کتابی که سنجیده گفتن و نوشتن را می آموزد

به گزارش مجله عکس، به گزارش خبرنگاران ، مهدی خسروانی، مشاور ترجمه و ویراستار این کتاب، تا به امروز بیش از ده کتاب در زمینه سنجشگرانه اندیشی (تفکر نقادانه) ترجمه و بازنویسی نموده است. موضوع سرانجام نامه مقطع کارشناسی ارشد او نیز سنجشگرانه اندیشی و رابطۀ آن با منطق و فلسفه بوده است.

کتابی که سنجیده گفتن و نوشتن را می آموزد

چرا استدلال؟ هنوز هم کم نیستند کسانی که گمان می نمایند استدلال یعنی مشاجره و دعوای کلامی با دیگران، یا صرفاً بیان پیش داوری های قبلی شان به شکلی تازه. به همین علت است که بسیاری از آدم ها احساس می نمایند استدلال چیزی ناخوشایند و بی فایده است، اما منظور از استدلال پردازی در این کتاب صرفا مجادله یا تکرار دیدگاه ها نیست، بلکه ارائه مجموعه ای از علت ها یا شواهد برای پشتیبانی از یک دیدگاه است. استدلال، به این معنا، نه فقط بی فایده نیست، بلکه بسیار ضروری و حیاتی است

بسیاری از اوقات پیش می آید که ما برای حرف هایی که می زنیم، علت و استدلال کافی نداریم و یا گاهی نمی توانیم سنجیده حرف بزنیم. گاهی می خواهیم مسئله ای علمی را با دیگران درمیان بگذاریم، اما به خوبی نمی توانیم دانسته هایمان را انتقال دهیم و همین مسئله باعث آزردگی ما می گردد.

این کتاب به راحتی می تواند حرف هایی را که پایه و اساس درستی ندارند و صرفاً از گذشته سینه به سینه منتقل شده اند، نقض کند. ما بسیاری اوقات فکر می کنیم در مواجهه با شرایط مختلف، رفتار درستی داریم و حرف های منطقی می زنیم، درحالی که ممکن است صرفاً برای قانع کردن و توجیه کردن خود قضیه را حل کنیم و در مسائل دیگر هم همین اشتباهات را تکرار می کنیم. کتاب هنرِ حرف حساب زدن به شما می آموزد که سنجشگر و دقیق باشید. برای حرف حساب زدن باید یکسری مراحل را طی کنید تا حرفتان را به خوبی بتوانید به کرسی بنشانید.

به عنوان نمونه فصل چهارم این کتاب به این نکته اشاره دارد: برای گفته ها و نوشته ها باید منابع موثق و مطلع و منابع بی طرف داشته باشید. بعلاوه تأکید بسیاری دارد که صرفاً اطلاعات خود را به اینترنت محدود نکنید، چون اینترنت تنها اطلاعات منابع دیگر را به ما منتقل می نماید؛ بنابراین، برای اینکه نوشته هایمان تأثیرگذار و قابل تأمل باشند، در وهله اول باید منابع درست و موثق داشته باشیم و به لقمه های آماده اینترنت بسنده نکنیم.

درباره استدلال های شفاهی هم نکات بسیار قابل توجهی در این کتاب وجود دارد. قاعده چهل می گوید: وقتی می خواهید استدلال خود را به صورت شفاهی در جمعی بیان کنید، اولین و مهم ترین مسئله، مقدار علاقه و انگیزه شما نسبت به موضوعی است که می خواهید بیان کنید. مخاطب وقتی مقدار انگیزه و قدرت بیان شما را ببیند، تحت تاثیر قرار گرفته و تا آخر به صحبت های شما گوش خواهد داد. به عنوان نمونه به این صورت استدلال خود را بیان کنید: خوشحالم که این فرصت دست داد تا با شما صحبت کنم. در صحبت های امروز می خواهم ایده ای تازه را دربارۀ برنامۀ تبادل دانشجو با شما در میان بگذارم. به نظر خودم، این ایده بسیار جالب و الهام بخش است و امیدوارم در خاتمه شما نیز با من هم نظر شوید.

نشر اریش اخیرا کتاب حرف حساب زدن را در 244 صفحه و بهای 180 هزار تومان عرضه نموده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 6 شهریور 1402 بروزرسانی: 6 شهریور 1402 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 2319

به "کتابی که سنجیده گفتن و نوشتن را می آموزد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتابی که سنجیده گفتن و نوشتن را می آموزد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید