تونس، اعتصاب سه روزه در شهر الکامور ، نامه سرگشاده اعتراض آمیز به قیس سعید

به گزارش مجله عکس، به دنبال تظاهرات و ناآرامی های اجتماعی چند هفته پیش در تونس و انتشار اخباری از دستگیری ها در شهرهای مختلف، تعدادی از فعالان اجتماعی و تونسی های مقیم خارج از کشور، نامه سرگشاده ای خطاب به رئیس جمهور این کشور ارسال کردند.

تونس، اعتصاب سه روزه در شهر الکامور ، نامه سرگشاده اعتراض آمیز به قیس سعید

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران،معترضین منطقه الکامور از توابع ولایت تطاوین در جنوب تونس از شروع اعتصاب سه روزه در این منطقه از امروز چهارشنبه 24 فوریه خبر داده اند.

این اعتصاب به دلیل تخطی دولت از توافق امضا شده با معترضین در 5 نوامبر 2020 اجرا می شود. بیمارستان ها، داروخانه ها و نانوایی ها در این اعتصاب حضور ندارند.

همچنین در خبر دیگری، اعتصاب پزشکان، دندانپزشکان و داروسازان که برای 23 (روز گذشته) تا 25 فوریه برنامه ریزی شده بود، به تاریخ 3 تا 5 ماه مارس موکول شده است.

ـ واکنش سخنگوی حزب قلب تونس به ابتکار راشد غنوشی برای خروج از بحران سیاسی

به دنبال نامه ای که گفته شد راشد غنوشی رهبر جریان سیاسی النهضه تونس برای قیس سعید رئیس جمهور این کشور فرستاده و طرح ابتکاری خود را برای برون رفت از بحران سیاسی در کشور، ناظر بر نشست سه جانبه با حضور رئیس مجلس، نخست وزیر و رئیس جمهور مطرح کرده، سخنگوی حزب قلب تونس در اظهاراتی گفته که این طرح راشد غنوشی مورد نظر نظر قیس سعید نیست، همانطور که خواست های اتحادیه عمومی کارگران را هم که مبدع طرح گفتگوی فراگیر ملی بود، برآورده نمی کند.

ـ نامه سرگشاده جمعی از تونسی های مقیم خارج به قیس سعید

به دنبال تظاهرات و ناآرامی های اجتماعی چند هفته پیش در تونس، و انتشار اخباری از موج گسترده دستگیری ها در شهرهای مختلف، که بعضا منجر به صدور سریع احکام قضایی برای تعدادی از معترضان شده است. بر اساس گزارش های رسمی، در بین بازداشت شدگان، حداقل بیش از 300 کودک و نوجوان دستگیر شده اند. تعدادی از فعالین اجتماعی و تونسی های مقیم خارج از کشور در نامه سرگشاده ای خطاب به رئیس جمهور، از وی خواسته اند تا برای صیانت از حق آزادی بیان از سوی شهروندان تلاش کند.

در نامه یاد شده، از دستگیری بچه هایی ذکر شده که اغلب از خانواده های طبقه کارگر و از ساکنان محلات فقیر نشین بوده اند و حتی در مواردی به شکنجه این نوجوانان اشاره شده است. نویسندگان این نامه به رئیس جمهور یادآوری کرده اند که هنوز زمان زیادی از انقلاب 2011 نمی گذرد که مأموران پلیس به صورت خودسرانه، به سرکوب خشن جوانان و مردم معترض اقدام کرده اند. این نوع برخوردهای شدید امنیتی با مردمی که خواسته های مشروع خود را بیان می کنند، از عدالت به دور است و شایسته تونس و انقلاب آن نیست و نقض کننده جمهوریت در کشور است.

در پایان، به قیس سعید یادآوری کرده اند که رئیس جمهور ضامن اجرای قانون اساسی، آزادی های اساسی و کرامت شهروندان است و به وی توصیه کرده اند تا ضمن مداخله در این موضوع، فرمان عفو تمام نوجوانان بازداشت شده را صادر کرده و با رأفت و محترمانه تر با شهروندان رفتار شود. نویسندگان این نامه تونسی های مقیم در پاریس، رم، مونترال، بروکسل و ژنو اعلام شده است.

ـ برکناری رئیس شرکت هواپیمایی تونس ایر و اعتصاب کارکنان

ـ بحران تونس ایر که با اعتصاب کارکنان و حمایت اتحادیه عمومی کارگران تونس از اعتصاب کنندگان و کنسل شدن برخی از پروازها شدت گرفته بود، امروز با ادامه تحصن اعتصاب کنندگان در محل این شرکت به همراه نورالدین طبوبی دبیرکل اتحادیه کارگران وارد مرحله تازه ای شد.

معز شقشوق وزیر حمل و نقل ، در یک گفتگوی رادیویی از برکناری رئیس شرکت هواپیمایی تونس ایر، خانم علفه حمدی خبر داد. این برکناری پس از آن روی داد که خانم حمدی از پاسخ به دعوت وزیر برای یک ملاقات و ملاقات کاری امتناع ورزیده بود. وی در توضیحات خود افزوده که خانم حمدی که به تازگی به سمت ریاست شرکت تونس ایر منصوب شده بود، پروتکل های اداری را رعایت نمی کرد و بدون هماهنگی با وزارت امور خارجه، با سفرای برخی از کشورهای خارجی از جمله سفیر آمریکا، ترکیه و فرانسه ملاقات کرده است.

علاوه بر این، به گفته وزیر حمل و نقل، وی برخی از مکاتبات اداری را هم افشا کرده و رازداری لازم را نداشته است و اغلب اوقات کاری خود را به گشت و گذار و تمرکز بر شبکه های اجتماعی و در فضای مجازی و فیسبوک می گذراند تا به مدیریت این شرکت بزرگ. گفته می شود وی برخی از مکاتبات اداری را در صفحه فیسبوک خود منتشر کرده است. برخی منتقدین (اتحادیه و سندیکاهای های کارکنان) بر این باورند که خانم حمدی از سوی جبش النهضه به عنوان ریاست بر تونس ایر تحمیل شده است و CV وی که به آن افتخار می کند، حاوی عناوین جعلی است و از این رو، وی، صلاحیت لازم برای مدیریت شرکت مهم و بزرگی همچون تونس ایر را ندارد.

وزیر حمل و نقل در این گفتگوی رادیویی تصریح کرده که تصمیم به برکناری مدیر عامل تونس ایر تحت فشار اتحادیه عمومی کارگزان اتخاذ نشده و این تصمیمی حرفه ای و بدور از فشارها بوده است.

ـ خانم حمدی هم در واکنش به برکناریش از سمت مدیر عاملی شرکت تونس ایر در بیانیه ای مکتوب به دولت حمله کرده و از همکاری نکردن وزارت دارایی برای حل مسائل مالی ایجاد شده برای این شرکت و نجات آن به شدت انتقاد کرده و برخی مقامات دولتی را به تضاد منافع متهم کرده است و گفته که این مقامات چون خودشان مالک شرکت های هواپیمایی کوچک هستند، اراده ای برای حل بحران نداشته اند.

دریافت کمک 4 میلیون دلاری تونس از آمریکا؛

محموله کمک های اعطایی از سوی ایالات متحده آمریکا به تونس امروز (سه شنبه) وارد این کشور شد. بخش مهمی از این کمک های اعطایی تجهیزات لازم و ضروری برای نگهداری از واکسن های ضد کرونا اعلام شده است. این محموله 4 میلیون دلاری شامل تجهیزات پزشکی 55 یخچال برای نگهداری واکسن، 270 دستگاه تولید اکسیژن، 110 دستگاه ضد عفونی کننده، تجهیزات تصفیه آب و سایر ملزومات پزشکی مورد نیاز عنوان شده است.

اهم اخبار مربوط به بیماری کرونا در تونس؛

ـ شناسایی 575مورد جدید 18 مورد مرگ و میر طی 24 ساعت گذشته (تا 21 فوریه)

به گفته وزارت بهداشت، طی 24 ساعت منهی به 21 فوریه، کمترین نرخ ابتلا به ویروس و بیماران فوت شده در تونس ثبت شده است.

ـ به موجب گزارش منتشره از سوی وزارت بهداشت، با شناسایی 575مورد جدید از ابتلا به ویروس کرونا مجموع آمار افراد مبتلا شده به این ویروس از ابتدای بحران بیماری تا کنون به 228937نفر رسیده است.

ـ ظرف 24 ساعت گذشته، تعداد 18 نفر بر اثر ابتلا به این بیماری، فوت کرده اند.

ـ مجموع افراد فوت شده تا کنون به 7811 نفر رسیده است.

ـ 100 تونسی دو بار به ویروس کرونا مبتلا شده اند

خانم نصاف بن علیا مدیر مرکز ملی رصد بیماری های نوظهور وزارت بهداشت، در اظهاراتی گفته که از ابتدای بحران بیماری کرونا در تونس تا کنون تعداد 100 نفر تونسی دو بار به این ویروس مبتلا شده اند.

به گفته وی، در هفته های اخیر موارد آلودگی در افرادی که قبلاً به این ویروس مبتلا شده اند و بیش از 60 روز از بهبودی آنهامی گذرد، افزایش یافته است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 31 فروردین 1400 بروزرسانی: 31 فروردین 1400 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 1602

به "تونس، اعتصاب سه روزه در شهر الکامور ، نامه سرگشاده اعتراض آمیز به قیس سعید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تونس، اعتصاب سه روزه در شهر الکامور ، نامه سرگشاده اعتراض آمیز به قیس سعید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید