تصاویر ، تماشای یک روز برفی از درون تابلوهای نقاشی
به گزارش مجله عکس، تصور کنید که صبح زود چشم هایتان را باز می کنید و کوشش می کنید چشم انداز بیرون را از پشت شیشه ببینید. بلافاصله سرمای اتاق را احساس می کنید و بخار گرم نفستان را می بینید.
به گزارش خبرنگاران، این نمایی از یک صبح زمستانی است. یکی از هنرمندان نامدار امپرسیونیسم نیز صحنه مشابهی را در پاریس تجربه کرد و آن را در تابلو نقاشی به نام پشت بام های برفی به تصویر کشیده است. تابلو نقاشی پشت بام های برفی اثر گوستاو کایبوت، تصویری را به نمایش می گذارد که گویی مخاطب در یک صبح برفی از پشت پنجره هوای بیرون را آنالیز می نماید. در وهله اول این پشت بام های برفی هستند که بیش از هرچیز در قاب نقاشی جلب توجه می نمایند. به نظر می رسد، پاریس این نقاشی شب گذشته شاهد بارش برف بوده و در صبحگاه پشت بام خانه ها با لایه ای از برف پوشانده شده اند.
آسمان تیره و مملو از ابرهای بارانی تضاد چشمگیری را با پشت بام سفید خانه ها به وجود آورده است. حالا پاریس از شهر نور به شهر برف تبدیل شده و گوستاو کایبوت از پس خلق یک نقاشی چشم انداز در شهر پاریس به خوبی برآمده است. این نقاشی دیگر پاریس آفتابی مشهور نیست؛ این شاهکار کایبوت از یک چشم انداز برفی است.
گوستاو کایبوت (1894 - 1848) نقاش امپرسیونیست و از هنرمندان معاصر کلود مونه، آگوست رنوآر و کامی پیسارو بود. او بیشتر عمرش را در داخل و حومه پاریس زندگی کرد و موضوعات بیشتر نقاشی هایش را نیز در همین شهر انتخاب کرد.
کایبوت به رغم سایر دوستان امپرسیونیستش، تابلوهای نقاشی را با نگاه رئالیسم خلق می کرد، در نتیجه سوژه های او با جزئیات و رنگ های واقعی نقاشی می شدند. تمامی لحظات نمی توانند زیبا باشند. تک تک لحظات نمی توانند زیبا باشند، چراکه زندگی یک جریان مداوم لحظات زیبا نیست. زندگی مملو از لحظات معمولی است و این دقیقا دیدگاهی است که گوستاو کایبوت در پشت بام های برفی به تصویر کشیده است.
به زبان ساده می توان گفت که پشت بام های برفی تصویری از یک صبح برفی در پاریس است. مخاطب در این نقاشی پاریس را از طبقه بالای یک ساختمان بلند دیدن می نماید. در این نقاشی خبری از سقف های مشهور ساختمان های پاریسی نیست. برف هویت پاریسی شهر را پوشانده و آن را به یک شهر معمولی تبدیل نموده است. پشت بام های برفی می تواند نمایی از هر شهر فرانسوی باشد.
- ببینید | هنرمندی که با خون خود نقاشی می کشد!
- تابلوی پیکاسو در موزه ملی ایران اصل نیست؟
آسمان این نقاشی احتمالا یکی از دلگیرترین آسمان ها را در مکتب امپرسیونیسم به تصویر می کشد. رنگ خاکستری آن با ساختمان ها هماهنگی دارد. هیچ بخشی از این نقاشی از تعادل خارج نشده یا عنصر غیرعادی را به نمایش نمی گذارد. همه چیز با رنگ های خاکستری و سفید یکپارچه شده است.
منبع: همشهری آنلاین