نام های غلط انداز در صنایع غذایی

به گزارش مجله عکس، بعضی محصولات غذایی که از فروشگاه ها تهیه می کنید و با اطمینان به اطلاعات برچسب بسته بندی شان نگاهی می اندازید، اصلا با هدفی که از خرید آنها داشته اید، سازگار نیستند. در چنین مواردی که یک فراوری کننده، اصول اولیه و فرمول اصلی ماده غذایی را رعایت نکند، در واقع، در فراوری محصول او تقلب اجرا شده است. در این مقاله با بعضی از این قبیل تقلب ها که معمولا متوجه آنها نمی شویم، آشنا خواهید شد..

نام های غلط انداز در صنایع غذایی

نام های غلط انداز در صنایع غذایی

ترجمه: ینامین ثریا

برخی محصولات غذایی که از فروشگاه ها تهیه می کنید و با اطمینان به اطلاعات برچسب بسته بندی شان نگاهی می اندازید، اصلا با هدفی که از خرید آنها داشته اید، سازگار نیستند. در چنین مواردی که یک فراوری نماینده، اصول اولیه و فرمول اصلی ماده غذایی را رعایت نکند، در واقع، در فراوری محصول او تقلب انجام شده است. در این مقاله با برخی از این قبیل تقلب ها که معمولا متوجه آنها نمی شویم، آشنا خواهید شد..

نوشابه رژیمی

بیشتر متخصصان تغذیه بر این باروند که هنوز نمی توان به نوشابه های رژیمی اعتماد کرد و آنها را بدون محدودیت مورد استفاده قرار داد و دچار اضافه وزن هم نشد. مطالعات تازه دانشمندان حاکی از آن است که برخی از نوشابه های رژیمی، شدیدتر وزن را افزایش می دهند اما هنوز معین نشده این محصولات چه طور وزن را زیاد می نمایند. برخی بر این باورند که آنها اشتها را افزایش می دهند و برخی می گویند آنها موجب تغییر ذائقه و کشش بیشتر به سمت غذاهای شیرین می شوند. به هر حال، اگر کنترل وزن تان برای تان مهم است، کمی آب میوه را در آب بریزید و به جای نوشابه، نوش جان کنید. این طوری هم نوشیدنی خوش مزه ای را خورده اید و هم شیرین نماینده های مصنوعی را به رژیم تان وارد ننموده اید.

آب معدنی غنی شده

برخی شرکت های فراوری نماینده آب معدنی در مراحل فراوری به این محصولات ویتامین اضافه می نمایند اما برخی شرکت ها علاوه بر ویتامین شکر هم اضافه می نمایند و کالری آب را از صفر به بیش از 125 افزایش می دهند. اگر دوست دارید آبی که می خورید طعم بهتر داشته باشد می توانید آب شهری را در شیشه پر کنید و مدتی در یخچال بگذارید. این آب بعد از خنک شدن طعم بهتری پیدا می نماید یا می توانید از طعم دهنده های طبیعی و بدون کالری مثلا کمی آب لیمو یاری بگیرید.

شیر کم چرب

برخی با تماشا برچسب درصد چربی فکر می نمایند حتما برای کنترل وزن همین شیر مناسب است و می توانند هر میزانی که دل شان خواست آن را بنوشند. اما شیر کم چرب هنوز نیمی از چربی های اشباع شیر پرچرب را دارد. مثلا یک فنجان شیر پرچرب، 150 کالری انرژی، 8 گرم چربی، 5 گرم چربی اشباع، یک فنجان شیر کم چرب، 130 کالری انرژی، 5 گرم چربی، 3 گرم چربی اشباع و یک فنجان شیر بدون چربی،80 کالری انرژی، صفر گرم چربی و صفر گرم چربی اشباع دارد. برای عادت کردن به مصرف شیر بدون چربی بهتر است ابتدا شیر پرچرب را با شیر کم چرب مخلوط کنید. به مرور نسبت شیر کم چرب را بیشتر کنید تا درنهایت مصرف شیر پرچرب به حداقل ممکن برسد. هنگامی که به مصرف شیر کم چرب عادت کردید این بار آن را با شیر بدون چربی مخلوط نموده و کم کم میزان شیر کم چرب را کاهش دهید تا به مصرف شیر بدون چربی عادت کنید.

ماست کم چرب

این ماده غذایی سرشار از کلسیم و پروتئین و حاوی مقادیر قابل توجهی قند افزودنی است. بسیاری از فراورینمایندگان 30 گرم یا بیشتر فروکتوز، ساکاروز یا دیگر شیرین نماینده ها را به ماست های شان اضافه می نمایند. 180گرم ماست باید کمتر از 20 گرم قند و حدود 90 تا 130 کالری انرژی داشته باشد.بنابراین در هنگام مصرف آنها حتما به میزان انرژی شان دقت کنید.

لایت ها رژیمی نیستند

هر ماده غذایی که روی اش نوشته شده باشد لایت، برای کنترل وزن شما مناسب نیست. مثلا اگر روی برخی روغن زیتون ها نوشته بود لایت، معنی اش این نیست که با این روغن زیتون هر چه قدر دل تان خواست غذاهای چرب و سرخ شده درست کنید و بخورید و چاق هم نشوید. این عبارت روی شیشه روغن زیتون تنها رنگ روغن را معین می نماید یعنی، این روغن رنگی روشن دارد و یادتان باشد که روغن زیتون روشن و معمولی از لحاظ میزان کالری هیچ فرقی با روغن زیتون معمولی ندارد.

غنی شده با امگا 3

برخی انواع ماست، شیر، تخم مرغ و غلات و دیگر مواد غذایی با امگا 3 غنی شده اند اما بسیاری از آنها امگا3 ای که برای سلامت قلب مفید باشد - EPA و DHA- را ندارند یا به مقادیر خیلی کم دارند. برای بهتر فهمیدن این مطلب باید بگوییم میزان امگا 3 این مواد غذایی حدود میزان امگا3 ای است که در یک لقمه کوچک ماهی وجود دارد. این مواد غذایی امگا 3 ALAرا که از منابع گیاهی به دست می آید، دارند. هنوز معین نیست که این نوع امگا 3 به میزان انواع EPA و DHA برای سلامت بدن مفید است یا خیر. ماهی مقادیر امگا 3 بسیار بیشتری نسبت به محصولات غذایی فوق دارد.

ذرت مایکروویو

در برخی مراکز فروش، انواعی از این ذرت های پفکی در بسته هایی آماده به مصرف نماینده عرضه می گردد که می توان آنها را در مایکروویو گذاشت و بعد از پف کردن خورد. بسیاری از این ذرت ها حاوی 9 گرم چربی بد و 6 گرم چربی ترانس هستند پس مراقب باشید.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 1844

به "نام های غلط انداز در صنایع غذایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نام های غلط انداز در صنایع غذایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید