موتور TU5 پلاس ایران خودرو به سایپا نرسید ، شاهین پلاس تولید نمی شود؟

به گزارش مجله عکس، موتور TU5 پلاس ایران خودرو که قرار بود قوای محرکه 16 سوپاپه شاهین باشد، به سایپا نرسید. منابع آگاه به بیت ران اطلاع دادند که سایپا در تأمین قطعات این موتور با ایران خودرو هنوز به توافق لازم نرسیده است.

موتور TU5 پلاس ایران خودرو به سایپا نرسید ، شاهین پلاس تولید نمی شود؟

بیت ران - محمد فتح اللهی: اواخر خرداد ماه سال جاری، سایپا با رونمایی از موتور ME16 اعلام کرد که محصولی با نام شاهین پلاس را با این قوای محرکه 16 سوپاپه به بازار ارائه کند.

موتور ME16 مگاموتور قرار بود از شهریور ماه سال جاری یعنی دو ماه دیگر وارد فاز تولید انبوه شود. در نتیجه تولید انبوه این موتور، شاهین نیز برای نخستین بار صاحب یک موتور نسبتاً به روز تنفس طبیعی و 16 سوپاپه می شد.

پایه و اساس موتور ME16 مگاموتور که قرار بود قوای محرکه شاهین پلاس باشد، همان موتور تارا ایران خودرو (موتور TU5 پلاس) است.

مشکل اساسی سایپا بلوکه سیلندر این موتور است که گفته می شود ایران خودرو در ایران توان تولید آن را دارد و ایران خودرو تا به امروز تعداد کمی بلوکه سیلندر در اختیار سایپا قرار داده است.

تفاهم سایپا و ایران خودرو در زمان وزارت وزیر قبلی صمت فاطمی امین با فشار وی رخ داده بود و هم اکنون شرایط نامشخصی دارد.

خط تولید موتور K4M (رنو تندر 90) در مگاموتور از طریق این شرکت به خط تولید موتور نو تغییر شرایط داده بود اما مشکل این خط این است که اگر بلوکه سیلندر تامین نشود تولید این موتور در هاله ای از ابهان قرار می گیرد؟

ماجرای موتور TU5 پلاس ایران خودرو و ME16 مگاموتور

گروه خودروسازی سایپا ماه ها قبل از موتور ME16 رونمایی کرد. اما پس از رونمایی از این خودرو و انتشار تصاویر اولیه آن، مشخص شد که موتور ME16 مگاموتور همان موتور TU5 پلاس ایران خودرو است. البته گروه خودروسازی سایپا اعلام کرد که موتور ME16 با TU5 پلاس ایران خودرو تفاوت هایی دارد.

سایپا در زمان رونمایی از این موتور اعلام کرد که به سراغ پرونده های قدیمی و دوران شراکت با سیتروئن رفت. سایپا سالها قبل قراردادی با سیتروئن امضاء کرد که به این کمپانی اجازه داد به دانش فنی موتور EC5 دست پیدا کند. پس از ماجراهای تحریم صنعت خودرو و رفتن سیتروئن از ایران، سایپا توانست این موتور را در مگاموتور بومی سازی کند.

قرار بود پس از بومی سازی (بخوانید داخلی سازی) موتور EC5، موتور ME16 تولید شود که اولین موتور 16 سوپاپ سایپا است. سایپا برنامه های بسیاری برای آن داشت و قرار بود این قوای محرکه، خودروهایی مانند شاهین پلاس و کادیلا را به حرکت درآورد.

اما منابع آگاه به بیت ران اعلام کردند که سایپا در تأمین قطعه این موتور مشکل دارد. حقیقت این است که ظاهراً برخی قطعات ضروری این موتور از ایران خودرو به سایپا نرسید و به همین دلیل موتور ME16 مگاموتور نمی تواند وارد فاز تولید انبوه شود.

از TU5 به TU5 پلاس

موتور TU5 پلاس هم (ME16 مگاموتور) در حقیقت همان موتور قدیمی TU5 قدیمی پژو بود که پس از به روزرسانی، قدرت آن از 105 به 113 اسب بخار رسید. گشتاور این موتور نیز پس از تغییرات از 142 به 144 نیوتن متر افزایش یافت.

موتور TU5 به دلیل ساختاری 16 سوپاپه و استهلاک کم در بین محصولات ایران خودرو بسیار محبوب شد. سال ها محصولات بسیاری در ایران خودرو مانند پژو پارس و 405 از این موتور استفاده کردند تا اینکه این خودروساز تصمیم به اضافه کردن سامانه CVVT به آن کرد. پس از ارتقاء این موتور قدیمی، ایران خودرو نام TU5 پلاس را برای آن انتخاب کرد.

سری موتورهای TU برای اولین بار در سال 1382 در زیر درب موتور پژو 206 تیپ 4 مشاهده شد. یک سال بعد تیپ های 5 و 6 پژو 206 هم از این موتور استفاده کردند و ایران خودرو با تیپ 4 این هاچ بک محبوب خداحافظی کرد.

مشخصات فنی موتور ME16 مگاموتور

موتور ME16 دقیقاً 1587 سی سی حجم دارد. این قوای محرکه چهار سیلندر 16 سوپاپه است که نسبت تراکم 11 به یک دارد. با مشخصاتی که عنوان شد، موتور ME16 سایپا شاهین پلاس می تواند 115 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه نیرو تولید کند.

گشتاور خروجی آن نیز به 147 نیوتن متر رسید که در دور 4200 از تمام پتانسیل آن می توان استفاده کرد. لازم است تأکید کنیم که در ME16 قرار است پمپ روغن و دینام نوی در مقایسه با موتور TU5 پلاس مشاهده شود.

اگر ME16 را با موتور TU5 پلاس ایران خودرو مقایسه کنیم، می بینیم که توان خروجی آن 2 اسب بخار از TU5 پلاس بیشتر است. در بحث گشتاور هم ME16 به میزان 3 نیوتن متر افزایش راندمان را تجربه کرد.

موتور ME16 شاهین پلاس سایپا

سایپا بیان نمود نخستین خودروهایی که مجهز به این موتور خواهند شد، کادیلا و شاهین پلاس هستند. این قوای محرکه که فناوری زمان بندی متغییر سوپاپ ها را دارد توانست استاندارد آلایندگی یورو 5 را هم پاس کند.

این موتور در بحث فن آوری ساخت به بیان سایپا با موتور TU5 پلاس ایران خودرو تفاوت هایی دارد. از جمله تفاوت های موتور ME16 با TU5 پلاس می توان به ساختار متفاوت بلوک سیلند، اجزای سرسیلندر، رینگ ها و یاتاقان ها، پاشش سوخت و سیستم جرقه زنی اشاره کرد. در نتیجه این اختلاف ها سایپا مدعی است که این موتور توان بیشتر و مصرف سوخت کمتری نسبت به موتور ایران خودرو دارد.

سایپا باور دارد که موتور ME16 در هماهنگی با گیربکس پنج سرعته دستی، 7 لیتر در هر صد کیلومتر بنزین می سوزاند. البته مشخص نیست که در نتیجه مسائل تأمین قطعه این موتور، شاهین پلاس یا کادیلا بتوانند از آن بهره مند شوند یا خیر.

قیمت خودروهای تجاری در سایه خلاء قانونی / لزوم نظارت بر شیوه قیمت گذاری پیکاپ ها

زمان تکمیل وجه مشتریان بهمن موتور اعلام شد / قیمت فروش محصولات بهمن موتور

قیمت خودروهای مونتاژی از طریق شورای رقابت منتشر شد / قیمت 28 خودرو مونتاژی بازار

شرایط فروش محصولات کرمان موتور ویژه متقاضیان سامانه یکپارچه اعلام شد

قیمت محصولات فردا موتورز مشخص شد / لیست نو اصلاحی شورای رقابت

قیمت محصولات بهمن موتور اعلام شد / لیست نو اصلاحی شورای رقابت

منبع: بیت ران
انتشار: 20 تیر 1402 بروزرسانی: 20 تیر 1402 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 2302

به "موتور TU5 پلاس ایران خودرو به سایپا نرسید ، شاهین پلاس تولید نمی شود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موتور TU5 پلاس ایران خودرو به سایپا نرسید ، شاهین پلاس تولید نمی شود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید