گل مژه در بچه ها: انواع، علائم، علل و درمان

به گزارش مجله عکس، آیا به نظر می رسد کودک شما از چیزی در اطراف چشم خود ناراحت است؟ شاید متوجه تورم قرمز کوچک یا برآمدگی در اطراف پلک بالا یا پایین شده باشید. نیازی به وحشت نیست. این به احتمال زیاد گل مژه است، سوزش پلک که در بچه ها شایع تر از بزرگسالان است. گل مژه ها اغلب جدی نیستند و ممکن است بتوانید با چند درمان خانگی ساده آن ها را درمان کنید، اما مواقعی وجود دارد که اقدام عاقلانه تر این است که پزشک آن را آنالیز کند.

گل مژه در بچه ها: انواع، علائم، علل و درمان

گل مژه چیست؟

گل مژه یک عفونت چشمی است که معمولا در بچه ها دیده می گردد. شبیه یک جوش است و در داخل یا خارج پلک واقع شده است. اگرچه گل چشمی که به نام Hordeolum نیز شناخته می گردد، ممکن است یک بیماری جدی نباشد، اما می تواند تا حدودی باعث ناراحتی در بچه ها گردد.

از آنجایی که گل مژه گاهی اوقات می تواند باعث قرمزی چشم گردد، بعضی ممکن است آن را با ورم ملتحمه، که بیشتر به عنوان چشم صورتی شناخته می گردد، اشتباه بگیرند. ممکن است شما را متعجب کند که آیا گل مژه در چشم کودک مسری است یا خیر. با این حال، می توانید مطمئن باشید که اینطور نیست.

انواع گل مژه چیست؟

دو راه وجود دارد که گل مژه می تواند کودک شما را مبتلا کند که در زیر به این دو نوع پرداخته می گردد:

گل مژه خارجی

بعضی از غدد در نزدیکی مژه ها به نام مول یا زیس وجود دارند. هنگامی که این ها عفونی می شوند، گل مژه در امتداد قاعده خارجی خط مژه ایجاد می گردد.

گل مژه داخلی

گل های داخلی در سمت داخلی چشم، نزدیک به لبه پلک ایجاد می شوند. غده هایی به نام غدد تارسال وجود دارند که در امتداد لبه پلک ها قرار دارند. هنگامی که این غدد تارسال با عفونت باکتریایی مسدود می شوند، گل مژه داخلی ایجاد می گردد. این موارد بسیار دردناک تر از گل مژه های خارجی هستند و زمان بیشتری برای بهبودی احتیاج دارند.

علل گل مژه در بچه ها

پلک ها دارای غدد فراوری نماینده چربی و غدد فراوری نماینده عرق هستند که به روان نگه داشتن چشم یاری می نمایند. هنگامی که باکتری به نام استافیلوکوکوس اورئوس باعث ایجاد عفونت در یکی از این غدد می گردد، باعث انسداد شده که منجر به تشکیل گل مژه می گردد. بعضی از راه های دیگری که می تواند گل چشمی ایجاد کند، زمانی است که غدد با سلول های مرده پوست و روغن های قدیمی مسدود می شوند.

گل مژه چگونه به نظر می رسد؟

گل مژه به نظر می رسد یک برآمدگی مایل به قرمز با یک نقطه زرد در مرکز است که شبیه یک جوش به نظر می رسد. گل مژه ها روی پلک قرار دارند و پر از چرک می شوند و باعث می شوند تا نسبتاً ملتهب و دردناک به نظر برسند. در بعضی موارد چشم نیز به علت سوزش قرمز می گردد.

کدام بچه ها بیشتر در معرض خطر ابتلا به گل مژه هستند؟

همه بچه ها در معرض خطر ابتلا به گل مژه قرار دارند، اما بعضی شرایط می تواند عامل خطر را افزایش دهد. افراد مبتلا به دیابت، درماتیت سبورئیک شدید، لیپید های بالای سرم و سیستم ایمنی ضعیف بیشتر در معرض ابتلا به گل مژه هستند.

علائم گل مژه در بچه ها

بعضی از علائم اولیه گل مژه به شما این امکان را می دهد که متوجه شوید فرزندتان در حال ابتلا به آن است. آماده باشید تا زمانی که متوجه علائم زیر شدید اقدام کنید:

برجستگی یا تورم روی پلک

قرمزی اطراف ناحیه متورم

شکایت از درد در ناحیه

حساسیت در برآمدگی ها

حساسیت به نور

احساسی که انگار چیزی در چشم وجود دارد

چشمان خیس

ترشح از چشم

ایجاد پوسته روی پلک

خارش در پلک و چشم

تشخیص گل مژه

گل مژه را می توان با یک معاینه فیزیکی ساده تشخیص داد. ممکن است لازم باشد به بعضی از سوالات در خصوص سابقه پزشکی و علائم کودک خود پاسخ دهید. این برای یاری به پزشک شما برای تشخیص دقیق تر است. در بعضی موارد، ممکن است از فرزند شما خواسته گردد تا آزمایشاتی را انجام دهد تا هرگونه بیماری احتمالی دیگر با علائم مشابه را رد کند.

درمان گل مژه در بچه ها

بیشتر گل ها تخلیه می شوند و در نهایت طی چند روز خود به خود محو می شوند. چند درمان خانگی باید تمام آن چیزی باشد که برای عجله در روند بهبودی به آن احتیاج دارید. آن ها بعلاوه می توانند به کودک شما یاری نمایند تا از علائم ناراحت نماینده و گاهی دردناک رهایی یابند.

در صورت عدم بهبودی در شرایط گل مژه، ممکن است آنتی بیوتیک های موضعی برای شما تجویز گردد. برای بیشتر شرایط، پماد های آنتی بیوتیک چشمی اغلب مورد احتیاج است. برای مواردی که بسیار شدید هستند، ممکن است پزشک شما احتیاج به تخلیه گل مژه به وسیله جراحی داشته باشد و آنتی بیوتیک های سیستماتیک تجویز کند.

چگونه از گل مژه در بچه ها جلوگیری کنیم؟

از آنجایی که گل زدگی به وسیله باکتری هایی ایجاد می گردد که وارد چشم می شوند، چند کار وجود دارد که می توانید از کودکتان بخواهید تا از ایجاد گل زدگی در آن ها جلوگیری کند.

از دست زدن به چشم ها خودداری کنید: به بچه ها خود بیاموزید تا حد امکان از مالش یا دست زدن به چشم ها خودداری نمایند. در صورت احتیاج، مطمئن شوید که عادت به شستن دست های خود را پیدا می نمایند.

اخلاق صحیح آرایش: اگر به کودک شما اجازه آرایش داده می گردد، اطمینان حاصل کنید که لوازم آرایش تاریخ گذشته اش کنار گذاشته گردد و آرایش چشم قبل از خواب پاک شده باشند.

مراقبت از لنز های تماسی: اگر کودک شما از لنز های تماسی استفاده می نماید، مطمئن شوید که با تمیز نگه داشتن لنز های خود به خوبی از لنز های خود مراقبت می نماید و همواره دست های خود را قبل از دست زدن به لنز یا چشمان خود بشوید.

عادات بهداشتی خوب: کودک خود را به شستن صورت و شستشوی چشمان خود قبل از خواب عادت دهید.

چگونه از گل مژه در خانه مراقبت کنیم؟

گل مژه معمولاً چیزی برای نگرانی نیست، اما هر پدر و مادری اغلب نگران خلاص شدن از شر گل چشم کودک هستند. در اینجا چند نکته آسان وجود دارد که می توانید برای یاری به بهبود سریع تر آن دنبال کنید

کمپرس گرم: یک حوله کوچک و نرم را با آب گرم خیس کنید. آن را فشار دهید و سپس حوله گرم را به مدت حداقل پنج دقیقه روی گل مژه فرزندتان بمالید. هر بار که احتیاج دارید آن را دوباره در آب خیس کنید از یک حوله متفاوت بهره ببرید.

یادآوری هایی در خصوص لمس کردن: ممکن است کودک شما به علت تحریک وسوسه گردد که گلچه را بمالد یا لمس کند. باید هر از چند گاهی به آرامی به کودک خود یادآوری کنید که تا حد امکان از دست زدن به آن خودداری کند.

گل مژه را فشار ندهید: در برابر وسوسه فشردن گل مژه مقاومت کنید. اجازه دهید تا خودش تخلیه گردد. پس از انجام این کار، ناحیه مورد نظر را با یک دستمال شستشوی خیس شده در آب گرم تمیز کنید.

قطره های چشمی: ممکن است پزشک برای کودکتان پماد چشمی آنتی بیوتیک یا قطره چشمی تجویز کند. بنابراین، مطمئن شوید که تمام دستورالعمل های ارائه شده به وسیله پزشک را به شدت دنبال کنید.

درمان های خانگی برای درمان گل مژه در بچه ها

هنگامی که صحبت از تسکین و یاری به درمان گل مژه می گردد، بعضی از درمان های خانگی وجود دارد که اگر می خواهید گل مژه کودک را درمان کنید، ممکن است برای شما مفید باشند:

کمپرس چای کیسه ای گرم

چای سیاه به کاهش التهاب یاری می نماید و بعلاوه دارای خواص ضد باکتریایی است و باعث می گردد که چای گزینه ای عالی برای استفاده باشد.

چگونه بسازیم

یک چای کیسه ای را در یک لیوان پر از آب جوش فرو کنید. اجازه دهید حدود یک دقیقه دم بکشد.

هنگامی که چای کیسه ای به مقدار کافی خنک شد تا کودک شما آن را تحمل کند، آن را روی گل مژه بگذارید و حداقل پنج تا ده دقیقه روی گل مژه بگذارید.

خمیر زردچوبه

زردچوبه دارای خواص ضد باکتریایی است و به علت خواص درمانی آن شناخته شده است. زردچوبه می تواند به جلوگیری از توسعه عفونت یاری کند. (برای گل های خارجی)

چگونه بسازیم

مقداری آب را با پودر زردچوبه مخلوط کنید تا خمیری به دست آید.

آن را روی گل مژه بمالید و بگذارید حدود پانزده دقیقه بماند و سپس با آب تمیز بشویید.

روغن نارگیل

اعتقاد بر این است که روغن نارگیل مانند زردچوبه دارای خواص ضد میکروبی است. بهتر است برای گل های خارجی چشم استفاده گردد. این کار از توسعه عفونت در چشم جلوگیری می نماید و ممکن است خارش را تسکین دهد.

چگونه بسازیم

چند قطره روغن نارگیل را روی گل مژه بمالید.

لطفا بیش از حد استفاده نکنید، زیرا می تواند باعث تحریک بیشتر به جای تسکین گردد.

عوارض گل مژه در بچه ها

در حالی که گل مژه ها به طور کلی تخلیه می شوند و خودبه خود بهبود می یابند، در اینجا چند عارضه احتمالی وجود دارد که ممکن است به علت گل مژه ایجاد گردد:

سلولیت

مواردی وجود دارد که عفونت چشمی جدی به نام سلولیت همراه با گل مژه ایجاد می گردد. زمانی که ناحیه اطراف چشم قرمز و متورم می گردد، این حالت دیده می گردد. برای درمان این عفونت به یک دوره آنتی بیوتیک احتیاج است.

شالازیون

شالازیون شبیه گل مژه است و گاهی اوقات می توان آن را با یک گل مژه بزرگ اشتباه گرفت. اگر درمان نگردد، می تواند از باز شدن درست پلک ها جلوگیری کند. شالازیون بعلاوه ممکن است برای بهبودی احتیاج به آنتی بیوتیک داشته باشد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

برترین کار این است که از خود بپرسید، مدت ماندگاری گل مژه ها چقدر است؟ و سپس به دقت مراقب باشید که آیا کودک شما بر این اساس بهبود می یابد یا خیر. اگر در عرض چهار روز هیچ بهبودی در شرایط گل مژه پیدا نکردید، اگر شرایط بدتر شد، یا اگر متوجه شدید که باعث قرمزی و تورم چشم و اطراف آن شده است، بهتر است برای آنالیز آن به پزشک مراجعه کنید.

گل مژه در بچه ها ممکن است یک مشکل رایج باشد، اما از آنجایی که می تواند مشابه سایر مسائل شدیدتر به نظر برسد، بهتر است که گل مژه به وسیله پزشک معاینه گردد. کودک خود را تشویق کنید که بهداشت را رعایت کند، زیرا این برترین راه برای پیشگیری و یاری به بهبودی گل مژه است.

منبع: سلامت نیوز

منبع: فرارو
انتشار: 7 بهمن 1401 بروزرسانی: 7 بهمن 1401 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 2234

به "گل مژه در بچه ها: انواع، علائم، علل و درمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گل مژه در بچه ها: انواع، علائم، علل و درمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید