لامپ متال هالید

به گزارش مجله عکس، لامپ متال هالید یک منبع نور الکتریکی است ، که فراوری روشنایی و نور در آن از طریق قوس الکتریکی و از ترکیب تبخیر گاز جیوه و فلزاتی همچون برم و ید ایجاد می گردد. لامپ متال هالید ، یک نوع لامپ گازی پرفشار (تخلیه گاز با شدت زیاد) یا اصطلاحاً اچ ای دی است. این لامپ اولین بار در دهه 1960 میلادی فراوری شده، و از نظر تکنولوژی و کارایی همچون لامپ بخار جیوه است ، با این تفاوت که لامپ متال هالید ، حاوی ترکیبات تبخیر گازهای فلزی اضافی در لوله قوس کوارتز است ،که باعث بهبود بازده رنگ نور و کارایی و بعلاوه روشنایی نهایی این لامپ می گردد. زمانی درجه حرارت لوله قوس به دمای تعیین میرسد ، ذرات سدیم از ید جدا شده ، و با یونیزه شدن سدیم ، طیف رنگ نور نارنجی و قرمز به پرتو ساطع شده از لامپ اضافه می نماید و در نتیجه نور سفید درخشان لامپ متال هالید شکل می گیرد.

لامپ متال هالید

عملکرد لامپ متال هالید

لامپ متال هالید از یک لوله قوس سرامیکی کوچک یا کوارتز ذوب شده تشکیل شده،که حاوی گاز و قوس الکتریکی است، که داخل حباب آن یک لامپ شیشه ای بزرگتر قرار گرفته است ، این حباب دارای پوششی است برای فیلتر کردن اشعه ماوراءبنفش فراوری شده به وسیله لامپ. لامپ متال هالید در مقدار فشاری مابین چهار تا بیست درجه اتمسفر کار می نماید و برای ایمنی عملکرد و کارکرد مناسب به بالاست الکتریکی و تجهیزات ویژه ای احتیاج دارد. در این لامپ اتمهای فلز بیشترین مقدار نور خروجی را فراوری می نماید و برای رسیدن به مقدار کامل نور خروجی و روشنایی نهایی، به چند دقیقه زمان برای گرم شدن احتیاج دارد و به همین ترتیب برای خاموش و بعلاوه سرد شدن لامپ و شروع مجدد به همین مقدار زمان احتیاج است.

پرتو لامپ متال هالید

لامپ متال هاید با وجود پرتو نور و روشنایی خنک و ملایم تری که نسبت به لامپ های گازی مشابه خود دارد ، در ابتدا به لامپهای بخار جیوه ترجیح داده شدند. لامپ متال هالید دمای رنگی بین 3000 تا بیش از 20،000 کلوین ساطع می نماید ، که این دمای رنگ می تواند در هر لامپ با در نظر گرفتن زمان کارکرد و کارخانه فراوری نماینده کمی متفاوت باشد ، و این تفاوت در مکانهایی که لامپهای زیادی در کنار هم وجود دارد قابل مشاهده است. از آنجا که خصوصیات رنگی پرتو لامپ متال هالید در مدت زمان طول عمر آن تغییر می نماید ، پس از کارکرد لامپ به مدت 100 ساعت مطابق با استانداردهای انسی مقدار گیری می گردد. در حال حاضر فناوری نو متال هالید، باعث بهبود عملکرد و کنترل واریانس درجه کلوین حدود (100 تا 200 کلوین ±) شده است. دمای رنگ پرتو لامپ متال هالید می تواند تحت تأثیر مشخصات و نوع سیستم الکتریکی که لامپ را تغذیه می نماید و معیارهای فراوری در لامپ باشد. اگر به لامپ متال هالید نیرویی کمتر از حد مورد احتیاج برسد ، به علت پایین بودن انرژی و در نتیجه درجه حرارت لامپ ، به علت تبخیر جیوه به تنهایی ، خروجی نور آن مایل به آبی خواهد بود. برعکس این موضوع برای لامپی با قدرت و انرژی زیاد صادق است ، اما تغذیه بیش از حد و انرژی بیشتر می تواند خطرناک باشد و حرارت زیاد و فشار بیش از حد منجر به انفجار لوله قوس در لامپ گردد.

روشنایی لامپ متال هالید

در لامپ متال هالید لوله قوس داخلی شامل الکترودها و هالیدهای مختلف فلزی به همراه جیوه و گازهای بی اثر است ،که ترکیب این ها روشنایی متال هالید را تشکیل می دهند. هالیدهای معمولی مورد استفاده ترکیبی از یدهای سدیم ، تالیم ، ایندیوم ، اسکاندیم و دیسپروزیم است. این یدها توزیع قدرت طیفی لامپ را کنترل می نمایند و با ترکیب طیف های مختلف استفاده شده ، تعادل رنگ را ایجاد می نمایند. نور و روشنایی لامپ متال هالید با ایجاد قوس بین دو الکترود واقع در داخل لوله قوس داخلی ایجاد می گردد. لوله قوس داخلی به طور معمول از کوارتز ساخته شده است ، و این یک محیط بسیار سخت است ، با درجه حرارت بالا به 1000 درجه سانتیگراد نزدیک می گردد و فشار برابر با 3 یا 4 اتمسفر است. برای راه اندازی لامپ متال هالید ، ولتاژ استارت به الکترودهای لامپ اعمال می گردد ،تا گاز قبل از جریان یافتن یونیزه گردد و لامپ را روشن کند. حباب بیرونی معمولاً از شیشه بوروسیلیکات ساخته می گردد تا مقدار اشعه ماوراءبنفش ساطع شده از لامپ را کاهش دهد. بعلاوه یک محیط گرمایی پایدار برای لوله قوس فراهم می نماید و حاوی جو بی اثر است که باعث می گردد اجزای لوله قوس در دمای بالا اکسید نگردد.

کاربرد لامپ متال هالید

لامپهای متال هالید جهت اهداف عمومی روشنایی در داخل و خارج از فضای ساختمان ها در ارتفاع زیاد ، و بعلاوه مکانهای تجاری ، صنعتی و عمومی ، پارکینگها ، میادین ورزشی و ورزشگاه ها، کارخانجات و فروشگاههای زنجیره ای و بعلاوه جهت روشنایی فضاهای عمومی و امنیتی مجتمع های مسکونی مورد استفاده قرار می گیرد. از سیستم روشنایی لامپ متال هالید ،در صنعت روشنایی اتومبیل و لامپ های مخصوص خودرو بصورت گستره ای استفاده می گردد. لامپ متال هالید با درخشندگی خیره نماینده خود ،در چراغهای اتومبیل مورد استفاده قرار می گیرند ، بعلاوه لامپ گازی اتومبیل به علت استفاده از گاز زنون به جای آرگون ،که معمولاً در لامپهای متال هالید استفاده می گردد ، اصطلاحاً در بازار لامپ اتومبیل به عنوان چراغ زنون شناخته می گردد.

دسته بندی لامپ های متال هالید

اولین نکته برای انتخاب لامپ متال هالید وات چراغ مورد استفاده است. لامپ متال هالید معمولی در نسخه های 70 وات ، 100 وات ، 150 وات ، 250 وات ، 400 وات و 1000 وات موجود هستند. پس از مشخص شدن وات مناسب ، مراحل بعدی مشخص نوع لامپ بر اساس نوع نصب آن در پرژکتور و ترانس و استارتر آن است. طبقه بندی لامپ های متال هالید از نظر نوع سرپیچ که در بازار ارائه می گردد ، به دو نوع تک پایه یا همان سرپیچ دار و دوسر محدود شده است. لامپ های سرپیچ دار به طور معمول در یک انتهای خود یک پایه فلزی پیچی دارند و به گونه ای طراحی شده اند که در یک سرپیچ نصب می شوند. از طرف دیگر ، لامپ های دو سر به گونه ای طراحی شده اند که در یک جفت رابط داخل چراغ یا پرژکتور ، که در هر انتهای لامپ نصب می شوند.

درباره نوراکومارت

تجهیزات روشنایی از جمله مواردی است که عموم مردم به صورت روزانه از آن استفاده می نمایند و در سبد خرید بخش بزرگی از جامعه قرار گرفته است. نوراکو با هدف تسهیل در تهیه کالای با کیفیت و ارزان برای همه افراد جامعه، فعالیت خود را به عنوان فروشگاه تخصصی تجهیزات روشنایی شروع نموده است. با توجه به توسعه اینترنت و میل هر چه بیشتر افراد به خرید اینترنتی، خلاء حضور یک فروشگاه اینترنتی در زمینه تجهیزات روشنایی احساس می شد. نوراکو در کوشش است تا با تامین طیف کاملی از انواع محصولات، بتواند انتخاب اول ایرانیان در زمینه خرید تجهیزات روشنایی و خرید اینترنتی لامپ باشد. نوراکو در حال حاضر با تامین بیش از 500 نوع کالا از تجهیزات روشنایی یکی از غنی ترین و بروزترین فروشگاه اینترنتی در حوزه روشنایی محسوب می گردد. ما در نوراکو امکان خرید اینترنتی و حضوری از معتبرترین و باکیفیت ترین برند های داخلی و خارجی را برای شما فراهم آورده ایم. نوراکو با تکیه بر سابقه 40 ساله خود در بازار روشنایی ایران و پرسنل حرفه ای خود این اطمینان خاطر را برای شما فراهم می آورد که با خرید اینترنتی و حضوری تجهیزات روشنایی از این مجموعه برترین تجربه خرید را خواهید داشت.

منبع: اتاق
انتشار: 8 تیر 1401 بروزرسانی: 8 تیر 1401 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 2110

به "لامپ متال هالید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لامپ متال هالید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید