چگونه از پوکی استخوان پیشگیری کنیم؟

به گزارش مجله عکس، پرشکان معتقدند که می توان با اصلاح سبک زندگی از بروز پوکی استخوان پیشگیری کرد و یا در صورت ابتلا از عوارض آن جلوگیری کرد.

چگونه از پوکی استخوان پیشگیری کنیم؟

به گزارش گروه استان های خبرنگاران از بوشهر، دکتر راضیه حاجیونی مدیر گروه پیشگیری از بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیان نمود: پوکی استخوان یک بیماری عمومی استخوان است که با توده استخوانی پایین و تخریب بافت استخوانی، و در پی آن افزایش شکنندگی و مستعد شدن به شکستگی همراه است.

او اضافه کرد: خطر ابتلا به پوکی استخوان با بالا رفتن سن افزایش می یابد. مطالعات نشان می دهد در سن 60 سالگی نیمی از خانم ها دچار کاهش توده استخوانی یا پوکی استخوان هستند.

این پزشک، با بیان اینکه شکستگی مهم ترین عارضه پوکی استخوان در سنین بالا است، ادامه داد: شکستگی ناشی از پوکی استخوان با صدمات ناچیز مانند افتادن از حالت ایستاده نیز رخ می دهد.

حاجیونی گفت: شکستگیِ مهره ای می تواند بدون افتادن یا آسیب خاص حتی طی فعالیت های معمول روزانه رخ دهد. شکستگی های مرتبط با پوکی استخوان اغلب منجر به درد، ناتوانی و کاهش کیفیت زندگی می شود.

او بیان نمود: شکستگی لگن از جدی ترین عواقب پوکی استخوان است که در موارد زیادی منجر به از دست رفتن استقلال فرد و سال های مفید زندگی می شود.

بیشتر بخوانید

مدیر گروه پیشگیری از بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، با تاکید بر اینکه تشخیص به موقع پوکی استخوان از اهمیت بسزایی برخوردار است، تاکید کرد: تشخیص به موقع به ویژه اگر در صورت صلاحدید پزشک با درمان و پیگیری دستورهای درمانی همراه باشد می تواند موجب کاهش احتمال شکستگی، کاهش هزینه های اقتصادی خانواده و نظام بهداشتی، کاهش احتمال وابستگی و از بین رفتن استقلال فرد و همچنین کاهش مرگ و میر در افراد در معرض خطر شود.

حاجیونی گفت: انجام معاینه بالینی و گرفتن شرح حال و بررسی عوامل خطر ابتلا به پوکی استخوان در همه زنان بالای 50 سال و مردان بالای 70 سال توصیه می شود.

او اضافه کرد: می توان با اصلاح سبک زندگی از بروز پوکی استخوان پیشگیری کرد و یا در صورت ابتلا از عوارض آن جلوگیری کرد. مواردی مانند داشتن تغذیه مناسب و انجام مداوم ورزش به حفظ قدرت استخوانی و جلوگیری از شکستگی های آینده می انجامد.

مدیر گروه پیشگیری از بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان نمود: در صورت تجویز پزشک مصرف مکمل های کلسیم و ویتامین دی می تواند به بهبود شرایط استخوان ها کمک کند. همچنین برای کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان باید از مصرف سیگار پرهیز کرد.

حاجیونی گفت: رعایت این سبک زندگی نه فقط برای افراد مبتلا به کاهش توده استخوانی و بیماران مبتلا به پوکی استخوان بلکه برای همه مهم است.

ک

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 4 آذر 1400 بروزرسانی: 4 آذر 1400 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 1904

به "چگونه از پوکی استخوان پیشگیری کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه از پوکی استخوان پیشگیری کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید