محمدرضا باطنی زبان شناس شهیر درگذشت

به گزارش مجله عکس، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در اصفهان، انتشارات فرهنگ معاصر با اعلام و تائید این خبر نوشته است: یار دیرین سال های دور تا به امروزمان دکتر محمدرضا باطنی را از دست دادیم. انتشارات فرهنگ معاصر، فقدان ایشان را به اهل فرهنگ، جامعه زبان شناسی و فرهنگ نویسی ایران و خانواده محترمشان تسلیت عرض می نماید. باشد که راهشان ادامه یابد.

محمدرضا باطنی زبان شناس شهیر درگذشت

محمدرضا باطنی متولد سال 1313 در اصفهان بود و مدرک دکتری زبان شناسی همگانی و زبان های باستانی را از دانشگاه تهران گرفت و در ادامه در همین دانشگاه، به مرتبه استادی نائل شد.

باطنی در سال 1364 با تقاضای مؤسسه فرهنگ معاصر آغاز به تألیف یک فرهنگ دوزبانه انگلیسی-فارسی کرد. پس از 7 سال کار، در اردیبهشت 1372 این فرهنگ به بازار عرضه شد. از آن پس باطنی به همکاری خویش با مؤسسه فرهنگ معاصر ادامه داده و حاصل این همکاری تألیف و تدوین طرح های گوناگون فرهنگ نویسی است.

محمدرضا باطنی، مؤلف کتاب های مرجعی چون توصیف ساختمان دستوری زبان فارسی (با 27 بار تجدید چاپ)، نگاهی تازه به دستور زبان و فرهنگ معاصر (کتاب سال ایران در سال 1994) است.

وی علاوه بر تألیف و ترجمهٔ آثار معتبری در زمینهٔ زبان شناسی، مترجم ده ها کتاب و مقاله در زمینه های فلسفی و اجتماعی بوده که از آن میان می توان به ساخت و کار ذهن، مقدمه ای بر فلسفه و فلسفه هنر نیچه اشاره نمود. دکتر باطنی در سال های 72 تا 75 همراه با هیئتی متشکل از کریم امامی، احمد شاملو، کاظم کردوانی و هوشنگ گلشیری در نشست هایی به منظور بازنگری در شیوه خط فارسی شرکت داشته است.

کتاب های توصیف ساختمان دستوری زبان فارسی، مسائل زبان شناسی نوین، نگاهی تازه به دستور زبان، چهار گفتار درباره زبان و ... از جمله تالیفات اوست.

زبان و زبان شناسی رابرت هال، زبان شناسی جدید مانفرد بی یرویش، درآمدی بر فلسفه بوخینسکی و ... از آثار ترجمه او هستند. فرهنگ معاصر انگلیسی - فارسی هم به همت او منتشر شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 24 خرداد 1400 بروزرسانی: 24 خرداد 1400 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 1687

به "محمدرضا باطنی زبان شناس شهیر درگذشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محمدرضا باطنی زبان شناس شهیر درگذشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید