شبه جنگنده نو و مرموز اکس

به گزارش مجله عکس، جدیدترین هواپیمای سری اکس (اکس-59 فناوری فراصوت بی صدا) می خواهد به دستاوردی مشابه اولین هواپیما اکس (شکستن دیواره صوتی با این تفاوت که اگر همه چی به خوبی پیش برود هیچ کسی روی زمین متوجه آن نشود) دست یابد.

شبه جنگنده نو و مرموز اکس

به گزارش خبرآنلاین، این هواپیما از قطعات سایر هواپیماها استفاده می نماید, مثل دنده فرود جنگنده اف-16, سایبان و صندلی پرتاب هواپیمای آموزشی و مافوق صوت قدیمی تی-38, و بعضی اجزای سیستم موتور هواپیما یو-2 که برای جاسوسی استفاده می شد. همه چیز در اکس-59 طوری طراحی شده تا بتواند دیوار صوتی را در سرعت 1.4ماخ (1.487 کیلومتر) در ارتفاع 55 هزار پایی(16.800) بی صدا بکشند, که دقیقا ارتفاعی است که یک هواپیمای تجاری در آن پرواز می نماید. این هواپیما این کار را با کاهش امواج منتشر شده از هواپیما و پخش آنها به طور گسترده در بدنه هواپیما انجام می دهد و از تبدیل این امواج به غرشی کر کننده جلوگیری می نماید.

دماغه دراز هواپیما(که 12 متر است و یک سوم طول هواپیما را تشکیل می دهد) برای این طراحی شده تا امواج منتشر شده از دماغه و بال ها را از هم جدا کند. موتورها بالای بال قرار دارند(به جای اینکه مثل هواپیمای کنکورد زیر آن باشند) تا امواج به سمت زمین حرکت نکنند. زیر بدنه هواپیما به طرز عجیبی هموار است, که این برای کاهش امواج تولیدی است.

این هواپیما به وسیله کامپیوتر کنترل نمی گردد و خلبان کنترل آن را برعهده دارد تا اعتماد مردمی که هواپیما بالای سرشان پرواز می نماید را جلب کند.

به لطف سایبان و دماغه دراز اکس-59 خلبان هیچ دید مستقیمی ندارد. در عوض این هواپیما دارای سیستم دید خارجی دیجیتال است(XVS) است. این فناوری به یاری دوربین های با کیفیتی که روی دماغه و زیر آن تعبیه شده اند دید خلبان را فراهم می نماید, درست مثل پنجره. کاترین بام مدیر پروژه اثبات کنندگان پرواز کم غرش(LBFD) می گوید: ما همواره به شوخی می گفتیم اکس-1 دیوار صوتی را شکست و حالا در کوشش برای تصحیح آن هستیم. غرش فراصوت این هواپیما آن قدر بلند نخواهد بود که مردم متوجه آن شوند.این صدا بیشتر شبیه رعدی در دوردست یا صدای بسته شدن در ماشین همسایه تان است که در صداهای روزمره گم می گردد.

اکس-59 به جای سرعت بیشتر در پی کم صدا بودن است.

منبع: فرارو
انتشار: 25 خرداد 1402 بروزرسانی: 25 خرداد 1402 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 2291

به "شبه جنگنده نو و مرموز اکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شبه جنگنده نو و مرموز اکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید