شعار روز جهانی پرفشاری خون یا فشار خون بالا: فشار خونتان را دقیق میزان بگیرید

به گزارش مجله عکس، روز جهانی بیماری پرفشاری خون یا فشار خون بالا در 17 مه یا 27 اردیبهشت برگزار می گردد و شعار سال جاری آن این است: فشار خونتان را دقیق مقدار بگیرید، آن را کنترل کنید و بیشتر عمر کنید

شعار روز جهانی پرفشاری خون یا فشار خون بالا: فشار خونتان را دقیق میزان بگیرید

به گزارش خبرنگاران این شعار برای روز دنیای پرفشاری خون برای تمرکز بر افزایش مقدار آگاهی درباره این بیماری مزمن مرگبار و ترویج روش های دقیق مقدار گیری فشار خون مشخص شده است.

بر اساس گزارش سازمان دنیای بهداشت تخمین زده می گردد که 1/28 میلیارد نفر بزرگسال در فاصله 30 تا 79 سالگی در دنیا به پرفشاری خون مبتلا باشند و اغلب این بیماران (دو سوم آنها) در کشورهای با عایدی پایین و میانه زندگی می نمایند. تخمین زده می گردد که حدود 46 درصد از بزرگسالان دچار پرفشاری خون از مبتلا بودنشان به این بیماری بی خبر باشد. آنالیز ها نشان می دهند که در کمتر از نیمی از بزرگسالان (42 درصد) دچار پرفشاری خون این بیماری تشخیص داده و درمان می گردد.

تخمین زده می گردد تا سال 2025 شمار افراد دچار پرفشاری خون تا 15 تا 20 درصد افزایش یابد.

گرچه اغلب ترکیبی از دارودرمانی و تغییرات سبک زندگی برای کنترل فشار خون توصیه می گردد، اما بعضی از تغییرات سبک زندگی مانند کاهش وزن و ورزش منظم می تواند تغییر قابل توجهی در مقدار های فشار خون ایجاد کند.

چطور فشار خونتان را دقیق مقدار بگیرید

دستگاه های گوناگونی برای مقدار گیری فشار خون وجود دارد، اما توصیه انجمن قلب آمریکا برای افراد عادی استفاده از دستگاه اتوماتیک یا دیجیتال دارای کاف بالای بازو است. شرایط قرارگیری شما در هنگام مقدار گیری فشار خون مهم است به طور کلی، فشار خون باید در حالی که شما به راحتی نشسته اید، مقدار گیری گردد. بازویی که فشار خون را در آن مقدار می گیرید، باید بدون پوشش و بی حرکت باشد و در سطح قلب قرار بگیرد

بعلاوه مهم است که از یک کاف یا بازوبند مناسب برای مقدار گیری فشار خون خود بهره ببرید. استفاده از کاف های کوچک می تواند به طور مصنوعی خوانش فشار خون شما را افزایش دهند. در 30 دقیقه قبل از مقدار گیری فشار خون خود، نباید سیگار بکشید، نوشیدنی های حاوی کافئین بنوشید یا ورزش کنید.

راه های طبیعی کاهش فشار خون

از جمله تغییرات سبک زندگی یا به اصطلاح راه های طبیعی برای کاهش فشار خون می توان به این مورد اشاره نمود:

  • ورزش منظم: نشستن برای مدت طولان یخطر فشار خون بالا را افزایش می دهد. فعال بودن از لحاظ جسمی و انجام منظم ورزش می تواند قدرت قلب را افزایش دهد و باعث گردد که کارآیی قلب در تلمبه کردن خون افزایش یابد. این تغییرات به پایین آوردن فشار خون در شریان ها یاری می نماید.
  • کم کردن مصرف نمک: آنالیز ها نشان داده اند که افزایش مصرف نمک با افزایش فشار خون و عوارض بهداشتی ناشی از آن ارتباط دارد. انجام اقدامات کوچکی مانند افزایش استفاده اجزای غذایی تازه در تهیه غذا، استفاده کمتر از غذاهای تولید شده و چاشنی دار کردن غذا با گیاهان و ادویه معطر به جای نمک می تواند تفاوت قابل توجهی در فشار خون ایجاد کند.
  • کاهش استرس: هنگامی که بدن شما تحت استرس قرار می گیرد، هورمون هایی مانند کورتیزول و آدرنالین در آن آزاد می گردد که که سرعت ضربان قلب و انقباض عروق خونی را افزایش می دهند. ریلکس کردن یا آرامش دادن به بدن با کار کردن کمتر یا گوش دادن به موسیقی روش های موثری برای کاهش فشار خون بالا هستند.
  • گنجاندن غذاهای غنی از پتاسیم در رژیم غذایی: آنالیز ها نشان داده اند که مصرف 2000 تا 4000 میلی گرم پتاسیم در روز می تواند به پایین آوردن فشار خون یاری کند. بعضیاز میوه ها مانند موز و طالبی و سبزی هایی مانند سیب زمینی، اسفناج× گوجه فرنگی و آووکادو منابع غنی پتاسیم هستند.
  • رژیم DASH: رویکردهای غذایی برای توقف فشار خون بالا یا DASH یک رژیم غذایی اختصاصی است که برای پایین آوردن فشار خون بدون دارو طراحی شده است. این رژیم غذایی غنی از سبزی ها، میوه ها و غلات کامل است، اما در مقابل مقدار چربی های اشباع شده و سدیم آن پایین است. پژوهشگران دریافته اند که این رژیم غذایی فقط پس از 4 هفته می تواند در کاهش فشار خون تاثیربخش باشد.
  • کاهش وزن: افرادی که دچار اضافه وزن یا چاقی هستند، هنگامی که وزنشان را کاهش می دهند، بهبودی قابل توجهی از لحاظ مقدار های فشار خون و سلامت قلب پیدا می نمایند. این تغییر وقتی قابل توجه تر است که کاهش وزن به وسیله ورزش اتفاق افتاده باشد.
منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 30 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 30 اردیبهشت 1402 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 2279

به "شعار روز جهانی پرفشاری خون یا فشار خون بالا: فشار خونتان را دقیق میزان بگیرید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شعار روز جهانی پرفشاری خون یا فشار خون بالا: فشار خونتان را دقیق میزان بگیرید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید