فناوری جدیدی برای تصویربرداری 3 بعدی از مغز

به گزارش مجله عکس، جزئیات موجود در فناوری جدید تصویربرداری سه بعدی و فوق العاده دقیق از مغز، ممکن است بتواند به شناسایی ناهنجاری هایی مانند ناهنجاری های ایجاد شده توسط انسداد مایعات نخاعی که شامل خون و مایع نخاعی در مغز است، یاری کند.

فناوری جدیدی برای تصویربرداری 3 بعدی از مغز

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، یک روش تصویربرداری جدید ارائه شده است که فیلم های سه بعدی فوق العاده دقیق از مغز انسان ارائه می دهد. این روش دیدگاه های بی سابقه ای را در خصوص حرکت ضربان دار مغز ارائه می دهد و به پزشکان ابزار جدیدی برای تشخیص ناهنجاری ها می دهد و محققان بینش جدیدی درباره اختلالات عصبی می یابند.

در سال 2016 یک روش تصویربرداری ابتکاری به نام تصویربرداری تشدید مغناطیسی تقویت شده (aMRI) معرفی گردید. این روش به محققان و پزشکان این امکان را می داد تا حرکت ضربان دار مغز را در لحظه مشاهده نمایند و واکنش های زیست شیمیایی بافت مغز را دریابند.

این روش در ابتدا فقط تصاویر دو بعدی را ارائه می داد، اما اکنون محققان این روش را برای ارائه تصاویر سه بعدی چشمگیر بهبود بخشیده اند. این برای اولین بار است که تصویری دقیق از حرکت مغز در سه بعد به پزشکان ارائه می گردد.

ایتامر ترم دانشجوی دانشگاه استنفورد که روی این پروژه کار می نماید، شرح می دهد: این روش جدید، ضربان های ریتمیک میکروسکوپی مغز را در حین تپش قلب بزرگنمایی می نماید تا امکان مشاهده حرکات پیستونی شکل مغز که کمتر از عرض موی انسان است، فراهم کند.

وی اضافه کرد: این نسخه جدید سه بعدی، بزرگنمایی بیشتری را فراهم می نماید که به ما دید و دقت بهتری از حرکت مغز می دهد.

این روش جدید وضوح مکانی بی نظیری را ارائه می دهد و امکان تجسم حرکت مغز را در سطح جزئیات بی سابقه ای فراهم می نماید تا هم به محققان و هم به پزشکان سود ببخشد.

سامانتا هولدزورث محقق نیوزیلندی که بر روی فناوری دو بعدی aMRI کار نموده است، شرح می دهد: ما از aMRI سه بعدی استفاده می کنیم تا ببینیم آیا می توانیم بینش جدیدی در خصوص تأثیر آسیب خفیف مغزی بر روی مغز پیدا کنیم یا خیر.

همکاری میان محققان با استفاده از aMRI سه بعدی به همراه روش های مدل سازی مغز می تواند به این منجر گردد که روشی غیرتهاجمی برای اندازه گیری فشار مغز ایجاد گردد که در برخی موارد ممکن است احتیاج به جراحی مغز را رفع کند.

میریام اسکادنگ محقق دیگری که به توسعه این فناوری جدید یاری نموده است، می گوید aMRI سه بعدی امکان ایجاد انواع کاملا جدیدی از مدل های حرکت مغز را فراهم می نماید و به بینش جدیدی در خصوص چگونگی هدایت مایعات به دور مغز و شناخت انواع اختلالات مغزی یاری می نماید.

وی اضافه کرد: این روش جدید و جذاب می تواند به ما یاری کند که ببینیم چه چیزی جریان مایعات را در مغز و اطراف آن هدایت می نماید. این روش به ما اجازه می دهد مدل های جدیدی از نحوه کار مغز ایجاد کنیم که به ما در زمینه حفظ سلامتی مغز و احیای آن از بیماری یا اختلالات مختلف هدایت می دهد.

این مطالعه در مجله Magnetic Resonance in Medicine and Brain Multiphysics منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 26 خرداد 1400 بروزرسانی: 26 خرداد 1400 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 1690

به "فناوری جدیدی برای تصویربرداری 3 بعدی از مغز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فناوری جدیدی برای تصویربرداری 3 بعدی از مغز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید