ویروس فروپاشی در پیکر اتحادیه اروپا

به گزارش مجله عکس، سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشستی فوق العاده برای آنالیز برنامه مالی مشترک در دوران پساکرونا صبح پنجشنبه تشکیل جلسه خواهند داد. این نشست در حالی برنامه ریزی شده است که پیشنهاد ایتالیا، اسپانیا، فرانسه، پرتغال، اسلوونی، یونان، ایرلند، لوکزامبورگ و بلژیک برای احیای مالی کشورهای آسیب دیده در کرونا با ارائه اوراق قرضه مشترک از سوی آلمان، اتریش، فنلاند و هلند پیش تر با مخالفت روبه رو شد.

ویروس فروپاشی در پیکر اتحادیه اروپا

با ما سفر کنید و با تور ترکیبیی اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به این ترتیب جلسه 9 آوریل وزرای دارایی نیز بی نتیجه ماند تا تصمیم گیری نهایی در این باره به نشست ویژه روز پنجشنبه سران کشورها در کمیسیون اروپا موکول گردد.

پیش از این، اورسلا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا در راستای طرح بهبود اقتصادی اروپا بر لزوم سرمایه گذاری 1.1 تریلیون دلاری برای مقابله با بحران کرونا تأکید نموده بود اما اینکه این سرمایه به چه شکل به کشورها تخصیص یابد موضوعی است که سران اروپایی را دچار چالش نموده است.

بلایی که کرونا بر سر کشورهای اروپایی آورده است، بی سابقه بوده اما دوقطبی شمال و جنوب اروپا بر سر چگونگی یاری به احیای اقتصادی موضوعی است که بحران در قاره سبز را جدی تر نموده است. از همین رو یانیس واروفاکیس، وزیر دارایی سابق یونان در مقاله ای در پراجکت سیندیکیت با تأکید بر این امر معتقد است: یک دهه پس از بحران اقتصادی، کرونا آسیب شدید اقتصادی و انسانی را به ایتالیا وارد کرد. این شرایط بدون شک پس از کرونا بدتر نیز خواهد شد. شرایط اسپانیا و یونان نیز بهتر نیست. بیکاری و بدهی های سنگین اقتصادی مردم اسپانیا را زمینگیر نموده و در یونان نیز با اینکه تلفات انسانی زیاد نبوده اما توقف گردشگری، اقتصاد را بشدت تحت تأثیر قرار داده است. بدون شک کرونا حتی به کشورهای قدرتمند اقتصادی نیز آسیب هایی را وارد نموده است. 9 کشور اروپایی برای احیای اقتصادی خواهان اوراق مشترک هستند تا بتوانند ضرر و زیان های ایجاد شده را جبران نمایند. از آنجا که ساز و کار تزریق سرمایه به صورت مستقیم به کشورهای اروپایی وجود ندارد اوراق مشترک کارآمدترین راه برای نجات کشورهای آسیب دیده است. اینکه این بحث در نشست وزرای دارایی به نتیجه نرسد و توپ به زمین سران کشورهای اروپایی بیفتد، دور از ذهن نبود اما با توجه به اینکه 9 کشور اروپایی با طرح اوراق قرضه، یکپارچگی اتحادیه اروپا را نشانه رفته اند، هر گونه توافق نیز بعید به نظر نمی رسد. هلند یکی از مخالفان شدید طرح بدهی مشترک کشورهای جنوب اروپا بود. به طوری که وزیر دارایی این کشور در توجیه این مخالفت گفت: حفظ انسجام برای توجیه این اتفاق درست نیست. بدون شک اگر من با فرد یا جامعه نیازمندی روبه رو شوم یاریش می کنم این یعنی انسجام. اما به قیمت این همبستگی زیر بار بدهی آن نمی روم. اما به نظر می رسد کشورهای مخالف مانند هلند و آلمان که بعضی درآمد خالصی به مراتب بالاتر از امریکا دارند فراموش نموده اند که خارج از اتحادیه فضای اقتصادی برای تجارت به کشورهای جنوبی و اندوخته کلان اقتصادی بدون تبادل یورو با کشورهایی مانند ایتالیا، یونان و اسپانیا بسیار پایین می آید. بنابراین اوراق قرضه مشترک کشورهایی مانند ایتالیا را احیا و مانع از نابودی سرمایه آلمان و هلند خواهد شد.

بواقع کووید19 تبعات مخربی بر بازار کسب و کار داشته که سبب ایجاد شکاف و اختلافاتی میان اعضای اتحادیه اروپا شده است؛ شرایطی که تداوم آن سبب تقویت سیاست های پوپولیستی و ملی گرایانه می گردد. در بحران فعلی هرگونه شکست درراستا اتحاد کشورها، بعضی اعضای اتحادیه را بیش از دیگران تحت تأثیرقرارخواهد داد؛ به طوری که تداوم این سقوط می تواند انسجام، وحدت و پیوند اقتصادی اروپایی را نابود کند.

به نوشته سایت اندیشکده بروکینگز، با نگاهی منصفانه به طرح های اخیراتحادیه اروپا برای رهایی از بحران پساکرونا می توان به نقاط مثبت و قابل تأملی نیز دست یافت. به طور مثال می توان افزایش سرمایه بانک مرکزی اروپا برای حمایت از اقتصادهای کوچک و در حال رشد و همچنین تخصیص وام های کارآفرینی با شرایط ویژه به بعضی کشورها اشاره داشت. این در حالی است که پیش تر نیز طرح مکانیسم ثبات اروپایی و بسته یاریی 500 میلیارد یورویی پیشنهاد شده بود. فارغ از مزایایی که این طرح ها دارند، با توجه به آسیبی که کرونا به کشورهایی مانند ایتالیا و اسپانیا وارد آورده است، این شرایط بهترین فرصت برای احیای پیشنهاد اوراق قرضه مشترک اروپایی است. به عبارت دیگر کشورهایی با بدهی سنگین و اقتصاد آسیب خورده سود بیشتری از کل دریافت نمایند و بر بدهی شان افزوده نگردد. اما تحقق این امر محل اختلاف شماری از اعضای اتحادیه اروپا شده است. بدون شک بازتاب سود و زیان مناقشات داخلی اتحادیه اروپا، بر پیکره این سازمان تأثیر خواهد گذاشت و درآینده حتی اتحاد آن را به نابودی بکشاند.

در این شرایط اگر نشست سرنوشت ساز روز پنجشنبه بر سر طرح احیای بهبودی اقتصادی به نتیجه مطلوب نرسد، اساس اتحادیه اروپا و شعار حمایت از اعضا زیر سؤال رفته و علاوه بر تبعاتی که حتی در آینده اعضای قدرتمند اقتصادی در صادرات و... تجربه خواهند کرد، ناامیدی از اتحادیه اروپا، اعضا را برای درخواست یاری به سمت کشور ثالثی مانند چین خواهد کشاند که همین امر در کنار چالش های دیگر، اتحادیه اروپا را به راستا بحران فروپاشی سوق می دهد.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 25 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 985

به "ویروس فروپاشی در پیکر اتحادیه اروپا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویروس فروپاشی در پیکر اتحادیه اروپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید