حدس مدیرعامل بوئینگ؛ ورشکستگی قریب الوقوع شرکت های هواپیماسازی

به گزارش مجله عکس، خبرنگاران : پس از آنکه شیوع ویروس کرونا طی سه ماه اخیر موجب شد به دلیل کاهش سفرها، زیان های هنگفتی به شرکت های عظیم هواپیماسازی دنیا نظیر بوئینگ و ایرباس وارد گردد، حالا تازه ترین اظهارنظر دیوید کالهون، مدیر اجرایی بوئینگ در رابطه با چشم انداز وخیم این صنعت، رشد فروش سهام این شرکت ها و نیز کاهش ارزش آن را به دنبال داشت و به گفته کالهون برای بازگشت تقاضای سفرهای هوایی به آمار سال 2019، دست کم سه سال زمان احتیاج است.

حدس مدیرعامل بوئینگ؛ ورشکستگی قریب الوقوع شرکت های هواپیماسازی

به گزارش خبرنگاران دیوید کالهون در گفت و گویی با شبکه خبری ان بی سی و در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا ممکن است یکی از غول های هواپیماسازی آمریکا پس از قطع حمایت های دولتی برای تعدیل صدمات بحران کرونا در اواخر ماه سپتامبر، ورشکسته گردد، گفت: من نمی خواهم پیش بینی قطعی در این باره انجام دهم. اما بله احتمالا پس از سرانجام این حمایت های اقتصادی در انتهای ماه سپتامبر، ممکن است اتفاقی رخ دهد.

وی اضافه کرد: معتقدم که سفرهای هوایی ممکن است تا ماه سپتامبر تنها بهبود 25 درصدی را نسبت به همین مدت در سال قبل از آن تجربه کند و شاید این میزان تا سرانجام سال به 50 درصد دوره پیش از کرونا برسد، اما عادی شدن سفر هوایی تا پیش از سه تا پنج سال آینده نامحتمل است.

کالهون در خصوص جزئیات سخنی نگفت و سخنگوی بوئینگ نیز در شرح اظهارنظرهای کالهون گفت که او به طور کلی در خصوص تردیدها در بخش هواپیماسازی و نه در خصوص یک شرکت هواپیماسازی خاص صحبت نموده است.

ماه گذشته، شرکت های هواپیمایی سهم 25 میلیارد دلاری خود را از یاری هزینه ها و وام های فدرال دریافت کردند و از این رو دیگر مجاز به تعدیل نیرو یا کاهش حقوق و مزایای کارکنان خود تا ابتدای ماه اکتبر نخواهند بود. مدیران شرکت های هواپیمایی اعلام کردند که انتظار دارند به دلیل کاهش چشمگیر تقاضای جهانی درپی شیوع کرونا، سطح فعالیت ها و کسب و کار خود را کاهش دهند.

خطوط هواپیمایی آمریکا پس از سال ها، گزارشی از زیان های خود در فصل نخست امسال منتشر کردند، در حالی که تقاضای مسافران به دلیل شیوع ویروس کرونا و اقدامات دولت ها برای قرنطینه خانگی شهروندان خود، به شدت تقاضا را کاهش داده است.

مدیران این شرکت ها در تازه ترین اظهارنظرهای خود اعلام کردند که ممکن است بدترین دوره زیان های ناشی از کرونا به سرانجام رسیده باشد اما انتظار ندارند که تقاضاها به سرعت به سطوح پیش از بحران کرونا بازگردند. سازمان امنیت حمل و نقل اعلام نموده است که 215 هزار و 645 مسافر در روز دوشنبه این هفته از گیت های بازرسی در فرودگاه های ایالات متحده عبور نموده اند که بیشترین میزان از 25 مارس است اما همچنان این رقم نشان از افت 91 درصدی ترددها نسبت به یک سال پیش دارد.

کالهون تاکید نمود که انتظار دارد بهبود ترددهای هوایی حداقل احتیاج به زمانی سه ساله داشته باشد و احتمالا تا انتهای ماه سپتامبر حتی یک چهارم از سطح ترددهای هوایی قبل از کرونا نیز بهبود نخواهد یافت.

او گفت: ممکن است تا انتهای سال 2020، تنها 50 درصد از میزان سفرهای هوایی قبل از کرونا جبران گردد. بنابراین قطعا ما نیز باید در بخش هایی از کسب و کار خود تغییراتی را اجرایی کنیم.

ویروس کرونا به یک چالش جدید برای شرکت بوئینگ بدل شده است، آن هم در حالی که این غول هواپیماسازی درگیر زمین گیر شدن 14ماهه ناوگان هواپیماهای مکس 737 خود، پرفروش ترین محصول این شرکت است.

هواپیماهای مکس 737 از مارس 2019 زمین گیر هستند. دلیل اصلی خروج این مدل از حمل و نقل هوایی شرکت های مختلف نیز دو سانحه هوایی است که منجر به مرگ 346 مسافر این هواپیماها شد. مدیران بوئینگ تا به امروز چند نوبت ضرب الاجل بازگرداندن هواپیماهای 737 مکس به آسمان را به تاخیر انداخته اند و علت اصلی این تاخیرها نیز کشف نقص های فنی جدید توسط بازرسان سازمان هواپیمایی فدرال بوده است.

دیوید کالهون، مدیرعامل این شرکت در ژانویه اعلام نموده بود که انتظار دارد که صدور مجدد پروانه پرواز این هواپیماها تا اواسط سال 2020 به طول بینجامد. این ضرب الاجل پس از آن مطرح شد که بوئینگ در ماه سپتامبر خط فراوری 737 مکس را متوقف ساخته بود. کالهون در ماه های اخیر همیشه از پیشرفت مهندسان بوئینگ برای رفع کردن مسائل این مدل خبر داده است. بوئینگ قرار است هفته جاری نشست سالانه سهامداران خود را برگزار کند.

همچنین وبسایت دیده بان بازار آمریکا در گزارشی نوشت: صندوق مبادله جهانی هواپیمایی آمریکا (JETS) در آخرین روز معاملاتی بازار سهام با افت کاهش 30/ 4 درصدی به پایین ترین میزان ارزش خود از سوم آوریل تا به امروز رسید.

در این صندوق سرمایه گذاری قابل معامله (ایی تی اف)، سهم هایی نظیر گروه خطوط هوایی آمریکا با کاهش 45/ 4 درصدی، هلدینگ خطوط هوایی دلتا با کاهش 45/ 4 درصدی و هلدینگ یونایتد ایرلاینز با افت 04/ 5 درصدی روبه رو شدند.

در میان دیگر سهم های هواپیمایی که جزوی از شاخص داوجونز هستند، خطوط هوایی جنوب غرب با افت ارزش 25/ 3 درصدی، هواپیمایی جت بلو باافت 3/ 3 درصدی و گروه هوایی آلاسکا با افت 8/ 5 درصدی روبه رو شدند.

کالهون همچنین در پاسخ به این پرسش که نظرش در خصوص دید منفی وارن بافت، سرمایه گذار عظیم آمریکایی نسبت به سهام شرکت های هواپیمایی و فروش سهم های او چیست، گفت:اگرچه بافت دید کوتاه مدت خود نسبت به سهام شرکت های هواپیمایی را بیان نموده است، اما دید کوتاه مدت بافت به معنای آن نیست که این شرایط تنها چند ماه دیگر ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: فکر می کنم بهبود کامل تقاضا و رسیدن به سطح سال 2019 حدود سه سال و شروع رشد در این صنعت احتیاج به زمانی پنج ساله داشته باشد.

دیدگاه کالهون نسبت به زمان لازم برای بهبود کسب و کار شرکت های هواپیما سازی اندکی از آنچه اغلب کارشناسان بازار انتظار دارند بیشتر است.

به گفته هلن بکر، تحلیلگر شرکت خدمات اقتصادی کوون؛ در نظرسنجی ها، 52 درصد از افراد بر این باور بودند که کسب و کار این صنعت در کوتاه مدت و به یکباره بهبود خواهد یافت و از سوی دیگر 37 درصد دیگر نیز بر این باور بوده اند که بهبود تقاضا و رسیدن به سطح سال 2019 احتیاج به زمانی دو تا سه ساله خواهد داشت.

گری کلی، مدیرعامل شرکت خطوط هوایی ساوت وست پیش از این اعلام نموده بود که نقطه اوج کاهش تقاضا در این صنعت در ماه آوریل بوده است؛ نظری که یکی از مدیران شرکت جت بلو نیز آن را تایید کرد.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 19 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 1038

به "حدس مدیرعامل بوئینگ؛ ورشکستگی قریب الوقوع شرکت های هواپیماسازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حدس مدیرعامل بوئینگ؛ ورشکستگی قریب الوقوع شرکت های هواپیماسازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید