اشباهات بزرگ برای مراقبت از پوست و مو در نوروز

به گزارش مجله عکس، طبیعی است که جوانسازی، بازیابی لطافت و زیبایی پوست صورت احتیاج به زمان دارد ، اصلا توصیه نمی گردد چند روز مانده به عید، لیزر پوست انجام دهید. مراقبت از پوستی که به تازگی لیزر شده است و جلوگیری از بروز عوارض اولیه از قبیل قرمزی و حساس شدن پوست، مسلتزم این است که شما چند روزی استراحت نموده و در تماس مستقیم نور خورشید قرار نگیرید.

اشباهات بزرگ برای مراقبت از پوست و مو در نوروز
صورتی با پوست لطیف، جوان و شفاف داشتن یکی از مهم ترین آرزوهای شما در روزهای مانده به شروع عید نوروز است. می خواهید در معاشرت با دیگران، جذابیت و زیبایی پوست صورتتان جلب توجه کند. این دغدغه شما بخوبی قابل درک است اما باید حواستان باشد که اشتباه رایج در مراقبت از پوست ، کیفیت پوست صورت را تخریب می نماید.

لازم بذکر است بدانید که طیف تبلیغات با موضوعیت زیبا شدن پوست و مو در کمترین زمان ممکن رواج پیدا می نماید، صحبت از اینکه چگونه در اسرع وقت پوستم را زیبا و جوان کنم نقل همه محافل به خصوص در میان بانوان محترم می گردد. اما اینها صرفا تبلیغات است یا واقعیت دارد؟

طبیعی است که جوانسازی، بازیابی لطافت و زیبایی پوست صورت احتیاج به زمان دارد. اگر از زبان همسایه و دوست و آشنا شنیده اید که فلان ماده ای را با ماده دیگر ترکیب بکنید و روی صورت بمالید و شاهد باشید که این ماسک چه می نماید، خواهشمندیم احساسی تصمیم نگیرید.

دوست عزیزم، شما قصد دارید برای روزهای سال نو، پوست زیباتری داشته باشید، خب این یک تصمیم درست است پس شما باید در گام اول به پزشک مراجعه نمایید و از ایشان مشورت بگیرید که متناسب با جنس پوست شما، چه اقدامات بهداشتی و آرایشی را پیشنهاد می نمایند.

باچند اشتباه رایج در مراقبت از پوست آشنا شوید

لیزر پوست یک اقدام عجولانه!

شما اگر قرار است در طول روزهای عید مکررا به دید و بازدید بروید یا سفرهای نوروزی در پیش دارید، اصلا توصیه نمی گردد چند روز مانده به عید، لیزر پوست انجام دهید. مراقبت از پوستی که به تازگی لیزر شده است و جلوگیری از بروز عوارض اولیه از قبیل قرمزی و حساس شدن پوست، مسلتزم این است که شما چند روزی استراحت نموده و در تماس مستقیم نور خورشید قرار نگیرید.

سولاریوم هم حد و حدودی دارد

درست است که سولاریوم توانایی زیباسازی پوست را دارد اما به شرط اینکه به اندازه و کافی باشد. اگر بی رویه از دستگاه های سولاریوم استفاده گردد، ممکن است پوستتان نه تنها زیبا نشده بلکه حالت جزغاله ای پیدا کند.

جوش صورت و خمیر دندان!

روزهای قبل از شروع سال نو و در ایام تعطیلات، بساط خوردن شیرینی و آجیل و انواع گرمی ها بالاست و احتمال جوش زدن پوست صورت به خصوص در نوجوانان و دختر های جوان وجود دارد.

اینکه خمیر دندان، بر روی صورت بمالید و روزانه این کار را تکرار کنید، واقعا اقدامی غیر عاقلانه است. خمیر دندان ها مواد شیمیایی متعددی دارند که ممکن است برای پوستتان مناسب نباشد. پس لطفا این اشتباه را انجام ندهید.

برنزه کردن با روش های نادرست

اینکه شما مایل به برنزه کردن پوستتان با قرار گرفتن بیش از اندازه زیر نور مستقیم خورشید باشید یا از کرم های اتوبرنزه بهره ببرید اصلا توصیه نمی گردد.

اگر تصمیم دارید شب سال تحویل خودتان را طلایی کنید بدانید که اثر کرم های اتوبرنزه معمولا چهار تا شش روز باقی می ماند و اگر از نتیجه کار خوشتان نیاید، نمی توانید به این زودی ها پاکش کنید.

توصیه می کنیم که اگر قصد برنزه کردن پوست دارید، از متخصص پوست و زیبایی، راهنمایی بگیرید تا راه چاره مناسب را به شما پیشنهاد کند.

از بین جوش صورت با ماسک های گیاهی و میوه ای

یک اشتباه رایج در مراقبت از پوست ، درست کردن عصاره چندین گیاه و مالیدن آن روی پوست صورت و یا قرار دادن هر میوه ای که بدستتان می آید بر روی پوست است. اینکه با چه منطقی این کار را انجام می دهید یک سوال بی جواب است!

جنس هر پوست فرق دارد، مواد مفید و مضر برای پوست شما با پوست دیگران فرق می نماید، پس اگر مایل به استفاده از ماسک های گیاهی یا دارویی هستید، بهتر است اول از پزشک خود سوال کنید و نظر علمی وی را جویا شوید.

برای رفع موقت جوش ها

عید است و بساط شیرینی و تنقلات به راه؛ برای همین امکان دارد ناغافل یک جوش مزاحم درست وسط پیشانی تان سبز گردد. نمی توانیدکه با این جوش بد ریخت به دید و بازدید بروید. خیلی زود اندازه کمی خمیر دندان سفید، نه خمیردندان رنگی و ژله ای روی جوش بگذارید. خمیر دندان خواص تنگ نمایندگی منافذ پوست دارد، به همین علت به طور موقت جوش را پنهان می نماید. اجازه دهید یک شب تمام روی پوست تان بماند.البته حواستان باشد صورتتان را پوشیده از خمیر نکنید. اندازه خیلی کمی خمیر را فقط روی جوش قرار دهید. در غیر اینصورت امکان دارد پوست تان حساس یا بیش از اندازه خشک گردد. صبح خمیر را از روی جوش پاک کنید. می بینیدکه جوش کوچکتر شده و توی ذوق نمی زند.

تزریق ژل یا چربی

آخر سال است و نمی خواهید سال نو را با خط اخم و گونه های فرورفته و صورت لاغر یا خط لبخند عمیق و گودی پای چشم شروع کنید. به همین علت می خواهید پیشانی تان صاف گردد، از خط لبخند خلاص شوید و ... به همین علت به سرتان می زند بوتاکس کنید یا سراغ تزریق ژل یا چربی بروید. اول از همه بگوییم بوتاکس ماهیچه های پیشانی را فلج می نماید و حتی نمی توانید یک اخم کوچک بکنید اما اگر اصرار دارید سال جدی پیشانی تان صاف گردد باید کمی زودتر اقدام کنید چون فردای بوتاکس پیشانی تان بی چین و چروک نمی گردد و به مدتی زمان احتیاج دارید تا تاثیر آن نمایان گردد.

البته جای سوزن بوتاکس بعد از چند ساعت محو می گردد و مشکل خاصی به وجود نمی آورد مگر در موارد خاص اما در خصوص تزریق ژل و گونه گذاری و کارهایی از این دست مسئله فرق می نماید. چند روز مانده به عید زمان مناسبی برای این کار نیست چون عوارضی مانند قرمزی، تورم و درد در ناحیه تزریق و در طولانی مدت جابجایی ژل انتظارتان را می کشد. البته اگ رسابقه حساسیت شدید یا بیماری خاص دارید، بهتر است دنبال تزریق ژل نباشید.

تزریق ژل و فیلرها یا حتی استفاده از بوتاکس به شرطی که به وسیله پزشک مجرب انجام گردد مسئله ای ندارد. از آنجا که فیلرها همیشگی نیستند می توان چند روز مانده به عید هم برای آن اقدام کرد اما در پی تزریق چربی برای حجم دادن به صورت، پر کردن خط خنده و گونه گذاری فرد حدود دو هفته تا 10 روز تورم دارد.

اگر داوطلب تزریق چربی هستید بهتر است حداقل سه هفته تا یک ماه قبل از عید اقدام کنید.

مقابله با رنگ پریدگی صورت

برنامه های تلویزیون، دید و بازدید و بیداری های شبانه باعث می شوند که خسته و کمی رنگ پریده شوید.حالا فکر کنید قرار است مهمانی بروید یا میزبان هستید. در این مواقع چه می کنید؟ ساده ترین راه برای رفع آثار خستگی استفاده از چای سبز است.

اندازهی چای سبز بنوشید. کمی در ته فنجان نگهدارید و با پنبه به پوست تان بزنید. چای سبز منافذ پوست را منقبض نموده و پوست را شفاف و زیبا نشان می دهد.اگر چای سبز ندارید خیلی زود یک عدد هویج را رنده و با یک قاشق غذاخوری آب لیموترش مخلوط نموده و روی پوست تان بگذارید. حدود 10 دقیقه صبر کنید، سپس شستشو دهید. روش دیگر این است که سیب زمینی را حلقه نموده و روی پوست قرار دهید. بعد از 10 تا 15 دقیقه شستشو دهید تا رنگ چهره تان یکدست و شاداب گردد.

کاشت مژه

امکان دارد برخی افراد به علت سوختگی، ریزش مو، برخی بیماری ها و مسائل دیگر مژه های خود را از دست داده باشند که در اینصورت می توانند مشکلشان را با کاشت مژه طبیعی رفع نمایند. کاشت مژه طبیعی در واقع نوعی جراحی ترمیمی است و تنها جنبه زیبایی ندارد. در این صورت از موهای نازک پشت گردن یا گوش استفاده شده و در اتاق عمل زیر نظر متخصص کاشته می گردد.

البته همین عمل نیز عوارض احتمالی دارد که آسیب به چشم و حتی از دست دادن بینایی جزو آنهاست اتما اگ ردر مقابل آینه می ایستید و تصور می کنید که اگر مژه هایتان بلندتر بود چقدر بهتر بود و به فکر کاشت مژه مصنوعی می افتید، قضیه فرق می نماید. در این صورت به سرتان می زند که به آرایشگر محل تان مراجعه کنید تا روی پلک های تان مژه سوار کند، آن هم با چسب و مژه های ساخته شده از الیاف مصنوعی.

اگر چنین تصمیمی دارید دست نگه دارید و حداقل چند روز مانده به عید این کار را انجام ندهید چون ممکن است نتیجه کار پشیمانتان کند زیرا بعد از کاشت مژه مصنوعی باید مراقبت های زیادی انجام دهید. شستشوی صورت و چشم ها، تماس دست و فشار وارد شده و ... باعث می گردد این مژه ها کنده شوند. البته با کنده شدن هر تار از اکستنشن ها چند مژه طبیعی خود را نیز از دست می دهید. علاوه بر این، بعد از کاشت مژه حساسیت، عفونت های باکتریایی یا ویروسی و قارچی، خارش، تورم و احساس سنگینی در پلک ها انتظارتان را می کشند. گاهی شدت این عفونت ها و مسائل به قدری زیاد است که منجر به تخلیه چشم می گردد.

میکرودرم ابریژن

اگر جای جوش های صورت روی اعصابتان است احتمالا به هر دری می زنید تا آنها ررفع کنید. حالا تصور کنید درست دم عید می خواهید تصمیم تان را عملی کنید. پرس و جو می کنید و روش میکرودرم ابریژن را پیشنهاد می نمایند.این روش یک لایه برداری عمیق تر است که می تواند باعث تغییر رنگ پوست، عفونت های باکتریایی و ویروسی گردد.

دکتر احسانی، متخصص پوست نیز معتقد است میکرودرم ابریژن روشی برای درمان اسکار ناشی از آکنه و فررفتگی های ناشی از جوش است. در این روش به یاری سمباده خاص لایه رویی پوست تراشیده می گردد تا کلاژن سازی تحریک شده و عمق اسکارها یا جوشگاه ها کم گردد. این کار نیز قرمزی به جا می گذارد و برای شب عید مناسب نیست.

گذشته از این، اگر نمی خواهید با صورت پانسمان شده به دید و بازدید عید بروید، بهتر است از خیر این روش، آن هم قبل از عید بگذرید چون پس از انجام درم ابریژن تا سه روز باید صورت تان پانسمان گردد و بعد از آن از کرم های مخصوص بهره ببرید. بعد از آن نیز دو هفته طول می کشد تا پوست به شرایط عادی برگردد و بتوانید با کرم های ضد آفتاب به کارهای بیرون خود برسید.

استفاده از ماسک و ماساژ در تعطیلات

ورزش کردن، توصیه مکرر و همیشگی متخصصان است و انجام مداوم آن در طول سال برای کل بدن لازم است، اما تعطیلات نوروز وقت مناسبی برای ماساژ پوست و استفاده از ماسک در فضایی آرام است.

دکتر ملکی درباره شیوه ماساژ دادن می گوید: ماساژ، باعث تحریک پوست برای کلاژن سازی می گردد. با هر روغنی اعم از زیتون، کنجد و بادام امکان ماساژ صورت وجود دارد. برای پوست های حساس علاوه بر این روغن ها، استفاده از روغن آرگان نیز مناسب است. البته توصیه می گردد، پوست اطراف چشم ماساژ داده نگردد چراکه به علت نازکی بسیار حساس و شنماینده است و چروک های اطراف آن بیشتر می گردد.

برای ماساژ گونه و به جریان انداختن لنف صورت، حرکت دست ها را از کنار بینی به صورت دورانی شروع و به سمت گوش ها راهنمایی کنید. پیشانی را با حرکات رو به بالا و گردن را به سمت بالا یا به پایین ماساژ دهید.

تغذیه نوروزی مناسب پوست

متخصصان توصیه می نمایند، در ایام تعطیلات مراقب تغذیه خود و اندازه کالری دریافتی باشید. از آنجا که مصرف آجیل و شیرینی در این ایام بیش از هر زمان دیگری است، دکتر ملکی توصیه می نماید افرادی که بر اثر مصرف آجیل با مشکل آکنه روبرو می شوند، بسیار مراقب باشند.

وی تعطیلات را فرصت مناسبی برای تغییر سبک زندگی و اصلاح شیوه تغذیه می داند و می گوید: استفاده از چای سبز، تخم کتان، سویا و بادام به علت استروژن موجود در آنها به وسیله افراد میانسال و کسانی که وارد مرحله یائسگی شده اند، در طراوات و شادابی پوست بسیار تاثیر دارد.

این متخصص پوست و مو تأکید می نماید: از نظر علمی ثابت نشده است که غذا یا دانه روغنی خاصی در جوش زدن تاثیر داشته باشد، اما ممکن است سیستم بدن افراد نسبت به مصرف ماده ای خاص واکنش نشان بدهد. بنابراین افرادی که می گویند در ایام عید جوش صورتشان بیشتر و بدتر می گردد، بهتر است از مصرف هر ماده غذایی که باعث جوش زدن صورت یا بدن می گردد، امتناع نمایند و از صابون ضدباکتری روزی یک تا دو بار استفاده نمایند.

این متخصص پوست و مو تأکید می نماید: انعکاس نور آفتاب روی پوست در ساحل 60درصد بیشتر می گردد و بهتر است ضدآفتاب هر یک ساعت تکرار گردد.افرادی که قصد حمام آفتاب دارند، از روغن مخصوصا در ناحیه کمر و شانه ها (به عنوان شایع ترین نقاط آفتاب سوزی) استفاده نمایند تا دچار التهاب و سوزش شدید نشوند.

منبع: سایت دکتردکتر

سایت ویستا

سایت پرشین وی

منبع: راسخون
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 1899

به "اشباهات بزرگ برای مراقبت از پوست و مو در نوروز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اشباهات بزرگ برای مراقبت از پوست و مو در نوروز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید