حقایقی نو درباره کلیسای نمادین روم باستان

به گزارش مجله عکس، این ساختمان گنبدی که به احتمال زیاد به نام معبد یا فضای سیاسی به وسیله رومی ها ساخته شده است، همچنان به علت نوع طراحی و ساختار، مهندسان و معماران مجذوب خود می نماید. پانتئون بعلاوه یک نقطه عطف تاریخی قابل توجه است که خطوط تداوم از روم مشرکانه که به آن عصر تاریک هم می گفتند تا تجمل رنسانس را ترسیم می نماید.

حقایقی نو درباره کلیسای نمادین روم باستان

با ما همراه باشید و درباره جاذبه های چارگون بیشتر بدانید.

حال باستان شناسان و تاریخ شناسان به حقایقی جالب و مجذوب کننده از این بنای تاریخی و باستانی دست یافته اند که دانستن آن ها خالی از لطف نخواهد بود.

تاریخ دقیق پیدایش پانتئون، محققان را گیج نموده است

برای مدت طولانی، ریشه دقیق پانتئون دانشمندان را گیج می کرد. اکنون معین شده که پانتئون در حدود سال 126 میلادی وقف شده است. با این حال، معماری و تاریخ دقیق ساخت آن معین نیست. این ساختمان دارای یک کتیبه برجسته است که در آن نشان داده شده مارکوس آگریپا، پسر لوسیوس، سه بار کنسول گری این بنا را برعهده داشته است. بعلاوه کلمه پانتئون از زبان یونانی به معنی همه خدایان گرفته شده است.

گرچه ممکن است از این بنا به نام معبد استفاده شده باشد، اما به نظر می رسد که از بعضی کارنمودهای سیاسی هم برخوردار بوده است.

پانتئون از یک دوران تاریکی سخت جان سالم به در برد

نیمه غربی امپراتوری روم تحت فشارهای نظامی خارجی بود و همین امر باعث شده که رو به زوال رفت. در سال 476، آخرین حکومت واقعی امپراطور غرب به پایان رسید. در حالی که نیمه شرقی امپراتوری به امپراتوری بیزانس قدرتمند تبدیل شد؛ ایتالیا در غرب تحت فرمان استروگوت های ژرمنی بود تا اینکه در اواسط قرن 6 به وسیله امپراتور بیزانس ژوستینیان عظیم فتح شد.

یوستینین دوک، روم را در ایتالیا تحت کنترل بیزانس تاسیس کرد. برای چندین قرن بعد، ایتالیا شاهد درگیری های نظامی و اختلافات ارضی بین رومی های شرقی، لومباردها و فرانک ها بود.

در این دوره که اغلب در اروپا به نام عصر تاریکی خوانده می گردد، امپراطور بیزانس فوکاس در سال 609 به پاپ بونیفاس چهارم اجازه تقدس پانتئون را داد. این ساختمان به نام یک کلیسای مسیحی معروف به Sancta Maria ad Martyres (سنت ماری و شهدا) تبدیل شد، زیرا یادگارهای بسیاری از شهدا به آنجا منتقل شد تا به خاک سپرده گردد. به همین علت، این ساختمان از غارت و متلاشی شدن که ساختمان های باستانی رم را آزار داد، تا حد زیادی مصون ماند.

پاپ یک بار از تزیینات برنز پانتئون برای ایجاد قانون استفاده کرد

پاپ اوربان هشتم بیش از افزودن برج های ناقوس دوقلو، کارهای بیشتری در خصوص پانتئون انجام داد. پاپ تزئینات برنز را از رواق آن در سال 1626 سلب کرد. این ها ذوب شده و برای ایجاد 80 قانون برای Castel SantAngelo مورد استفاده نهاده شد.

Castel SantAngelo یکی دیگر از بناهای کلاسیک است که از قرن 2 قدمت دارد. این بنا که در ابتدا مقبره ای برای امپراطور هادریان بود، به وسیله پاپ به نام اقامتگاه و قلعه پاپی مورد استفاده نهاده شد. توپ های برنزی تنها بخشی از توانایی های دفاعی چشمگیر ساختمان بود.

هنرمند رنسانس، رافائل، در پانتئون به خاک سپرده شده است

نقاش دوره رنسانس، رافائل (با نام کامل Raffaello Sanzio da Urbino) شاید بیشتر به خاطر نقاشی دیواری خود به نام The School of Athens در واتیکان شناخته گردد. این هنرمند جوان و درخشان در 37 سالگی در سال 1520 چشم از دنیا فرو بست. او که عزیز حامیان هنرهای کلیسایی بود با تشریفات عالی در پانتئون به خاک سپده شد.

منبع: گردشبان
انتشار: 29 تیر 1400 بروزرسانی: 29 تیر 1400 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 1750

به "حقایقی نو درباره کلیسای نمادین روم باستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقایقی نو درباره کلیسای نمادین روم باستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید