کلمنسکوپ یا شهر ارواح در کشور نامیبیا

به گزارش مجله عکس، حتما تابه حال فیلم هایی در ژانر پسارستاخیزی دیده اید. فیلم هایی که در آن ها، انسان های زیادی از بین رفته اند، شهرها ویران شد ه اند، عظیم راه های پررفت و آمد، خالی و بی جان شده اند و در خانه هایی که زمانی مملو از آوای بچه ها بود، حیوانات وحشی سکنی گزیده اند. در دنیای واقعی نیز می توانید یکی از این شهرها را ببینید. با ما همراه شوید تا به اتفاق هم، به کلمنسکوپ یا شهر ارواح در کشور نامیبیا سفر کنیم.

کلمنسکوپ یا شهر ارواح در کشور نامیبیا

داستان کلمنسکوپ به دوران تب الماس در نامیبیا و در شروع قرن بیستم میلادی باز می گردد. در سال 1904، پس از کشف اولین قطعه الماس در نامیبیا، مهاجران زیادی به امید ثروتمند شدن، راه این کشور را در پیش گرفتند.

یکی از این افراد، آگست استوچ آلمانی بود که به عنوان بازرس راه آهن در سواحل اقیانوس اطلس منصوب شده بود. استوچ علاقه بسیاری به کانی شناسی داشت و حتی پیروز شد تا مجوز بهره برداری از مناطق الماس خیز را به دست آورد.

او از کارگران خود خواسته بود که به دنبال سنگ های براق غیرعادی بگردند. زمانی که چند قطعه از آن ها کشف شد، استوچ زمین های اطراف را خریداری کرد و در آن منطقه یک شهرک مسکونی ساخت.

استوچ از همکاران آلمانی خود دعوت کرد تا برای اکتشاف به این منطقه بیایند؛ کم کم شهرکی که احداث شده بود، به شهری با معماری آلمانی بدل شد و تمام امکانات لازم، از جمله شهربازی، بیمارستان، مدرسه، تئاتر و ورزشگاه نیز در آن فراهم شد. کلمنسکوپ تا آنجا رونق یافت که اولین مرکز تصویربرداری با اشعه ایکس درنیم کره جنوبی زمین، در آن به وجود آمد و همچنین اولین تراموای قاره آفریقا در خیابان های آن حرکت کرد.

برای حدود دو دهه همه چیز به خوبی پیش می رفت. گاه میزان الماس های کشف شده چشمگیر نبودند؛ اما همان مقداری که کشف می شد، مانند سایر الماس های نامیبیایی، ذره ای ناخالصی نداشت. این الماس ها در واقع کانی هایی بودند که طی سالیان دراز، توسط فشار زیرزمینی تشکیل شده بودند و توسط جریان های اقیانوسی و باد، سر از خشکی در آورده بودند.

با گذشت زمان، زمین هایی که معدن الماس بودند، خالی شدند و ساکنان دیگر دلیلی برای ماندن در خانه هایشان نداشتند. از طرفی کشف یکی از غنی ترین معادن الماس در سال 1928 و در 270 کیلومتری کلمنسکوپ، باعث تسریع مهاجرت شهروندان شد. به همین دلیل بسیاری از ساکنان کلمنسکوپ خانه های خود را پشت سر گذاشتند و راه جنوب را در پیش گرفتند.

در دهه 50 میلادی، کلمنسکوپ کاملا تخلیه شد؛ اما نمی توان آن را شهری کاملا متروکه دانست؛ چراکه کلمنسکوپ اکنون به عنوان یکی از جاهای دیدنی نامیبیا شهرت یافته است و با نام شهر ارواح شناخته می گردد. شهر ارواح در محدوده کویر نامیب قرار گرفته است و محدوده ای 26,000 کیلومتر مربعی را در بر می گیرد.

اراضی این شهر، اکنون متعلق به یک شرکت حفاری الماس است. تنها پنج درصد از این اراضی هنوز حاوی الماس هستند و بازدید از بعضی مناطقی که احتمال وجود الماس درآن ها می رود، نیازمند مجوزهای خاصی است. عدم وجود الماس در بافت شهری کلمنسکوپ ثابت شده است و مجوز ورود را می توان در ورودی شهر خریداری کرد.

منبع: گردشبان
انتشار: 30 خرداد 1400 بروزرسانی: 30 خرداد 1400 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 1697

به "کلمنسکوپ یا شهر ارواح در کشور نامیبیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلمنسکوپ یا شهر ارواح در کشور نامیبیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید