کمبودهای آریو در برابر زوتی

به گزارش مجله عکس، آریو فرزند خلف خودروساز چینی و فرزند ناخلف تویوتای ژاپنی است که در داخل مرزهای کشور ما مونتاژ شده. به خاطر همین ترکیب بر سر خریدن یا نخریدن آن معمولا هیچ توافقی وجود ندارد.

کمبودهای آریو در برابر زوتی

به گزارش خبرنگاران، بنابر اعلام وب سایت دیوار، از این جهت باید آریو اتومات را یک خودروی مشارکتی بدانیم چون این خودرو تقلیدی از زوتی z300 بوده و خود زوتی هم از روی آلیون تویوتا ساخته شده است. برای همین هم نظرات مختلف و گاه متضادی درباره ایده پردازی ژاپنی، اسمبل چین و مونتاژ ایرانی وجود دارد چرا که نه تماماً ژاپنی است و نه کاملاً ایرانی؛ همچنین به ازای هر تقلید چند آپشن هم از آن کم شده است.

نسخه ایرانی چه کم از نسخه ژاپنی دارد؟

آریو اتوماتیک در سه کلاس فروخته می گردد: الگانت، اتوماتیک و دنده ای. نسخه های ایرانی با دو موتور 1.5 و 1.6 لیتری عرضه می شوند اما زوتی ژاپنی فقط با موتوری 1.6 لیتری به بازار ما صادر می شد.

یکی دیگر از چیزهایی که در زوتی به کار گذاشته شده بود اما در آریو حذف شد آپشن های نسخه رویال خودروی چینی بود. با خرید آریو دیگری خبری از سانروف برقی و تهویه مطبوع نیست.

یکی دیگر از کمبودهای آریو را باید در قسمت ایربگ بدانیم. زوتی علاوه بر ایربگ سرنشینان جلو، چهار ایربگ جانبی و پرده ای هم برای خودرو تعبیه نموده اما آریو برای ضربه های عقب و جانبی هیچ محافظی ندارد.

همچنین اگر نگاهی به فرمان دو خودرو بیاندازیم شاهد غیبت دکمه های کنترل صدا و ضبط در فرمان آریو می شویم. تهویه اتوماتیک آپشن مهم دیگری است که در آریو خبری از آن نیست. علاوه بر این جایگاه این خودروی ایرانی را باید با اهرم دستی تغییر داد اما در زوتی تغییر جایگاه برقی است.

به غیر از موارد بالا سیستم صوتی زوتی تقریباً حرفه ای تر از آریو است و کروز کنترل آن هم رجحان دیگری به این خودروی می دهد.

در انتها نیز در طراحی های خارجی هم روی آریو یک چراغ ال-ای-دی و یک دوربین کوچک بر سپر پشت خودرو نصب شده که مناسب دنده عقب و پارک کردن است.

آریو چه چیزی اضافه تر از زوتی دارد؟

یک مانیتور ابتدایی هفت اینچی وسط داشبورد تعبیه شده که به گفته خیلی از راننده ها خیلی وقت ها درست کار نمی کند و بیشتر جنبه تزئینی دارد اما با این حال همین مانیتور در زوتی نصب نشده است.

آریو بخریم؟

برای خرید آریو سایپا باید به دو جنبه فکر کنید: یکی اینکه آریو بخرید یا زوتی و دوم اینکه آریو بخرید یا یکی دیگر از رقبای این خودرو؟

واقعیت این است که اگر از یک پراید به سمت خرید آریو اتومات حرکت کنیم احتمالاً بیشتر متوجه ویژگی های مثبت آریو خواهیم بود. در مقایسه با پراید سواری و هندلینگ خودرو بسیار نرم است و شتاب بالایی دارد. موتور 1.5 لیتری این خودرو از پس فراوری 112 اسب بخار برمی آید. با این حال اگر آریو را با برلیانس یا پرشیا مقایسه کنیم شاهد شکست این خودرو در برابر رقبایش خواهیم بود.

اما اگر از شکل و موتور آریو خوشتان آمده و مسئله ای با خرید خودروی دست دوم ندارید زوتی آپشن های بیشتری به مشتری می دهد و در عین حال لوازم یدکی آن به اندازه آریو در بازار موجود است. با این تفاوت که زوتی نهایتاً تا سال 1393 به بازار وارد شده و نمونه صفر آن در بازار پیدا نمی گردد. بدون در نظر دریافت این دو نکته باید گفت که موتور هر دو خودرو مشابه و از شرایط مشابهی در شتاب و سرعت برخوردارند.

انتهای رپرتاژ خبری

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 169

به "کمبودهای آریو در برابر زوتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمبودهای آریو در برابر زوتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید