پیشنهادهای نوروزی علی خدایی؛ از تعمیرکار تا چهارراه

به گزارش مجله عکس، به گزارش خبرنگاران، با رسیدن به روزهای تعطیل نوروز به سراغ نویسندگان خوب کشورمان رفتیم و از آن ها پرسیدیم چه کتاب هایی در سال 99 خوانده اند که مطالعه آن را به مخاطبان خبرگزاری کتاب پیشنهاد می دهند. آنچه در ادامه می خوانید، گفت وگوی ما با علی خدایی از داستان نویسان و منتقدان بنام کشورمان و پیشنهادهای نوروزی اوست.

پیشنهادهای نوروزی علی خدایی؛ از تعمیرکار تا چهارراه

علی خدایی در ابتدا با لحن طنزآمیزی رمانی را پیشنهاد کرد که در روزهای نوروز خوانده نگردد، او گفت: یکی از کتاب هایی که در سال گذشته نظرم را جلب کرد رمان تعمیرکار نوشته برنارد مالامود است که داستان یهودی ای است در روسیه که گرفتار ماجری یهودی ستیزی در آن دوران می گردد. درگیری های ذهنی این شخصیت در این رمان بیانگر فشار دستگاه های اداری بر روان و پیکر یک فرد است. با این شرح به نظر می رسد که باید گفت خوانندگان اتفاقا این رمان را در نوروز نخوانند ولی با این وجود رمان بسیار خوبی است.

در ادامه خدایی به سراغ رمان های فارسی تازه منتشر شده، رفت و رمان آلابولا را معرفی کرد. او گفت: کتاب خوب دیگری که خواندم آلابولا بود که آن را زکریا قائمی نوشته است. داستان رفاقت سه دوست است که از زندان بیرون آمده اند و به دنبال خرید معدن گچی هستند، اما با جنگ روبرو می شوند. این رمان روایت زندگی این سه در دهه های بعدی است. آلابولا رمان جذاب و خواندنی در نوع خودش است.

این نویسنده صاحب سبک کشورمان در آخر گریزی به یک کار قدیمی زد و گفت: قبل از عید کتاب چهار راه علیزاده را خواندم. در روزنامه شرق با احمد غلامی به مناسبت صد سال داستان نویسی ایرانی پروژه ای داشتیم و درباره بعضی داستان های ایرانی گفت وگو کردیم. آخرین کار هم چهار راه غزاله علیزاده بود که مجموعه چهار داستان متفاوت است که هر کدام به دهه های مختلفی می پردازد و از لحاظ داستانی کشش و گیرایی بالایی دارد.

رمان تعمیرکار نوشته برنارد مالامود با ترجمه شیما الهی در 358 صفحه و با قیمت 65 هزارتومان توسط نشر چشمه منتشر شده است.

رمان آلابولا نوشته زکریا قائمی در 252 صفحه و با قیمت 50 هزارتومان توسط نشر چشمه منتشر شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 2 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 2 اردیبهشت 1400 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 1606

به "پیشنهادهای نوروزی علی خدایی؛ از تعمیرکار تا چهارراه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشنهادهای نوروزی علی خدایی؛ از تعمیرکار تا چهارراه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید