اقدامات محلی؛ اثرات جهانی

به گزارش مجله عکس، شهر: سرعت بالای شهرنشینی، فرایند توسعه و پیشرفت شهرها را با چالش های بزرگ اجتماعی، مالی، فرهنگی، زیست محیطی و غیره روبرو کرده است، چالش هایی که در شهرها و مکان های جغرافیایی متفاوت بروز کرده اند، با همکاری های گسترده بین المللی در حوزه شهری و هم افزایی و مشارکت کشورهای مختلف، می تواند چشم انداز دستیابی به برنامه هایی موثر، کارآمد و تعمیم پذیری را فراهم کند.

اقدامات محلی؛ اثرات جهانی

به گزارش خبرنگار شهر، در راستای تحقق این چشم انداز، جایزه دنیای خشت طلایی تهران، برای نخستین بار در سال 1393(2014)با همکاری مشترک مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران و برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد برگزار گشت. این جایزه رویدادی بین المللی است که هر ساله با هدف توسعه، نوآوری و پیشرفت مشترک برای شهرهای سراسر دنیا برگزار می گردد. به همین منظور شناسایی بهترین و موثرترین تجارب و معرفی آنان به جامعه بین الملل جهت تعمیم و باز نشر، مد نظر قرار گرفته است.

تاریخچه

تا کنون چهار دوره جایزه دنیای خشت طلایی تهران، از سال 1393شمسی 2014میلادی به ابتکار مرکز ارتباطات و اموربین الملل شهرداری تهران، هم زمان با بزرگداشت روز دنیای شهرها (9 آبان / 31 اکتبر) در کلان شهر تهران برگزار گردیده است. این رویداد بین المللی، در راستای هم افزایی مشارکت شهرها، جهت دستیابی به توسعه شهری و ترویج تجارب پیروز دنیای پایه گذاری گشت. در این راستا سازمان ها و سمن های بین المللی گوناگون از جمله walk21, habitat-Un ,Metropolis ,ISOCARP ,MEWA-UCLG ,UCLG با دبیرخانه جایزه همکاری کرده اند. در دوره های مختلف علاوه بر برگزاری رقابت و داوری آثار، با توجه به مقتضیات و ضرورتهای دنیای جاری در زمان، دبیرخانه رویداد برنامه هایی جانبی با موضوعاتی خاص را در دستور کار قرار می دهد.

نخستین دوره این جایزه (1393) ،در حوزه مدیریت شهری در مقیاس ملی و با تاکید بر پروژه های عمرانی شهر تهران، دومین دوره (1394)، با تاکید بر موضوع دنیا-محلی در هشت محور، سـومین دوره (1395)، بـا همـکاری گسـترده تر نهادهـای بین المللـی در هفت محـور، چهارمین دوره (1398)، با شعار شهرهای هوشمند، تاب آور و زیست پذیر برای همه در هفت محور تخصصی، برگزار گردید.

برگزاری پنجمین دوره جایزه (1399) در آذرماه امسال، با شعار شهرهای سالم؛ اقدامات محلی، اثرات دنیای در هفت محور برنامه ریزی شد که با توجه به شیوع ویروس کووید19 در سراسر دنیا، رویداد با همراهی اندیشمندان سراسر دنیا و به صورت آنلاین درحال برگزاری است.

پیغام رئیس افتخاری جایزه ؛ پیروز حناچی، شهردار تهران

شهر، مهمترین زیستگاه بشری در عصر مدرن است. بستر شهر، حد و میزان تمدن یافتگی، مشارکت پذیری، حیات اجتماعی و شکوفایی قابلیتها و استعدادهای شهروندان را نمایان می کند. امروزه که حد و مرزهای جغرافیایی به مدد تکنولوژهای نوین ارتباطی، نقش محدود کننده و بازدارنده ایفا نمی کند؛ می توان با ارائه و انتقال تجارب دنیای، در امر خطیر اداره شهرها و بهبود کیفی و کمی زندگی شهروندان، شیوه ها و رویکردهای بهتر مدیریت شهری را در سراسر دنیا شناسایی نمود. شهرداری کلانشهر تهران، پایتخت ایران، از سال 1393، پیشتاز برگزاری رویدادی بین المللی است و از این طریق میزبان و گردآورنده بزرگان و نخبگان علمی و اجرایی مدیریت شهری از سراسر دنیا می باشد و محفلی جهت تبادل تجارب برتر شهری فراهم می کند.

پنجمین دوره جایزه دنیای خشت طلایی تهران در حالی برگزار خواهد شد، که دنیا، سراسر درگیر شیوع ویروس کرونا می باشد. لذا بر آن شدیم تا تجارب و اقدامات شهرهای دنیا در راستا مبارزه با گسترش ویروس کرونا را در پنجمین دوره جایزه دنیای خشت طلایی تهران مورد تاکید قرار دهیم.

محورهای جایزه

پنجمین دوره جایزه دنیای خشت طلایی تهران با تاکید بر حوزه صلح و سلامت، در محورهای هفتگانه؛ معماری، شهرسازی و حفاظت از میراث فرهنگی ،توسعه پایدار، تاب آوری و زیست پذیری شهری ، توسعه زیرساختها، حمل ونقل عمومی و خدمات شهری ، مشارکت شهروندان و توسعه فرهنگی و اجتماعی شهر، نوآوری، فن آوری و شهر هوشمند، اقتصاد شهری، سرمایه گذاری و کارآفرینی و حکمروایی محلی، برنامه ریزی و مدیریت شهری برگزار می گردد.

ثبت نام این دوره از جایزه از 27 مهر ماه 1399 و 1 آذر ماه 1399 به خاتمه رسید و مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان نیز هفتم بهمن ماه 1399 انجام می گردد.

امضا تفاهم نامه های همکاری چند جانبه بین المللی؛ برگزاری نشستهای تخصصی با موضوع پاندمی شهری و برگزاری کارگاه های آموزشی آنلاین به عنوان برنامه های جانبیاین رویداد در نظر گرفته شده است.

فرآیند داوری و معیارهای ارزیابی

ارزیابی پروژه های ثبت نام شده در جایزه دنیای خشت طلایی تهران، در یک فرآیند دو مرحله ای و توسط هیات داوان و حداقل با سه دوره داوری برای هر اثر به انجام می رسد. معیارهای داوری آثار نیز شامل مواردی مانند بومی سازی Localization، تعمیم پذیریGeneralizability ، نوآوری و خلاقیت Innovation ، پایداری Sustainability، تاب آوری Resilience، همه شمولی و فراگیری Inclusion، مشارکت پذیری Participation ، اثربخشی Effectiveness ، کارایـی Efficiency ، ضـرورت و اهمیـت Necessity ، شفافیت Transparency ، مستند سازی و ارائه تجارب Documentation و فن آوریهای نوین و دانش بنیان New technology است.

همچنین در ساختار طراحی شده برای این رویداد؛ شهردار تهران به عنوان رئیس افتخاری جایزه ، غلامحسین محمدی، رئیس شورای سیاستگذاری جایزه تبیین اهداف، چشم انداز، موضوعات و راهبردهای کلان جایزه ، زهیر صباغ پور آذریان، دبیر جایـزه خواهند بود.

خبرنگار: علی سی پی

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 3 اسفند 1399 بروزرسانی: 3 اسفند 1399 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 1484

به "اقدامات محلی؛ اثرات جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقدامات محلی؛ اثرات جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید