عادت واره های جدید در رفتار اجتماعی انسان ها شکل گرفته است

به گزارش مجله عکس، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: ما امروز با مفهوم جدیدی در علوم اجتماعی با نام فضای عمومی رو به رو هستیم این فضا قبلا به سیستم های عادی خبر رسانی محدود بود اما امروز با دنیایی روبه رو هستیم که روز به روز در عمق و عرصه جغرافیایی تاثیرگذاری در حال گسترش است.

عادت واره های جدید در رفتار اجتماعی انسان ها شکل گرفته است

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران به نقل از دانشگاه علامه طباطبایی ، حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: دانشگاه علامه تنها دانشگاه علوم انسانی دولتی است که به لحاظ حجم استاد و دانشجو بعد از دانشگاه تهران بزرگترین دانشگاه محسوب می گردد.

وی در چهارمین گردهمایی مدیران و فعالان حوزه روابط عمومی جهاد دانشگاهی اضافه نمود: به دلیل اینکه دانشگاه علامه طباطبایی دانشگاه تخصصی علوم انسانی است، بعد از مدتی کم مهری به علوم انسانی با همت استادان و دانشجویان و کارکنان توانست صندلی خود را بازیابی کند؛ به طوری که امروزه کانون حل بسیاری از مسائل کشور محسوب می گردد. ما امروز شاهد به بار نشستن کوشش استادان دانشگاه هستیم. استادانی که کوشش می کردند با مسئولان جلسه بگذارند ولی با بی رغبتی روبه رو می شدند، اما الان می بینیم که مسئولان بسیاری از مسائل و مسائل خود را با استادان دانشگاه علامه طباطبایی مطرح می نمایند.

سلیمی ادامه داد: از آن جایی که بعضی استادان و پیشکسوتان روابط عمومی در این جمع حضور ندارند من می خواهم درباره تحول ماهوی فعالیت روابط عمومی در فضای جدید صحبت کنم. ما امروز با مفهوم جدیدی در علوم اجتماعی با نام فضای عمومی رو به رو هستیم. فضایی که به نوعی اندیشه ها و آمال و آرزوها و خوشی ها و ناراحتی های ما در آن شکل می گیرد. فضای عمومی قبلاً به سیستم های عادی خبر رسانی محدود بود اما امروزه با دنیایی روبه رو هستیم که روز به روز در عمق و عرصه جغرافیایی تاثیرگذاری در حال گسترش است.

سلیمی ادامه داد: کار روابط عمومی در سی یا چهل سال پیش، ارتباط با چند نفر و نفوذ به چند رسانه تعیین و استفاده از آن ها برای تاثیرگذاری بود اما امروزه فضای عمومی به قدری پیچیده شده و ابعاد مختلف پیدا نموده که ماهیت واقعیت را در ذهن انسان ها دگرگون نموده است. امروز عادت واره های جدید در رفتار اجتماعی انسان شکل گرفته این عادت واره های جدید بعضاً انسان ها را با موجودیت های اجتماعی چندگانه روبرو نموده، به نوعی که در جوامع مختلف، انسان ها دارای یک هویت تنها که در سپهر عمومی شکل می گیرد نیستند بلکه ممکن است در فضاهای مجازی، شغلی و رسمی هویت های دیگری داشته باشند.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه در تمام جوامع بشری تحولی بنیادین به وجود آمده گفت: امروزه ما با پدیده های اجتماعی ای رو به رو هستیم که معلوم نیست با سازماندهی چه کسانی به وجود می آید.

سلیمی با بیان اینکه مدیریت این سپهر عمومی امکان پذیر نیست گفت: زمانی من از روابط عمومی انتظار داشتم این فضای عمومی را مدیریت نمایند اما امکان پذیر نیست. تنها کاری که می توان کرد شناخت این جریانات و انطباق با آنهاست. انطباق به معنای انفعال نیست بلکه باید ارزش های خود را باید در این تلاطم حفظ کنیم.

وی اضافه نمود: فضای عمومی به قدری پیچیده شده که حتی به وجود آورندگان این فضا هم توان مدیریت آن را ندارند. در قدم اول روابط عمومی ها باید این فضای عمومی را به درستی بشناسند و ابعاد مختلف آن را به درستی درک نمایند و خود را با این فضا منطبق نمایند.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه الان از اتفاق های اجتماعی برداشت های مختلفی صورت می گیرد درباره تغییر لحن خشونت در جامعه گفت: چهره خشونت در جامعه ما تغییر نموده است. الان، خشونت خدشه به سازمان ها و آبروی افراد از خشونت فیزیکی بدتر است. این خشونت کار روابط عمومی ها را سخت می نماید. علاوه بر این، جریان تخریب نهادهای علمی و مدیریتی هم فعالیت روابط عمومی ها را با سختی روبه رو می نماید.

سلیمی در سرانجام با اشاره به اینکه هجمه به مدیران در فضای عمومی و بعضی رسانه ها وجود دارد گفت: نهاد دانشگاه نهادی است که عقلانیت درون آن انباشته شده است و به همین دلیل است که گروه مرجع مردم هستند اما این گروه مرجع مورد تهاجم قرار گرفته است. مهم ترین فعالیت و بار مسئولیت در این زمینه برعهده جهادگرانی است که در عرصه روابط عمومی فعالیت می نمایند. آرزو می کنم هم اندیشی در این جمع پاسخی برای پرسش های مطرح شده بیابد. امیدوارم همانطور که جهاد پاسخ هایی برای پرسش های علمی جامعه پیدا نموده برای این پرسش های اجتماعی جامعه هم پاسخ هایی بیابد.

در ادامه این گردهمایی، ابوالقاسم رئیسی، مدیرکل روابط عمومی جهاد دانشگاهی نیز گفت: باعث افتخار است که این گردهمایی در دانشگاهی برگزار می گردد که نخستین دانشکده تخصصی ارتباطات در آن تاسیس شده است. جهاد دانشگاهی در مرداد ماه وارد چهل سالگی می گردد و این نهاد ویژگی هایی خاص دارد که همه جامعه و مسئولان به آن اذعان دارند، بنابراین روابط عمومی های این نهاد باید ویژگی های خاص داشته باشد.

رئیسی اضافه نمود: جهاد دانشگاهی نهادی دانش بنیان است و روابط عمومی آن هم باید دانش بنیان باشد. سازمانی که انعطاف دارد باید روابط عمومی منعطفی هم داشته باشد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 31 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 237

به "عادت واره های جدید در رفتار اجتماعی انسان ها شکل گرفته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عادت واره های جدید در رفتار اجتماعی انسان ها شکل گرفته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید