نماید. ماهیتو که از غم و اندوه غرق شده و از شرایط نوش پر از اضطراب شده است، با اکراه شروع به کاوش در محیط نو خود می نماید. او با یک مرغ ماهی خوار بداخلاق آشنا می گردد و در تعقیب او وارد دنیایی موازی از فانتزی های سرگیجه آور و فلسفی می گردد.

بسیاری از منتقدان ژاپنی اشاره نموده اند که خانواده خود میازاکی از بمباران توکیو به حومه ژاپن فرار کردند و پدرش در طول جنگ به عنوان مهندس در یک کارخانه ساخت هواپیماهای جنگنده کار می کرد. میازاکی بعلاوه در سال های گذشته بارها درباره اینکه چگونه رابطه نزدیک با مادرش او را به عنوان شخصیتی شکل داده که به قهرمان های زن قوی باور دارد و این باور در فیلم شناسی او تکرار می گردد، صحبت نموده است.

تایچیرو یوشینو، نوه جنزابورو یوشینو، نویسنده کتاب چگونه زندگی می کنی؟ در سال 1937، امروز به عنوان روزنامه نگار و ویراستار در توکیو کار می نماید. تایچیرو روز آدینه یادداشتی به ژاپنی منتشر کرد که در آن درباره پیش نمایش خصوصی این فیلم نوشت.

یوشینو می نویسد: لحظه ای که تیتراژ خاتمهی تمام و چراغ ها روشن شد، نظرات هایائو میازاکی خوانده شد. بیانیه کارگردان برای حاضران خیلی ساده این بود: شاید شما آن را درک ننموده باشید؛ خودم هم آن را درک نمی کنم.

یوشینو در ادامه از جلسه ای یاد نموده که سال 2017 در دفتر جیبلی برگزار گردید و در آن میازاکی به شرح برنامه خود برای ساختن فیلمی با الهام از کتاب پدربزرگ وی پرداخت و گفت از بازنشستگی بیرون می ـید تا از منظری نو به یک فیلم نزدیک گردد.

میازاکی به او گفت: مدت هاست از این امر اجتناب نموده ام، اما باید فیلمی بسازم که بیشتر شبیه خودم باشد. من چندین کار در خصوص پسرانی ساختم که شاد، باهوش و مثبت بودند، اما خیلی از پسرها واقعاً اینطور نیستند. من خودم مردی مردد بودم و همواره هم فکر می کردم پسرها در واقع دور انواع چیزها می چرخند.

میازاکی اضافه نمود: بیایید درباره این واقعیت که ما در دنیایی از تضاد زندگی می کنیم، صحبت کنیم. به همین علت فکر کردم قهرمانی بسازم که چیزهای شرم آور زیادی در درون دارد که نمی تواند با دیگران به اشتراک بگذارد. وقتی با تمام قدرت بر چیزی غلبه کردی، آن وقت بدل به خودی می شوی که می تواند مسائل را بپذیرد.

در خاتمه یادداشت نویسنده یادآور می گردد که فیلم پسر و مرغ ماهی خوار اثری متفاوت با کتاب پدربزرگش است و شاید آن ها موضوع اصلی یکسانی داشته باشند اما فلسفه این که چگونه با خود زندگی کنیم و دنیا را بپذیریم در آنها متقاوت است.

پسر و مرغ ماهی خوار اواخر سال جاری در آمریکا هم اکران می گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 27 تیر 1402 بروزرسانی: 27 تیر 1402 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 2305

به "رکوردشکنی فیلم بدون تبلیغ میازاکی در اکران، اولین واکنش منتقدها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رکوردشکنی فیلم بدون تبلیغ میازاکی در اکران، اولین واکنش منتقدها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید