صدور دستور تخریب هتلی که چشم انداز آکروپلیس را گرفت

به گزارش مجله عکس، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای واصله، دستور تخریب هتلی که چشم انداز آکروپلیس را گرفت، صادر شد.

صدور دستور تخریب هتلی که چشم انداز آکروپلیس را گرفت

اگر آکروپلیس در ایران بود ...

پس از اعترضات فراوان ساکنان شهر آتن در کشور یونان، هتلی پنج ستاره و مرتفعی که مانع از دیدن چشم انداز زیبای مجموعه تاریخی آکروپلیس شده بود، ناگزیر است دو طبقه فوقانی خود را تخریب کند.

بیشتر بخوانیدآکروپلیس آتن | بر فراز مرتفع ترین نقطه شهر آتن

این هتل 10 طبقه و پنج ستاره که ویژگی خاص آن تراس زیبا و عظیم آن است، بیش از یک سال بوده که فعالیت خود را شروع نموده، اما شهروندان آتن که از خراب شدن چشم انداز زیبای آکروپلیس توسط این ساختمان بلند ناراحت بودند، این موضوع را در عالی ترین مراجع مرتبط در یونان پیگیری کردند و در نهایت پیروز به دریافت دستور تخریب دو طبقه فوقانی این هتل شدند.

کاستاس باکویانیس، شهردار آتن تصمیم شورای مرکزی باستان شناسی یونان به عنوان مهم ترین بازوی مشورتی این کشور در حفظ آثار تاریخی را بسیار شجاعانه خواند و گفت: آکروپلیس قلب و روح و بخشی اساسی از میراث فرهنگی ماست و این بسیار مهم هست که همه از آن لذت ببرند.

این تصمیم پس از بیش از یک سال اعتراض به ساخت این هتل بلند در مقابل بنای تاریخی آکروپلیس گرفته شده که قدمت آن به پنج قرن پیش از میلاد مسیح بازمی شود. در نهایت، شورای باستان شناسی یونان طی یک جلسه شش ساعته و مجازی بیان کرد کرد که این کمیته تخصصی به اتفاق آراء به این نتیجه رسیده که این هتل چند میلیون دلاری باید ارتفاع خود را به نام حفاظت از آکروپلیس، نماد دموکراسی غرب کاهش دهد.

لینا مندونی، ویز فرهنگ یونان نیز در این باره گفت: وقتی آکروپلیس آسیب ببیند در اصل تمدن ما هم آسیب دیده است. آکروپلیس یک نماد است و تنها یک بنای تاریخی نیست و براساس دستور شواری مرکزی باستان شناسی یونان، ارتفاع این هتل که جلوی چشم انداز آکروپلیس را گرفته نباید بیش تر از 24 متر باشد. این هتل هم اکنون با ارتفاع 31.5 متر بلندترین بنا در این منطقه است و از لحاظ اندازه از موزه جدید آکروپلیس نیز پیشی گرفت.

هفته گذشته، دادگاه عالی یونان نیز با صدور حکی دستور داد از این پس تمامی ساختمان ها در منطقه آکروپلیس حداکثر می توانند 21 متر ارتفاع داشته باشند.

بنابر این گزارش، نمونه های مشابه این اتفاق یعنی ساخت وساز در حریم بناهای تاریخی و حتی دنیای در کشور دست کم به تعداد انگشتان یک دست می رسند، سرای قاجاری دلگشا که از سال 90 در گیرو دار تخریب بود و بعد از آن آسمان خراشی که جای او را گرفت و با بالا رفتن این مجتمع تجاری که هم نام همان سرای قاجاری هم بود به نقض حریم کاخ دنیای گلستان منجر شد، هر چند قرارها بر کاهش تعداد طبقات بود و بخشی از کار هم انجام شد، اما سرای دلگشا هنوز باید به احترام کاخ دنیای گلستان پایین بیاید.

کاخ گلستان نه تنها از ضلع غربی، بلکه در ضلع جنوب شرقی نیز با با تعرض روبه رو شد، تخریب مغازه ای نسبتا قدیمی و دریافت مجوزی بالاتر از حد ارتفاع حریم کاخ دنیای گلستان، بار دیگر این مجموعه را سر زبان ها انداخت و هنوز هم متولیان میراثی درگیر مجوزی هستند که برای بالا رفتن عمارت شمس العماره جدید صادر شد.

از نمونه دیگر از این تعرض ها می توان به تخریب کاروانسرای تاریخی تحدید در اصفهان و بالا رفتن مجتمعی تجاری با ارتفاعی بیش از حد مجاز از میدان نقش دنیا اصفهان اشاره نمود، ساختمانی تجاری که ارزیاب یونسکو بعد از دیدنش، میدان نقش دنیا اصفهان را در فهرست میراث درخطر یونسکو قرار داد و این عملکرد توانست بخش زیادی از این تهدید را کمرنگ کند.

ساخت هتلی در حریم ارگ کریمخانی در شیراز نیز نمونه دیگری از تهدیدهایی است که به عرصه و حریم بناهای تاریخی کشور تعرض نموده است، هر چند نخست میراث فرهنگی استان فارس به خدشه وارد کردن هتل نسبت به ارگ کریمخانی واکنش نشان داد و آن را غیرقانونی بیان کرد و کارها مدتی متوقف شدند، اما در اواخر سال گذشته این هتل به کار خود ادامه داد و تعرض به ارگ کریمخانی همچنان دارد، هر چند میراث فرهنگی استان، در لفافه به الزام تامین زیرساخت های گردشگری در استان تاکید دارد.

منبع: همگردی
انتشار: 1 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 1047

به "صدور دستور تخریب هتلی که چشم انداز آکروپلیس را گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صدور دستور تخریب هتلی که چشم انداز آکروپلیس را گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید