تنفر بچه ها از غذا

به گزارش مجله عکس، اگر فرزندتان علاقه ای به خوردن صبحانه ندارد؛ نگران نباشید. توصیه های زیر را بخوانید و به کار ببندید.

تنفر بچه ها از غذا
شما می توانید برخی موادغذایی که فرزندتان به خوردن آنها علاقه ای ندارد را با مواد غذایی دیگری که او دوست دارد، ترکیب کنید. مثلا پیاز یا گوجه فرنگی داخل غذا را رنده کنید تا او متوجه وجود آنها نگردد یا اینکه مواد غذایی را به شکلی که او دوست دارد، تهیه کنید. مثلا اگر گوشت تکه ای نمی خورد، برایش کتلت درست کنید. یک راه دیگر برای تشویق کردن بچه ها به خوردن انواع مواد غذایی، کنجکاو کردن آنها نسبت به خوراکی های مختلف است.

به این ترتیب که مثلا چند مرتبه کمی سبزیهای پخته را کنار ظرف ماکارونی یا کتلتش بگذارید و اجازه بدهید که خودش نسبت به خوردن آنها ترغیب گردد. البته می توانید کنار ظرف غذای خودتان را هم با خوراکی های مغذی بپوشانید و مدام با خوردن و تعریف کردن از طعم و خواص آنها بچه ها را نسبت به امتحان کردن طعم های تازه کنجکاو کنید. استفاده از بشقاب و لیوان های رنگی با رنگ های نارنجی، ارغوانی و قرمز هم می تواند باعث افزایش اشتهای بچه ها گردد. ضمناً هرگز نباید فراموش کنید که برای تشویق کردن بچه ها به خوردن تمام گروه های غذایی، صبر و حوصله بیشتر از زور و تهدید به کار می آید!

اگر فرزندتان علاقه ای به خوردن صبحانه ندارد! نگران نباشید. توصیه های زیر را بخوانید و به کار ببندید. امیدوارم بچه ها تان صبحانه خور حرفه ای شوند. کودک شما هم جزء آن دسته از بچه های است که هنگام خوردن صبحانه بهانه می گیرند و به اصطلاح جیم می شوند؟ نگران نباشید. توصیه های زیر را بخوانید و به کار ببندید. امیدوارم بچه هاتان صبحانه خور حرفه ای شوند.

1- میز را بچینید : به همراه فرزند خود، از شب قبل، میز صبحانه فردا را بچینید. البته هنگامی که کودک تان خوابید مواد فاسدشدنی را، دوباره در یخچال قرار دهید. صبح هنگام نیز، ابتدا میز را مثل شب پیش آماده کنید بعد کودکتان را 15 تا 20 دقیقه پیش از خوردن صبحانه بیدار کنید تا دستگاه گوارشی او کم کم آغاز به کار کند.

2- نوشیدنی های اشتهاآور: پیشنهاد می گردد، وقتی کودکتان از خواب برخاست یک لیوان بزرگ آب یا آب پرتقال به او بدهید. به این ترتیب او به اشتها می آید. مطمئن باشید چند دقیقه بعد، شتابان به سمت میز صبحانه می آید.

3- با بوفه موافقید؟ کوچولوها همواره دوست دارند ادای بزرگ ترها را در بیاورند. آنها عاشق بوفه اند و دوست دارند غذاها روی میز چیده شده باشد تا آنها هر چه می خواهند بخورند. آب پرتقال، نان، بیسکویت، شکلات صبحانه، شیر، پنیر و... را روی میز بچینید و مطمئن باشید، چشمان کودک، بزرگ تر از معده اش خواهد شد و از تمام غذاهای روی میز تا جائی که بتواند می خورد.

4- یک نمونه جالب : نباید فراموش کنید که برترین راه یادگیری، مثال زدن است. شما نیز همراه کودکتان بنشینید و صبحانه کامل بخورید. کودکتان از شما الگو می گیرد و کارهای شما را تقلید می نماید. وقتی چند لقمه خوردید، تازه اشتهایتان باز می گردد.

5- نان تازه، عالی است؟ آمار نشان داده است که از هر 10 کودک، 4 نفر تنها به علت نبودن نان تازه سر میز صبحانه، رغبتی به خوردن ندارند. در صورتی که کودکتان نسبت به خوردن صبحانه بیمیل است، نان تازه را امتحان کنید. بوی نان تازه همه را به اشتها می آورد. اگر وقت خرید نان را ندارید، پیشنهاد می کنیم مقداری شیر و شکر روی نان مانده بمالید و آن را 5 دقیقه در مایکروفر قرار دهید تا بوی نان تازه به خود بگیرد.

6- از داستانهای زیبا یاری بگیرید: سعی کنید سر میز صبحانه وقت را غنیمت شمرده و کتاب داستانی، درباره صبحانه خوردن برای کودکتان بخوانید. کاری کنید که آب از لب او آویزان گردد.

7- اصرار نکنید : در صورتی که با وجود انجام تمامی این کارها، باز هم کودک شما صبح از خواب برخاست و میلی به خوردن صبحانه نشان نداد، به او فشار نیاورید. یک لیوان شیر یا آب پرتقال به او بدهید و تا ساعت ناهار در صورت تمایل، به او میوه بدهید. مطمئن باشید او فردا صبح بهتر از امروز، صبحانه می خورد.

از کجا بفهمیم کودکمان حساسیت غذایی دارد؟ گاهی اوقات هنگامی که برخی بچه ها در معرض غذای خاصی قرار می گیرند (مثلا بادام زمینی- سیستم ایمنی بدن آنها، پروتئین آن ماده غذایی را به عنوان مهاجم تلقی نموده و در مقابلش آنتی بادی ترشح می نماید تا پروتئین را از بین ببرد.

1- وقتی یک غذای تازه را به کودک می دهید، حداقل تا سه روز بعد از آن غذای تازه دیگری به او ندهید تا واکنش بدن کودک را به همان نوع تازه بسنجید؛ مثلا اگر برای اولین بار در روز دوشنبه به کودک خود هلو دادید، این کار را در روزهای سه شنبه و چهارشنبه تکرار کنید و میوه تازه دیگری در این روزها به او ندهید تا ببینید آیا کودکتان به هلو حساسیت دارد یا نه.

2- به علائمی مانند سرفه، عطسه، زدن کهیر، تهوع، گازهای دفع شده، ورم پوست و اگزما در کودک توجه کنید. این موارد از علایم شایع حساسیت غذایی می باشند. اگر کودکتان با مشکل تنفسی روبرو شد و یا علایم دیگری مانند ورم و قرمزی صورت و لب دارد و یا تهوع و اسهال بعد از صرف غذا پیدا کرد، حتما با اورژانس تماس بگیرید .

3- برای اولین بار که ماده غذایی تازهی را به کودک می دهید توجه داشته باشید که حساسیت غذایی ممکن است در دو زمان رخ دهد: برخی غذاها بلافاصله پس از خوردن، سبب بروز حساسیت غذایی می شوند.

4- پوشک کودک را پس از دادن هر نوع ماده غذایی تازه، آنالیز کنید. اسهال از دیگر علایم بروز حساسیت غذایی در کودک می باشد.

5- به محض بروز یکی از علایم بالا، به پزشک متخصص کودک خود مراجعه کنید. به کمترین علایم هم توجه کنید و آن را جدی بگیرید.

6- اگر کودکتان با مشکل تنفسی روبرو شد، حتما با اورژانس تماس بگیرید. اگر علایم دیگری مانند ورم و قرمزی صورت و لب دارد و یا تهوع و اسهال بعد از صرف غذا پیدا کرد، حتما با اورژانس تماس بگیرید، زیرا در برخی موارد، این علایم در مدت زمان کوتاهی، راه تنفس کودک را مسدود می نمایند و ممکن است منجر به مرگ کودک شوند.

منبع: آشپزی و تغذیه بچه ها، فاطمه تقدسی نیا، نوید حکمت،صص117-113، چاپ دوم، قم، 1396

منبع: راسخون
انتشار: 18 آبان 1400 بروزرسانی: 18 آبان 1400 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 1888

به "تنفر بچه ها از غذا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنفر بچه ها از غذا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید