نکاتی درباره ویکی پدیا

به گزارش مجله عکس، ویکی پدیا هواداران زیادی دارد. این سازمان غیر انتفاعی به عنوان عظیم ترین مجموعه دانش که به صورت گروهی نوشته و یک جا جمع شده است، شناخته می گردد.

نکاتی درباره ویکی پدیا

به گزارش خبرنگاران، ویکی پدیا در 15 ژانویه 2001 دو روز پس از ثبت دامنه اش رسما آغاز به کار کرد. هرچند قبل از آن هم دایره المعارف هایی رایگان و آنلاین وجود داشت ولی ویکی پدیا کار جدیدی را آغاز نموده بود.

طی این بیست سال همۀ ما با ویکی پدیا سروکار داشته ایم. به مناسبت 20 سالگی ویکی پدیا حقایقی را در خصوص ویکی پدیا بیان می کنیم که شاید نشنیده باشید.

1- آمار مقالات ویکی پدیا شگفت آور است: 55 میلیون مقاله به بیش از 300 زبان در آن وجود دارد.

2- بیش از 280،000 ویراستار وجود دارد که ماهانه به ویکی پدیا یاری می نمایند.

3- در هر ماه 5/1 میلیارد دستگاه کامپیوتر در سرتاسر دنیا به ویکی پدیا سر می زنند.

4- در شهر سوبیتسه لهستان یک بنای یادبود برای ویکی پدیا وجود دارد. این مجسمه را مهران هاکوپیان مجسمه ساز ارمنی طراحی نموده است که به همکاران ویکی پدیا ادای احترام می نماید. این مجسمه در اکتبر 2014 رونمایی شد.

5- شاید فکر کنید که اولین صفحه ای که در ویکی پدیا ایجاد شد، مربوط به یک سلبریتی یا یک فرد معروف باشد. اما در حقیقت اولین صفحه ویکی پدیا به فیلسوف اسکاتلندی قرن هجدهم به نام توماس رید اختصاص دارد.

6- به گفته محققان ایتالیایی، ارتقاء صفحات ویکی پدیا در خصوص مقاصد و شهرهای توریستی در گردشگری آن ها تأثیر مثبتی دارد. با افزایش اطلاعات ثبت شده در ویکی پدیای یک مکان تفریحی، تعداد شب هایی که گردشگران برای اقامت در یک شهر انتخاب می نمایند، 9 درصد افزایش می یابد.

7- کلیک بر روی اولین پیوند در متن اصلی مقاله ویکی پدیا، و سپس تکرار مراحل مقاله های بعدی، تقریباً همواره به مقاله های فلسفی ختم می گردد. در فوریه 2016، این مورد در 97 درصد مقالات ویکی پدیا صدق می کرد.

8- در سال 2017، یک فضانورد به نام پائولو نسپولی، هنگام استفاده از ایستگاه فضایی بین المللی از جستجوی صوتی استفاده کرد تا از مقاله ویکی پدیا استفاده کند و محتوایی برای آن فراوری کند. این اولین باری بود که در فضا محتوایی به طور خاص برای ویکی پدیا ساخته می شد.

9- ویکی پدیا یکی از 10 وب سایت پر بازدید در سطح دنیا است، اما تنها وب سایت مهم دنیا است که توسط یک سازمان غیرانتفاعی اداره می گردد.

10- سال گذشته تقریبا 7 میلیون نفر با یاری اقتصادی از ویکی پدیا حمایت کردند.

11- همه ساله ، ویکی پدیا در سراسر دنیا مسابقه ویکی بناهای تاریخی را دوست دارد ، را به عنوان عظیم ترین مسابقه عکس دنیا برگزار می نمایند. بیش از 60 هزار نفر شرکت نماینده از بیش از 40 کشور از سال 2010 تا کنون بیش از 1.7 میلیون عکس از میراث فرهنگی به ویکی پدیا اهدا نموده اند.

12- هر مقاله در ویکی پدیا دارای سابقه بازبینی شفاف است. می توانید گام به گام به گذشته برگردید و ببینید چطور هر مقاله طی چه مراحلی نوشته شده و چه تغییراتی نموده است.

13- ویکی پدیا یک سیارک به نام خود دارد. ویکی پدیا 274301 نام یک سیارک وستایی است که در ناحیه داخلی کمربند سیارک می چرخد. قطر آن تقریباً 1 کیلومتر است.

14- ویکی پدیا با سرعت بیش از 9/1 ویرایش در ثانیه که توسط ویراستاران از سراسر دنیا انجام می گردد، گسترش پیدا می نماید. بنابراین، اگر خواندن شما پنج دقیقه طول می کشد، تا زمانی که به انتهای این لیست رسیده اید، 570 ویرایش در ویکی پدیا صورت گرفته است.

منبع: ایرنا

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 14 اسفند 1399 بروزرسانی: 14 اسفند 1399 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 1506

به "نکاتی درباره ویکی پدیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکاتی درباره ویکی پدیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید