همه چیز راجع به سندرم چرگ اشتراوس

به گزارش مجله عکس، سندرم چرگ اشتراوس یا گرانولوماتوز آلرژیک اختلالی است که التهاب عروق خونی مشخصه اصلی آن است. این التهاب می تواند جریان خون به اعضا و بافت های حیاتی بدن را محدود نموده و حتی باعث آسیب دائمی آن ها گردد.

همه چیز راجع به سندرم چرگ اشتراوس

سندرم چرگ اشتراوس

سندرم چرگ اشتراوس (Chrug Strauss syndrome) نوعی اختلال است که با التهاب رگ های خونی بروز پیدا می نماید. این التهاب می تواند جریان خون به اندام ها و بافت ها را محدود نموده و به همین سبب گاهی اوقات باعث آسیب دائمی به آن ها شود.

این بیماری بعلاوه به نام بیماری گرانولوماتوز ائوزینوفیلیک با پالانژییت (EGPA) نیز شناخته می شود. آسم شایع ترین علامت ابتلا به سندرم چرگ اشتراوس است.

بعلاوه این اختلال می تواند باعث بروز مسائل دیگری مانند تب یونجه، ضایعات پوستی، خونریزی دستگاه گوارش، درد و بی حسی در دست و پا شود.

سندرم چرگ اشتراوس یک نوع بیماری نادر بوده و در حال حاضر درمانی برای آن وجود ندارد. پزشک معمولاً با استفاده از استروئیدها و سایر داروهای تقویت نماینده سیستم ایمنی بدن به فرد مبتلا در کنترل علائم این بیماری یاری خواهد نمود.1

دلیل سندرم چرگ اشتراوس

دلیل اصلی ابتلا به سندرم چرگ اشتراوس نامعلوم است. اما احتمال بر این است که ترکیبی از عوامل محیطی و ژنتیکی مثل آلرژن ها یا استفاده از بعضی از داروها به عنوان محرک عمل نموده و با تحریک بیش از حد سیستم ایمنی بدن باعث بروز این واکنش ها می شود.

این واکنش ها باعث می شود تا سیستم ایمنی بدن به جای محافظت از آن در برابر باکتری ها و ویروس های مهاجم، به بافت های سالم بدن حمله نموده و باعث التهاب گسترده شود.1

علائم سندروم چرگ اشتراوس

این سندروم از هر فرد به هر فرد فرق دارد. بعضی افراد فقط علائم خفیف دارند. بعضی دیگر عوارض شدید یا تهدید نماینده حیات دارند. این سندروم در سه مرحله بروز می نماید و به تدریج بدتر می شود. تقریبا همه مبتلایان به این بیماری مبتلا به آسم، سینوزیت مزمن و تعداد زیاد ائوزینوفیل ها هستند. آسم معمولا پنج تا نه سال قبل از تشخیص این سندروم آغاز می شود.

علائم و نشانه های دیگر ممکن است شامل موارد زیر باشند:

تب یونجه

تب

از دست دادن اشتها و کاهش وزن

درد مفاصل و ماهیچه ها

خستگی

سرفه

درد شکم و خونریزی دستگاه گوارش

ضعف، خستگی یا احساس کلی بیماری

بثورات یا زخم های پوستی

درد، بی حسی و سوزن سوزن شدن در دست و پا

درد شدید شکم

تنگی نفس

خون در ادرار یا مدفوع شما.2

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

هر زمانی که متوجه پیشرفت علائم شدید، مانند: سخت نفس کشیدن و یا آبریزش بینی که متوقف نشود، مخصوصا اگر درد صورت نیز دارید.

اگر آسم و یا تب یونجه، به طور ناگهانی شدید شد.3

عوارض

سندرم چرگ اشتراوس می تواند بسیاری از اعضا را درگیر کند، از قبیل: ریه، پوست، سیستم معدی-روده ای، کلیه ها، عضلات، مفاصل و قلب.
- آسیب اعصاب محیطی
این اعصاب در تمام بدن وجود دارند. این اعصاب، اعضا، غدد، عضلات و پوست را به مغز و نخاع متصل می نمایند. سندرم چرگ اشتراوس، می تواند سبب آسیب رساندن به این اعصاب شود. بیشترین آسیب وارده بر اثر این بیماری به دست و پا می باشد که موجب بی حسی، سوزش و کاهش عملکرد می شود. در بعضی افراد، این آسیب دائمی می باشد.
- زخم پوستی
التهاب باعث تشکیل زخم می شود.
- بیماری قلبی
از جمله شکایات قلبی در این بیماری عبارت است از: التهاب اجزای اطراف قلب (پری کاردیت)، التهاب لایه عضلات دیواره قلب (میوکاردیت)، حمله قلبی و نارسایی قلبی.
- آسیب کلیوی
اگر سندرم چرگ اشتراوس بر کلیه اثر بگذارد، شما ممکن است به بیماری گلومرولونفریت دچار شوید. گلومرولونفریت نوعی بیماری کلیوی است که باعث عدم توانایی فیلتر کردن می شود و باعث می شود مواد زائد وارد جریان خون شوند. نارسایی کلیه در این سندرم شایع نیست، اما اگر اتفاق بیفتد، فرد را به سمت مرگ می برد.3

درمان سندرم چرگ اشتراوس

هیچ درمانی برای سندرم چرگ اشتراوس وجود ندارد. اما مصرف داروها می توانند به مدیریت علائم فرد مبتلا یاری نمایند.

داروهای مناسب برای درمان سندرم چرگ اشتراوس شامل موارد زیر می شود:

داروهای بیولوژیک
داروهایی مانند mepolizumab اخیراً مورد تأیید سازمان غذا و دارو قرارگرفته و بعلاوه می توان از بنرالیزوماب و rituximab برای کاهش علائم و کاهش تعداد ائوزینوفیل های موجود در خون فرد مبتلا استفاده کرد.
گلوبولین ایمنی
گلوبولین ایمنی به طور کلی برای افرادی تجویز می شود که بدن آن ها به درمان های دیگر پاسخ نداده باشد. شایع ترین عوارض جانبی مصرف این دارو شامل بروز علائم آنفلوانزا است که معمولاً فقط یک روز یا بیشتر طول خواهد کشید. گلوبولین ایمنی داروی گران قیمتی بوده و ممکن است برای همه افراد مبتلا به سندرم چرگ اشتراوس مؤثر واقع نشود.
سایر داروهای سرکوب نماینده سیستم ایمنی بدن
برای افرادی که علائم خفیف دارند، ممکن است تجویز یک نوع کورتیکواستروئید به تنهایی کافی باشد. سایر افراد نیز برای کاهش واکنش ایمنی بدن به تجویز داروی سرکوب نماینده سیستم ایمنی دیگری مانند سیکلوفسفامید، آزاتیوپرین (آزازان، ایموران) یا متوترکسات (Trexall) احتیاج خواهند داشت.

از آنجا که این داروها توانایی بدن در مقابله با عفونت را مختل می نمایند به همین دلیل می توانند عوارض جانبی جدی دیگری را به وجود آورند. به همین دلیل در هنگام مصرف این داروها شرایط فرد از نزدیک تحت نظارت قرار خواهد گرفت.

کورتیکواستروئیدها
داروی پردنیزون که باعث کاهش التهاب می شود، رایج ترین دارو برای کنترل علائم سندرم چرگ اشتراوس است. پزشک ممکن است اندازه زیادی داروهای کورتیکواستروئیدی تجویز نموده یا دوز فعلی کورتیکواستروئید را تا زمانی که علائم تحت کنترل دربیاید، افزایش دهد.

اما از آنجا که دوز بالای کورتیکواستروئیدها می توانند عوارض جانبی جدی ایجاد نمایند، پزشک بعد از مدتی دوز تجویزی دارو را به تدریج کاهش می دهد تا زمانی که کمترین اندازه مصرف بتواند بیماری را کنترل کند. به خاطر داشته باشید که حتی دوز کم این داروها برای طولانی مدت می تواند باعث بروز عوارض جانبی شود.از عوارض جانبی کورتیکواستروئیدها می توان به پوکی استخوان، قند خون بالا، افزایش وزن، آب مروارید و عفونت های سخت درمانی اشاره نمود.

دارو درمانی می تواند علائم ناشی از سندرم چرگ اشتراوس را تسکین داده و این بیماری را به سمت بهبودی سوق دهد. اما عود بیماری بعد از درمان آن تا حد زیادی رایج است. به احتمال زیاد پزشک بعد از تجویز داروها برای نظارت بیشتر بر روی شرایط بیمار، مرتباً آزمایش خون و سایر آزمایشات را تجویز خواهد نمود.1

سبک زندگی و مراقبت های خانگی

درمان طولانی مدت با پردنیزون می تواند باعث بروز عوارض جانبی متعددی در فرد مصرف نمایند شود. با انجام اقدامات زیر می توانید بروز این مسائل را به حداقل برسانید:
از استخوان های خود محافظت کنید
از پزشک خود در خصوص مصرف مکمل های ویتامین D و کلسیم سؤال نموده و ببینید آیا باید از مکمل در دوره درمان خود بهره ببرید یا خیر.
داشتن رژیم غذایی سالم
استروئیدها می توانند باعث بالا رفتن قند خون و در نهایت ابتلا به دیابت نوع 2 شوند. در نتیجه بهتر است غذاهایی بخورید که به تثبیت قند خون یاری کند. این غذاهای مفید شامل میوه، سبزیجات و غلات کامل می شود.
ورزش
ورزش می تواند به حفظ وزن سالم یاری کند. زیرا مصرف داروهای کورتیکواستروئید می تواند باعث افزایش وزن در فرد شود. بعلاوه انجام تمرینات قدرتی، تمرین با وزنه، پیاده روی و آهسته دویدن نیز به بهبود سلامت استخوان ها یاری خواهد نمود.
کنار گذاشتتن سیگار
این یکی از مهمترین کارهایی است که می توانید برای سلامتی خود انجام دهید. استعمال دخانیات علاوه بر ایجاد مسائل جدی برای سلامتی، مصرف سیگار مسائل و علائم فرد مبتلا به سندرم چرگ اشتراوس را نیز بدتر نموده و می تواند عوارض جانبی داروها را افزایش دهد.2

پینوشتها

1.www.pezeshket.com

2.www.cafepezeshki.ir

3.www.tebyan.net

منبع: راسخون
انتشار: 4 دی 1400 بروزرسانی: 4 دی 1400 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 1934

به "همه چیز راجع به سندرم چرگ اشتراوس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز راجع به سندرم چرگ اشتراوس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید