هشت روش برای کاهش عوارض کورتون

به گزارش مجله عکس، خبرگزاری خبرنگاران- داروی کورتیزون که برای کاهش عفونت در بدن تجویز می گردد، عوارضی دارد که می توان با پیروی از رژیم غذایی مناسب آنها را کاهش داد.

هشت روش برای کاهش عوارض کورتون

به گزارش خبرنگاران؛ اخیراً و همزمان با شیوع بیماری کرونا که عوارض جانبی زیادی را ایجاد می نماید، پزشکان دارو های کورتیزون (زیرمجموعه داروهای کورتون دار) را برای مدت زمان معین و تحت نظر خود تجویز می نمایند.

معین شده است که درمان مسائل سلامتی با کورتیزون منجر به بیماری های دیگری می گردد که بعضی از آن ها مربوط به وزن و بعضی دیگر به شرایط سلامتی بیمار قبل از آغاز این درمان مربوط می گردد.

بیمار مصرف نماینده این دارو ها باید مراقب نوع تغذیه خود باشد. روان وزنی، متخصص تغذیه با توجه به اهمیت این موضوع، به تاثیر دارو های کورتیزون بر بدن و نکاتی برای برخورد سالم با این دارو اشاره نموده است.

کورتیزون چیست؟

کورتیزون یک ماده هورمونی است که به وسیله بدن انسان به منظور تنظیم نمک و آب در بدن ترشح می گردد. این هورمون نقش کلیدی در تنظیم فرآیند های مهم بدن انسان مانند متابولیسم و ایمنی دارد. این هورمون در درمان التهاب بدن استفاده می گردد و در چندین جنبه پزشکی کاربرد دارد. با این حال، مصرف دارو های کورتیزون با بعضی غذا ها منجر به تداخلاتی می گردد که می تواند به صورت افزایش وزن در بدن ظاهر گردد.

آیا دارو های کورتیزون واقعا باعث افزایش وزن می شوند؟

بر اساس تحقیقات و آزمایش های علمی، دارو های کورتیزون منجر به افزایش وزن می گردد. این مطالعات نشان داده است که 70 درصد افرادی که این دارو ها را مصرف می نمایند اضافه وزن پیدا می نمایند. هر چه دوره مصرف کورتیزون و میزان تجویز شده طولانی تر باشد، عوارض منفی بیشتری دارد که در بیشتر موارد به صورت احتباس مایعات یا افزایش وزن ظاهر می گردد.

با وجود تمام این عوارض جانبی، با قطع مصرف دارو های کورتیزون، بدن به تدریج آغاز به بازگشت به حالت عادی می نماید. اضافه وزن ایجاد شده طی یک دوره زمانی از 6 ماه تا یک سال کاهش می یابد.

توصیه های تغذیه ای هنگام مصرف کورتیزون

این متخصص تغذیه، مجموعه ای از دستورالعمل ها را برای کاهش افزایش وزن در حین مصرف کورتیزون و پس از قطع آن ارائه نموده است. این نکات بر موارد زیر تمرکز دارند:

1- میزان سدیم مصرفی در طول روز را کاهش دهید. به این علت که فراوانی سدیم در بدن باعث می گردد مایعات بیشتری در بدن حفظ گردد. توصیه می گردد از مصرف کنسرو، سس سویا و اضافه کردن نمک زیاد به غذا پرهیز گردد.

2- بهتر است از مصرف شکر به علت افزایش احتباس آب در بدن و افزایش وزن خودداری گردد.

3- پتاسیم بیشتری بخورید، پتاسیم در موز، سیب زمینی شیرین، زردآلو خشک، گوجه فرنگی، لوبیا، ماهی آزاد و ماست وجود دارد.

4- سبزیجات و میوه های بیشتری مصرف کنید، زیرا به علت فیبر موجود در آن ها، مدت زمان بیشتری احساس سیری می کنید.

5- برای برطرف گرسنگی، وعده های غذایی را به 6 وعده غذایی کوچک در طول روز تقسیم کنید.

6- کربوهیدرات های پیچیده که حاوی فیبر هستند را انتخاب کنید.

7- خوردن پروتئین در هر وعده غذایی را به منظور افزایش احساس سیری و کاهش اشتها در نظر بگیرید.

8- انجام تمرین های ورزشی که برای هر فرد مناسب است و از انجام آن لذت می برد.

بر این اساس، دارو های کورتیزون، علیرغم عوارضی که بر سلامت فرد دارند، در درمان انواع مسائل سلامتی نیز نقش دارند. پس می توان با مصرف صحیح این دارو و پیروی از رژیم غذایی سالم از عوارض شدید ناشی از مصرف این دارو پیشگیری کرد.

از مصرف خودسرانه هرگونه داروی شیمیایی و گیاهی بدون مراجعه به متخصص مربوطه خودداری کنید.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 1 بهمن 1400 بروزرسانی: 1 بهمن 1400 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 1965

به "هشت روش برای کاهش عوارض کورتون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشت روش برای کاهش عوارض کورتون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید