اگر مردم همکاری نمایند، تابستان سال جاری خاموشی نداریم

به گزارش مجله عکس، علی اکبر محرابیان از تغییر ساعت ادارات در ماه های تیر و مرداد اطلاع داد و گفت: اغلب سوال می نمایند آیا تابستان سال جاری خاموشی داریم؟ پاسخ این است اگر مردم همکاری نمایند، مشکل تامین برق در حداقل خواهد بود.

اگر مردم همکاری نمایند، تابستان سال جاری خاموشی نداریم

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، علی اکبر محرابیان گفت: طبق برنامه ریزی که در دولت انجام شد قرار بود شش هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور اضافه نموده گردد که تا به امروز بخشی از این اندازه وارد مدار شده است.

وی با بیان این که تا خاتمه عملکرد دوره یک ساله دولت این شش هزار مگاوات تکمیل می گردد، اضافه نمود: با در نظر گرفتن شش هزار مگاوات افزایش مصرف و پیش بینی مصرفی که داریم، همچنان ناترازی قابل توجهی باقی می ماند که اگرچه این ناترازی نسبت به سال قبل کمتر شده است، اما با توجه به رشد سالیانه مصرف کماکان با ناترازی مواجهیم.

وزیر نیرو ادامه داد: برای مدیریت برق در بخش صنعت، کشاورزی و خانگی برنامه دقیق و منسجمی داریم که در نشست با استانداران این برنامه ها به طور دقیق آنالیز شد.

محرابیان گفت: طبق مصوبه هیئت دولت ادارات مکلف شده اند در ساعات اداری 30 درصد و در ساعت های غیراداری 60 درصد مصرف برق خود را کاهش دهند.

وزیر نیرو به همین دلیل به برنامه تغییر ساعات کاری ادارات اشاره نمود و اضافه نمود: ساعت کاری ادارات در تیر و مرداد تغییر می نماید و احتمالاً ساعات شروع کار به صبح زود منتقل گردد، از طرفی ادارات زودتر تعطیل شده و فرصت خوبی در اختیار خانواده ها قرار می گیرد که از وقتشان استفاده نمایند.

محرابیان یادآور شد: در این فرآیند مصارف بخش اداری و ساعت های اوج بار مصرف به شدت کاهش پیدا می نماید و ما می توانیم برق صرفه جویی شده را برای سایر مصارف از جمله بخش خانگی تخصیص دهیم.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه برنامه صرفه جویی به تمام دستگاه ها ابلاغ شده است، اضافه نمود: تمامی ادارات به سیستم کنترل هوشمند مجهز شده اند، بنابراین پایش آن ها از هفته آینده به طور دقیق شروع می گردد و گزارش های آن به طور مداوم ارائه خواهد شد.

به گفته محرابیان در بخش صنعت نیز برنامه دقیقی با وزارت صمت و مشارکت خود صنایع پیش بینی شده است و اگرچه محدودیت پیش بینی شده نسبت به سال قبل بسیار کمتر است، اما ویژگی این برنامه دقیق و منسجم بودن آن است.

وی گفت: کوشش نموده ایم در واحد های صنعتی بزرگ محدودیت برق را با دوره تعطیلات تابستانی و تعمیرات اساسی همزمان کنیم تا لطمه ای به فعالیت آن ها وارد نگردد، در شهرک های صنعتی و صنایع خارج از شهرک ها نیز درخواست کردیم تعطیلات روز آدینه خود را به طور گردشی به یک روز دیگر هفته منتقل نمایند به گونه ای که مصرف برق در ایام مختلف هفته مدیریت گردد.

وزیر نیرو بعلاوه از برنامه های جبرانی برای فراوری صنایع اطلاع داد و گفت: پیش بینی نموده ایم اگر محدودیتی به صنایع داده می گردد، در ماه های بعد و با اضافه برقی که به آن ها تخصیص می دهیم بتوانند برنامه های فراوریشان را عملی نمایند، یعنی اگر برنامه فراوری صنایع قدری هم در تابستان محدود گردد در ماه های آینده این محدودیت را با اختصاص برق اضافی جبران می کنیم.

محرابیان اضافه نمود: این نکته حائز اهمیت است که در حال حاضر مصرف برق صنایع نه تنها محدودیتی ندارد که واحد های صنعتی 10 درصد نیز بیشتر از سال قبل برق استفاده می نمایند و البته این باعث خوشحالی و افتخار ماست، زیرا مصرف بیشتر برق صنایع به معنای اشتغال و رشد مالی و صادرات بیشتر است.

وزیر نیرو بعلاوه گفت: صنایع بزرگ هم اکنون درحال پیشبرد احداث نیروگاه های اختصاصی خود هستند و تا به امروز 5 هزار و 400 مگاوات از پروژه آن ها شروع شده و عملیات اجرایی آن در حال پیشرفت است، باقی نیروگاه های صنعت نیز در مرحله اخذ مجوز زمین و به قولی در مرحله ساختگاه است.

محرابیان در ادامه به مصرف برق در بخش خانگی اشاره و تاکید نمود: نمی گویم مردم برق مصرف ننمایند، اما این درخواست را داریم که مصرف شان را کاهش دهند، مثلا در ساعات غیرضروری کولر روشن ننمایند و اگر کولر گازی دارند روی دمای آسایش 24 الی 25 درجه قرار دهند.

وزیر نیرو اضافه نمود: کوشش ما این است با صرفه جویی هایی که انجام می گردد این دوره را با کمترین محدودیت و مشکل پشت سر بگذاریم.

وی گفت: سوال می نمایند آیا تابستان سال جاری خاموشی داریم؟ پاسخ این است اگر مردم همکاری نمایند، مسائل در حداقل خواهد بود، امیدواریم مثل همواره شاهد همکاری مردم باشیم.

وزیر نیرو درباره تفاوت افراد صرفه جو با دیگران نیز توضیح داد: باید بگوییم برای این افراد که در کنار انجام وظایف دینی و اخلاقی خود اقدام به کاهش مصرف می نمایند پاداش صرفه جویی به اندازه هر کیلووات ساعت 500 تومان پیش بینی شده که در واقع پنج برابر قیمت خرید انرژی است.

محرابیان ادامه داد: این پاداش در شهر های عادی می تواند منجر به رایگان شدن قبوض و بستانکاری مشترکان گردد و در شهر های گرمسیر که الگو بالاتر است، می تواند ماهانه 500 تا 600 هزار تومان برای مشترکان عایدی ایجاد کند.

وی اضافه نمود: البته طبق قانون ما مکلف هستیم مصارف بالای مشترکان را نیز محدود کنیم، این نوید را می دهم که از بهمن ماه و با اجرای مصوبه هیئت وزیران برای غیریارانه ای کردن برق مازاد بر الگوی مشترکان پرمصرف، تعداد این مشترکان کم شده است، اما قانون سر جای خودش هست و حکم می نماید این مصارف را با قیمت های پلکانی و بالاتر از الگو دریافت کنیم و اگر مصارف از الگو خیلی تجاوز کرد، تامین برق مشترکان پرمصرف را محدود خواهیم کرد.

محرابیان در عین حال فرایند تقاضای برق را افزایشی مطرح نمود و گفت: از بهمن ماه که مصوبه دولت اجرا شده است 10 درصد رشد مصرف داشته ایم، اما عمده نگرانی ما معطوف به ماه های گرم سال است.

وزیر نیرو در ادامه این تبادل نظر گفت: این نکته را هم بگویم هیچ کشوری ظرفیت نیروگاهی خود را برای ایام اوج مصرف طراحی نمی نماید، در تمامی کشور ها در زمان اوج تقاضای برق، مصرف تعدیل می گردد، بعضی کشور ها محدودیت تامین برق می دهند، اما اغلب نرخ برق را به گونه ای طراحی می نمایند که خود صنایع و مصرف نمایندگان در اوج بار، برق را مصرف ننمایند و مصرف در این زمان برایشان فاقد توجیه مالی باشد.

وزیر نیرو بار دیگر تاکید نمود: ناترازی ما ناترازی زیادی است که از گذشته به دولت به ارث رسیده است، کوشش ما این است این ناترازی را برطرف کنیم و حرکت جهادی باید آنقدر ادامه یابد که دیگر در کشور ناترازی تامین برق نداشته باشیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 19 تیر 1401 بروزرسانی: 19 تیر 1401 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 2120

به "اگر مردم همکاری نمایند، تابستان سال جاری خاموشی نداریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگر مردم همکاری نمایند، تابستان سال جاری خاموشی نداریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید