آیا بعد از تزریق واکسن کرونا باید حجامت کرد؟

به گزارش مجله عکس، یک متخصص طب سنتی ایرانی و معاون تعالی دفتر طب ایرانی مکمل تا این لحظه مستند علمی در مورد اثرگذاری حجامت چه مثبت و چه منفی بر عملکرد واکسیناسیون وجود ندارد.

آیا بعد از تزریق واکسن کرونا باید حجامت کرد؟

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، مرتضی مجاهدی در پاسخ به این سوال که آیا حجامت بعد از تزریق واکسن کرونا ضرورت دارد؟ گفت: مدعیان افراطی طب سنتی که از جریان های دانشگاهی نیستند و موجب بدبینی جامعه علمی به جریان اصیل، علمی و دانشگاهی طب ایرانی می شوند، بیشتر در پی مطرح کردن شخصیت و مجموعه خود برای فروش بعضی داروها و محصولات هستند و این افراد ادعا دارند که بعد از تزریق واکسن باید حجامت انجام شود.

وی ضمن اشاره به اینکه بر اساس پژوهش های اجرا شده حجامت بر درمان بعضی از بیماری ها تا حدی موثر است، ادامه داد: در مورد اینکه حجامت بتواند سم زدایی کند، مستند علمی وجود ندارد و بعلاوه تزریق واکسن کووید 19 هم مانند همه واکسن هایی که برای بیماری های ویروسی و سایر بیماری ها در طول چند دهه در کشور ما تزریق شده اند، موجب ایجاد سم در بدن نمی شود بلکه آنتی بادی محافظت کننده ای ایجاد می نماید که مانع از ورود ویروس به بدن می شود و با آن مبازره می نماید و جلوی ابتلای افراد به بیماری را می گیرد.

این متخصص طب سنتی ایرانی با بیان اینکه تا این لحظه مستند علمی در مورد اثرگذاری حجامت چه مثبت و چه منفی بر عملکرد واکسیناسیون وجود ندارد، اضافه نمود: توصیه هایی این چنینی به ویژه در فضای مجازی موجب مراجعه بیشتر مردمی که از مستندات علمی چیزی نمی دانند برای انجام حجامت می شود و این امر تنها پر شدن جیب مدعیان افراطی را به همراه دارد.

معاون تعالی دفتر طب ایرانی مکمل متذکر شد: البته ممکن است در آینده کار پژوهشی در مورد تاثیر حجامت بر عملکرد واکسن انجام شود و نتایج مثبتی هم در مورد آن به دست آید، اما از آنجایی که تا کنون مطالعه ای در این زمینه صورت نگرفته، نمی توان در این خصوص اظهار نظر کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 2 آبان 1400 بروزرسانی: 2 آبان 1400 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 1868

به "آیا بعد از تزریق واکسن کرونا باید حجامت کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا بعد از تزریق واکسن کرونا باید حجامت کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید