قطار چینی با سرعت شگفت انگیز 453 کیلومتر در ساعت

به گزارش مجله عکس، چینی ها از قطار سریعشان که تندرو ترین قطار دنیاست و در هر ساعت 453 کیلومتر را طی می کند رونمایی کردند. به عبارتی این قطار می تواند فاصله 900 کیلومتری تهران تا مشهد را در 2 ساعت طی کند!

قطار چینی با سرعت شگفت انگیز 453 کیلومتر در ساعت

غزال زیاری: به گزارش اوراسیا تایمز، نسل نو قطارهای سریع السیر در چین در جریان یک تست آزمایشی توانست تا رکورد طی کردن 453 کیلومتر در ساعت را ثبت کند. سرعت نسبی آن هنگامی که دو قطار در جهت مخالف هم حرکت می کنند به سرعت 891 کیلومتر بر ساعت خواهد رسید.

این قطارهای سریع السیر جایگزینی سازگار برای محیط زیست و به جای حمل و نقل هوایی هستند و می توانند افراد و محموله ها را بدون نیاز به ریل های تخصصی جابجا کنند.

سیستم ریلی پرسرعت، روش حمل و نقل کارآمدی به شمار می رود که برای جابجایی افراد و محموله ها بین مبدا و مقصد مورد استفاده قرار می گیرد و در شرایطی که جهان در پی کاهش انتشار کربن هستند، قطارهای کم مصرف و برقی جایگزین های ایده آلی برای حمل و نقل هوایی به شمار می روند که سازگاری به مراتب بیشتری با محیط زیست دارند.

این قطارها در صورت حرکت با سرعت بالاتر می توانند کسری زمان سفر بین دو نوع حمل و نقل را کاهش دهند. مثلا سفر بین پکن و شانگهای با قطاری که با سرعت 400 کیلومتر در ساعت حرکت می کند تنها 2.5 ساعت به طول خواهد انجامید. دقیقا معادل مدت زمانی مشابه با یک پرواز معمولی بین این دو شهر.

پروژه نوآوری تکنولوژی CR450

چین صاحب بزرگترین شبکه راه آهن جهان است و همچنین یک سرویس قطار با نیروی شناور مغناطیسی را در شانگهای داراست. با استفاده از فناوری الکترومغناطیسی، قطار برای از بین بردن اصطکاک در بالای ریل قرار گرفته و در نتیجه می تواند با سرعت 500 کیلومتر بر ساعت حرکت کند.

بیشتر بخوانید:

  • گنجینه ای که در موزه قرار داشت و کسی از آن مطلع نبود/ عکس
  • جهان از اینجا آغاز شد!/ عکس

البته فناوری Maglev در حال حاضر در همه بخشهای کشور چین مورد استفاده قرار نمی گیرد و مسئولان این کشور در تلاشند تا سرعت قطارها را برپایه ساختارهای موجود بهبود ببخشند. پروژه نوآوری تکنولوژی CR450 یکی از پروژه هایی است که در چهاردهمین برنامه پنج ساله این کشور (بین سال های 2021 تا 2025) مورد توجه قرار گرفته است.

در اوایل سال جاری میلادی، محققان آکادمی علوم راه آهن چین اعلام کردند که تحقق پروژه CR450 در آستانه تکمیل است و خط راه آهن چین اخیرا آزمایشی را در امتداد بخشی از شبکه خود از فوکینگ تا کوانژو در استان فوجیان در شرق چین انجام داده است.

این آزمایش ها برروی پل متقاطع خلیج ماوژوا انجام شد که یکی از بخش های اصلی در مسیر ریلی راه آهن پرسرعت Fuzhou-Xiamen با سرعت 277 کیلومتر بر ساعت است. چین در عین حال بیش از 57 آزمایش را برای تائید قابلیت اطمینان و امکان سنجی فناوری های نوی که در پروژه CR450 مورد استفاده قرار داده، انجام داده است.

قطارهای سریع السیر چین در مقایسه با دیگر کشورهای جهان

قطار ژاپنی شینکانسن که به قطار گلوله ای معروفیت دارد در سال 1964 به بهره برداری رسید و حداکثر سرعت آن 220 کیلومتر بر ساعت بود. نسخه های امروزی این قطارها با سرعت حداکثر 320 کیلومتر بر ساعت حرکت می کنند.

شبکه ریلی پرسرعت کره جنوبی به نام KTX قادر است تا با سرعت 421 کیلومتر برساعت حرکت کند و قطار پرسرعت Frecciarossa در ایتالیا، برای حرکت با سرعت 400 کیلومتر بر ساعت طراحی شده است.

دستاورد اخیر چینی ها، یعنی CR450 قادر است تا با سرعت 453 کیلومتر برساعت حرکت کند و بدین ترتیب رکورد سریع ترین قطارهایی که در حال حاضر در جهان در حال حرکت هستند را مال خود خواهد کرد.

دیگر پروژه راه آهن چین، یعنی CR Fuxing نیز در حال حاضر آزمایش ها را پشت سرمی گذارد و به سرعت 420 کیلومتر برساعت رسید است. نکته جالب توجه اینجاست که قطارهای Fuxing فاقد هرگونه فناوری ای که دارای مجوز و یا حق ثبتی که از طریق سایر سازندگان قطار ثبت شده باشد است و از توانایی چینی ها در ساخت قطارهایی سریع تر با بهره گیری از نوآوری های داخلی خبر می دهد.

منبع: interestingengineering

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 15 تیر 1402 بروزرسانی: 15 تیر 1402 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 2301

به "قطار چینی با سرعت شگفت انگیز 453 کیلومتر در ساعت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قطار چینی با سرعت شگفت انگیز 453 کیلومتر در ساعت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید