علی اصغر شعرباف؛ معمار سنتی کار ایران، شاگرد استاد لرزاده

به گزارش مجله عکس، علی اصغر شعرباف، استاد برجسته هنرهای وابسته به معماری، در سال 1310 خورشیدی در تهران به دنیا آمد. با خبرنگاران همراه باشید.

علی اصغر شعرباف؛ معمار سنتی کار ایران، شاگرد استاد لرزاده

علی اصغر شعرباف در سن ده سالگی به امر پدرش استاد حاج محمد شعرباف به کار تزیینات معماری که حرفه خانوادگی آن ها بود پرداخت. پدربزرگ او، استاد حاج عباس پیوند، از اساتید برجسته زمان خود بوده و لقب پیوند نیز به علت توانایی او در جابه جایی پایه ها از زیر تاق ها و اتصال اجزا معماری به یکدیگر به وی داده شده بود. اصغر شعرباف در زمان جوانی از تجربه استادان ماهر و زبردستی چون استاد حسین لرزاده، استاد حاج محمد معمار کاشانی و نیز پدر خویش، کاشی تراش ها و کاشی کار از جمله ابراهیم کاظم پور تجربه های بسیار کسب کرد و توانست در سنین جوانی به تنهایی انجام کارهای تزیینات معماری به ویژه ترسیمات گره ها و کاربندی ها را بر عهده گیرد.

از جمله فعالیت های معماری وی می توان کارهای او در مسجد جامع ساوه، مسجد اعظم قم، مسجد سپهسالار، مدرسه سپهسالار (شهید مطهری)، امامزاده زید تهران، مسجد حضرت ابراهیم، نمایشگاه بین المللی تهران، بقعه شیخ صفی در اردبیل، مسجد دانشگاه صنعتی شریف، بازار مبل ارزی یافت آباد، بنای شهدای هفت تیر در بهشت زهرای تهران و زیرزمین تالار الماس کاخ گلستان را نام برد.

او در کار بازسازی بنا و به خصوص بازسازی تزیینات بناهای کهن نیز تبحر دارد. از آن جمله می توان به بازسازی عمارت بادگیر و تالار الماس و بخش های تزییناتی به ویژه حوض خانه از مجموعه کاخ های سعد آباد در سال 1340 و نیز بازسازی و بازسازی سردر بنای تاریخی عالی قاپوی قزوین نام برد. او در جوانی نیز در کنار پدرش در بازسازی و بازسازی تکیه دولت که بعدها تخریب و ساختمان بانک ملی به جای آن ساخته شد نیز حضور داشت.

از تالیفات او کتاب گره چینی سنتی است که به وسیله سازمان میراث فرهنگی کشور به چاپ رسیده و ترسیمات دست کشیده نیز در دست چاپ است. در سال 1389 کلاس هایی به وسیله ایشان در ایکوموس ایران برای دانشجویان و علاقه مندان به گره چینی و معماری سنتی برگزار گردید.

علی اصغر شعرباف متولد سال 1310 در تهران بوده و از اساتید برجسته معماری سنتی و بازسازی بناهای تاریخی در ایران است. علی اصغر شعرباف از آخرین بازماندگان معماران سنتی تهران محسوب می گردد که متاسفانه در 2 شهریور سال 1395 درگذشت.

منبع: کجارو / fa.wikipedia.org
انتشار: 26 فروردین 1401 بروزرسانی: 26 فروردین 1401 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 2045

به "علی اصغر شعرباف؛ معمار سنتی کار ایران، شاگرد استاد لرزاده" امتیاز دهید

1 کاربر به "علی اصغر شعرباف؛ معمار سنتی کار ایران، شاگرد استاد لرزاده" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علی اصغر شعرباف؛ معمار سنتی کار ایران، شاگرد استاد لرزاده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید