صنعت بازی در چنگال غول بزرگ چین: تمام شرکت هایی که تنسنت در آن سهم دارد

به گزارش مجله عکس، شرکت چینی تنسنت (Tencent) بزرگ ترین تهیه کننده، سرمایه گذار و ناشر بازی های ویدیویی در دنیاست. این شرکت در واقع یک غول بزرگ حوزه تکنولوژی در چین است؛ طوری که مجموعه بزرگی از سرویس ها و محصولات سرگرمی و اینترنتی را در اختیار دارد و کنترل می نماید. اساسا می توان تنسنت را با شرکت هایی مثل گوگل و فیس بوک، ولی در چین، مقایسه کرد. با این حال، بیرون از چین نام تنسنت را به خاطر سرمایه گذاری های متعدد این شرکت در صنعت بازی های ویدیویی شنیده ایم.

صنعت بازی در چنگال غول بزرگ چین: تمام شرکت هایی که تنسنت در آن سهم دارد

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

تنسنت در بیش از 300 شرکت مختلف سرمایه گذاری نموده و سهامدار است؛ طوری که تصور نمی کنیم حتی کمپانی دیگری بتواند در این زمینه از تنسنت جلو بزند.

به همین دلیل هم لیستی از شرکت های بازی سازی که تنسنت در آن ها سرمایه گذاری نموده است، جمع آوری نموده ایم. البته مشخصا فقط بیرون از چین را در نظر گرفته ایم و شرکت های خارجی را؛ در غیر این صورت اساسا باید تمام شرکت های حوزه سرگرمی چین را در این لیست قرار می دادیم.

بد نیست با نگاهی به این شرکت ها، آنالیز کوتاهی هم از چگونگی تاثیر بازار بزرگ چین و شرکت های چینی، روی صنعت بین المللی بازی داشته باشیم.

شرکت: Riot Games

سهم تنسنت: 100 درصد

بازی ها: League of Legends

در سال 2011 شرکت بازی سازی Riot Games با رقمی معادل 400 میلیون دلار، 93 درصد سهام خود را به تنسنت فروخت. پیش از این هم دو شرکت Riot Games و تنسنت همکاری های متعددی برای انتشار و پشتیبانی از بازی League of Legends در چین داشتند، ولی این حرکت به طور کلی روند پیشرفت سازنده لیگ آو لجندز را تغییر داد. چهار سال بعد از این موضوع، آن 7 درصد سهام باقی مانده از سهام Riot Games هم به قیمتی نامشخص به تنسنت داده شد؛ طوری که کنترل کامل شرکت Riot Games و مالکیت آن به دست تنسنت افتاد.

خرید شرکت Riot Games از سوی تنسنت اصلا موضوع کوچکی نیست. در واقع تنسنت بزرگترین و محبوب ترین بازی روی پلتفرم کامپیوتر را در اختیار خود دارد. لیگ آو لجندز فقط سال گشته درآمدی 1.4 میلیارد دلاری داشت. سازندگان لیگ آو لجندز در ابتدای کار قرار بود تمام تصمیمات را خودشان بگیرند و آینده لیگ آو لجندز تمام و کمال به دست Riot Games باشد. با این حال، اخیرا دیده ایم که تاثیر تنسنت به عنوان مالک Riot Games منجر به ساخت نسخه موبایل لیگ آو لجندز شده است.

گفته شده که در ابتدا Riot Games با ساخت نسخه موبایل لیگ آو لجندز مخالفت می نماید و خود تنسنت دست به ساخت یک کپی از لیگ برای موبایل می زند. تنسنت خود بازی Arena of Valor را می سازد که یکی از بزرگترین و پردرآمدترین بازی های موبایل جهانست.

البته به تازگی تنسنت بی خیال پشتیبانی بزرگ و رسمی از Arena of Valor خارج از چین شده، چون اساسا قرار است به زودی نسخه موبایل لیگ آو لجندز هم عرضه گردد.

همینکه تنسنت Riot Games را در اختیار دارد به تنهایی این شرکت را تبدیل به یکی از بزرگترین فعالان حوزه ورزش های الکترونیکی می نماید.

شرکت: Epic Games

سهم تنسنت: 40 درصد

بازی ها: Fortnite، فروشگاه اپیک گیمز

سهم بزرگ تنسنت در شرکت بازی سازی اپیک گیمز موضوع جدیدی نیست. در سال 2012 بود که تنسنت با سرمایه گذاری 330 میلیون دلاری در اپیک گیمز، جریان حرکت این شرکت را به طور کلی تغییر داد. تیم سویینی، مدیر عامل اپیک گیمز، در مصاحبه ای گفته بود که مدل تجاری آن موقع بازی های ویدیویی قدیمی و از کار افتاده است. سویینی نهایتا تصمیم می گیرد تا شراکت خود را با تنسنت آغاز کند و به ساخت بازی های آنلاین و رایگان روی بیاورد. این تغییر هم نهایتا حسابی برای اپیک گیمز جواب می دهد.

به یاری سرمایه گذاری تنسنت، اپیک گیمز توانست حق استفاده ماهیانه و اشتراک موتور پایه آنریل انجین را به طور کلی از بین ببرد؛ طوری که آنریل انجین در واقع به صورت رایگان در اختیار همه نهاده شد. اپیک گیمز با این روش توانست در بلند مدت و از بازی های بزرگ و پردرآمد، رقم بیشتری کسب کند و از طرفی هم موتور خود را به صورت رایگان در اختیار بازی سازان مستقل قرار دهد. این موضوع آنریل انجین را در موقعیت بسیار بهتری برای رقابت قرار داد. بازی سازان مستقل فقط به موتور پایه یونیتی نگاه می کردند، ولی رایگان شدن آنریل انجین باعث شد تا این موتور هم به عنوان یکی از گزینه های اصلی استفاده از سوی شرکت های مستقل مطرح گردد.

در همین میان، اپیک گیمز به ساخت بازی های آنلاین و رایگان مثل پاراگون و فورتنایت روی آورد. هم پاراگون و هم نسخه اولیه فورتنایت بازی هایی شکست خورده محسوب می شوند، ولی هر دو بازی به پایه ای برای بزرگترین بازی جهان یعنی فورتنایت: بتل رویال تبدیل شدند و به اپیک گیمز اجازه دادند تا تجربه شکست خورده خود را به پیروزیتی عجیب و غریب تبدیل کند. فورتنایت سال گذشته درآمدی 2.4 میلیارد دلاری برای اپیک گیمز داشت که بخش مهمی از آن متعلق به تنسنت است.

شرکت: Bluehole Games

سهم تنسنت: 11.5 درصد

بازی ها: Playerunknowns Battlegrounds

تنسنت نه تنها سهمی از درآمد فورتنایت را به جیب می زند، بلکه حتی در درآمد بازی Playerunknowns Battlegrounds یا همان PUBG هم شریک است. این دو بازی، بزرگترین بازی های حال حاضر جهان هستند و تنسنت حقوق انتشار آن ها در چین را هم کاملا به دست دارد؛ یعنی اساسا تنسنت با خودش رقابت می نماید. هیچ شرکت دیگری در موقعیتی به این خوبی قرار ندارد.

سرمایه گذاری تنسنت در شرکت سازنده PUBG در سال 2017 با خرید 1.5 درصد از سهام Bluehole آغاز شد، ولی این سهم به سرعت با پرداخت رقمی نامشخص به 10 درصد افزایش پیدا کرد.

البته گفته می گردد که این روند قرار است ادامه پیدا کند. شایعه ای چند وقت پیش گفته بود که تنسنت می خواهد کاملا شرکت Bluehole را بخرد.

شرکت: Ubisoft

سهم تنسنت: 5 درصد

بازی ها: Assassins Creed، Ghost Recon، The Division، Just Dance

سال گذشته بود که شرکت یوبی سافت با خطری بزرگ روبرو شد. شرکت Vivendi به عنوان یکی از سهامداران بزرگ یوبی سافت سال ها در کوشش بود تا با خرید سهم بیشتر، بتواند کنترل یوبی سافت را کاملا به دست بگیرد. یوبی سافت هم برای اینکه استقلال خود را از دست ندهد مقاومت بسیاری در مقابل آن ها کرد. موسس یوبی سافت یعنی ایو گیمو بیشترین میزان از سهام یوبی سافت را در اختیار داشت و اگر شرکت Vivendi می توانست میزان سهم خود را از او بیشتر کند، کنترل یوبی سافت را به دست می گیرد. تنسنت یکی از کمپانی هایی بود که به یوبی سافت در جلوگیری از این اتفاق یاری کرد.

طی قراردادهایی، شرکت های متعددی در یوبی سافت سرمایه گذاری کردند و تنسنت هم 5 درصد یوبی سافت را در اختیار گرفت. البته طی این قرارداد، تنسنت فقط به عنوان شریک با یوبی سافت همکاری می نماید و حق بیشتری در مالکیت این شرکت فرانسوی ندارد. در قرارداد یوبی سافت با تنسنت آمده است که حق انتشار بازی های یوبی سافت در چین باید کاملا به تنسنت سپرده گردد و این موضوع هم سر و صداهای خود را به راه انداخت. تنسنت تصمیم داشت تا بازی های یوبی سافت را در چین سانسور و عرضه کند و این موضوع به مذاق بازی نماینده ها خوش نیامده بود؛ مخصوصا که قرار بود در راستای یکسان نگه داشتن محتوای بازی ها در تمام مناطق، همه نسخه ها سانسور شوند و نه فقط نسخه های چینی.

شرکت: Activision Blizzard

سهم تنسنت: 5 درصد

بازی ها: Call of Duty، World of Warcraft، Overwatch، Hearthstone

سال ها قبل از قضایای یوبی سافت، تنسنت به یک شرکت دیگر هم برای فرار از چنگال Vivendi یاری نموده بود. شرکت اکنیویژن در سال 2007 احتیاج به سرمایه بزرگی برای شراکت با بلیزارد داشت و به همین دلیل، به همکاری با Vivendi Games روی آورد. در سال 2008 اکتیویژن و بلیزارد با یکدیگر ادغام شدند، ولی کنترل Vivendi روی این شرکت پا برجا ماند.

پنج سال بعد از این ادغام، شرکت اکتیویژن بلیزارد اطلاع داد که توانسته اند سهام خود را از Vivendi بازخرید کند و کاملا مستقل گردد. در این میان تنسنت هم از فرصت استفاده کرد و 5 درصد از سهام اکتیویژن بلیزارد را با رقمی نامشخص خریداری کرد

شرکت: Grinding Gear Games

سهم تنسنت: 80 درصد

بازی ها: Path of Exile

در سال 2018 تنست بخش بزرگی از شرکت استرالیایی Grinding Gear Games را خریداری کرد. این شرکت را به خاطر ساخت بازی رایگان و بسیار پیروز Path of Exile می شناسیم. این حرکت هواداران بازی را به شدت نگران کرد، چون از تاثیرات تنسنت و احتمال تبدیل شدن Path of Exile به دیگر ساخته های تنسنت و فروش غیرمنفصانه آیتم در بازی می ترسیدند. با این حال، چنین اتفاقی رخ نداد.

شرکت Grinding Gear Games ظاهرا خودش برای بازی Path of Exile و چگونگی کنترل آن تصمیم گیری می نماید و در یک سال گذشته، تغییری بزرگ در چگونگی فروش آیتم و پرداخت های درون برنامه ای بازی صورت نگرفته است. بازی Path of Exile هم به رشد بسیار خوب خود ادامه می دهد و به تازگی روی کنسول ها هم عرضه شده است.

شرکت: Supercell

سهم تنسنت: 84.3 درصد

بازی ها: Clash of Clans، Clash Roayle، Boom Beach، Hay Day

چند سالی است که دیگر نمی توان لقب بزرگترین بازی موبایل جهان را به Clash of Clans و بازی کارتی آن یعنی Clash Royale داد، ولی این بازی ها هنوز هم رتبه بسیار بالایی در لیست پردرآمدترین بازی های موبایل جهان دارند.

شرکت تنسنت با سرمایه گذاری 8.6 میلیارد دلاری در شرکت بازی سازی Supercell، توانست رکوردی در معاملات شرکت های بازی سازی به اسم خود ثبت کند. با این حال، اگر این موضوع را در نظر بگیریم که از درآمد 19.13 میلیارد دلاری تنسنت از بازی های ویدیویی در سال گذشته، 60 درصد آن مربوط به بازی های موبایل بوده اند، خرید Supercell بسیار منطقی به نظر می رسد.

گفته شده که مثل Riot Games شرکت فنلاندی Supercell هم هنوز استقلال خود را حفظ نموده و خودشان درباره بازی هایشان تصمیم گیری می نمایند.

شرکت: Frontier Developments

سهم تنسنت: 9 درصد

بازی ها: Elite Dangerous، Planet Zoo

تنسنت در سال 2017 رقمی 17.7 میلیون یورویی را در شرکت بازی سازی Frontier Development سرمایه گذاری کرد تا طبق گفته خودشان، حضور بزرگتری در بازار بازی های استراتژی فضایی و مدیریتی داشته باشند.

شرکت: Kakao

سهم تنسنت: 13.5 درصد

بازی ها: Black Desert Online

شرکت کره ای Kakao فقط هم به ساخت بازی مشغول نیست، ولی بازی بسیار بزرگ Black Desert Online متعلق به آن هاست. این بازی سال گذشته 1 میلیارد دلار درآمد داشت. انتشار بازی PUBG در کره جنوبی را هم شرکت Kakao برعهده دارد.

شرکت: Paradox Interactive

سهم تنسنت: 5 درصد

بازی ها: Hearts of Iron، Vampire The Masquerade، Cities Skylines، Europa Universalis

شرکت سوئدی Paradox را به خاطر بازی های استراتژی متعددی که می سازد، می شناسیم. این شرکت در سال 2016 آغاز به فروش سهام رد و تنسنت هم 5 درصد سهام این شرکت را به رقم 21 میلیون دلار خرید. گفته شده که مدیر فراوری بازی تنسنت علاقه بسیاری به بازی های Hearts of Iron دارد و این موضوع یکی از دلایل آن ها برای رفتن سراغ Paradox بوده.

شرکت: Fatshark

سهم تنسنت: 36 درصد

بازی ها: Warhammer: Vermintide 2

پیروزیت بسیار زیاد بازی Vermintide 2 موجب شد تا تنسنت سهام زیادی از شرکت بازی سازی سوئدی Fatshark را به قیمت 56 میلیون دلار در اوایل امسال میلادی خریداری کند.

شرکت: Funcom

سهم تنسنت: 29 درصد

بازی ها: Conan Exiles، The Secret World

یکی از خریدهای اخیر تنسنت، خرید 29 درصد از سهام شرکت Funcom بود. این شرکت با بازی های آنلاین Conan Exiles و The Secret World (که اخیرا دوباره راه اندازی شده) توانسته پیروزیت نسبتا خوبی کسب کند.

شرکت: Sharkmob

سهم تنسنت: 100 درصد

استودیوی بازی سازی Sharkmob تازه تاسیس شده است و حتی هنوز یک بازی رونمایی شده هم ندارد. این استودیو را تعدادی از سازندگان سابق هیتمن و دیویژن تاسیس نموده اند. شرکت تنسنت اوایل امسال به طور کلی این استودیو را خرید.

شرکت: Discord

یکی از بزرگترین شبکه های اجتماعی صنعت بازی توسط Discord ارایه می گردد؛ طوری که هر بازی و مجموعه ای در Discord حضور دارد. این شرکت حتی به تازگی خبر از راه اندازی یک فروشگاه برای فروش بازی داده است و حتی از اپیک گیمز استور هم با بازی سازان بهتر راه می آید.

سال گذشته شنیدیم که Discord رقمی معادل 158 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی دریافت نموده است. تنسنت و تعدادی سرمایه گذار دیگر این رقم را به Discord داده اند.

منبع: PCGamer

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 5 آبان 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 406

به "صنعت بازی در چنگال غول بزرگ چین: تمام شرکت هایی که تنسنت در آن سهم دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صنعت بازی در چنگال غول بزرگ چین: تمام شرکت هایی که تنسنت در آن سهم دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید