خبرنگاران آمار فوت ناشی از کرونا به 15 نفر رسید

به گزارش مجله عکس، تهران - خبرنگاران - رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد که تا به امروز 95 نفر در کشور به طور قطعی به کرونا مبتلا شده و 15 نفر فوت نموده اند.

خبرنگاران آمار فوت ناشی از کرونا به 15 نفر رسید

کیانوش دنیاپور روز سه شنبه در جمع خبرنگاران اضافه نمود: تا ظهر امروز 34 نفر شامل قم 16، تهران 9، فارس 1، مازندران 2، گیلان 2، نیشابور 1، البرز 2 و قشم 1 به شمار مبتلایان به کرونا اضافه شده و به 95 نفر رسیده است.

وی ادامه داد: این افراد از مسافرانی بودند که از قم به این مناطق رفتند یا سابقه سفر به قم را داشتند.

دنیاپور گفت: تعطیلی مدارس منجر به این شده که به جای کاهش سفرها، خانواده ها حرکت نموده اند و اغلب موارد در استان های دیگر از استان قم منتقل شده است.

امن ترین جا برای مقابله با کرونا و پیشگیری از آن منازل است

به گفته وی، امن ترین جا برای مقابله با کرونا و پیشگیری از آن، منازل خودمان است. سفرهای غیرضروری بین شهری و درون شهری را تا جای امکان باید لغو کرد. تعطیلی احتمالی می تواند منجر به شیوع بیماری و انتقال ویروس به مناطق دیگر گردد.

دنیاپور گفت: با احتساب آمار امروز تا به امروز 95 تشخیص قطعی ابتلا به ویروس کرونا داریم و 15 نفر جان خود را از دست دادند.

استفاده از ماسک برای جمعیت عادی توصیه نمی گردد

رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت اضافه نمود: استفاده از ماسک برای جمعیت عادی توصیه نمی گردد، اما برای گروه های پرخطر یا در معرض خطر مثل کادر بهداشت و درمان یا بیماران توصیه می گردد. با اولویت استان هایی که ابتلای به بیماری در آن گزارش شده و حفظ تقدم گروه های پرخطر، توزیع در محل های منتسب انجام می گردد. تا به امروز 700 هزار پک ماسک و ژل ضد عفونی وارد شهر قم شده و توزیع اجرا شده است.

وی اضافه نمود: تقاضای ما این است که از استفاده بی مورد از ماسک خودداری نمایند.

سخنگوی قرارگاه اطلاع رسانی پیشگیری از کرونا گفت: حال عمومی فرد مبتلا به کرونا در قشم مساعد است.

وی ادامه داد: بعضی خانواده ها افزایش تردد و سفرها به شمال یا جنوب را متوجه نشده اند. این سفرها هیچ کمکی نمی کند و خطر شیوع به سایر استان ها را افزایش می دهد. اکنون زمان مناسبی برای سفر نیست و حتی سفرهای داخل شهری به ویژه برای افراد مسن و کسانی که بیماری زمینه ای دارند باید محدود گردد.

آمار را شفاف اعلام می کنیم

دنیاپور گفت: بعضی کشورها توانایی تشخیص را نداشته و عدد صفر جلوی اسم این کشورها در خصوص ابتلا و فوت ناشی از ویروس کرونا دیده می گردد. کشورهایی هستند که بر اساس اطلاعاتی که داریم، با توجه به مسائل سیاسی و مالی، آمار را به صورت پردازش شده ارائه می دهند یا سدی در برابر انعکاس آمار ایجاد نموده اند. ادعا نمی کنیم آنچه اعلام می کنیم همه موارد است و شاید تعدادی از موارد مبتلا هنوز مراجعه ننموده باشند.

وی ادامه داد: ما آمار را شفاف اعلام می کنیم. افرادی که مراجعه نموده اند، علایم شدیدتری داشتند. در این حجم نمونه در این افراد، تعداد موارد فوت بیشتر است. برای داشتن تحلیل آماری می توانیم از جامعه آماری ابتلا و فوت چین استفاده کنیم و به نظر می رسد کشندگی این ویروس 2.5 درصد باشد.

رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت گفت: 5 تا 6 درصد افراد بستری به اقدامات نگهداری ویژه در آی سی یو احتیاج دارند. در افراد زیر 9 سال در دنیا گزارش مرگ و میر نداشتیم و در افراد بالای 60 سال میزان مرگ افزایش می یابد. در افراد میان سال، کسانی که داروی سرکوب نماینده نقص ایمنی مصرف می نمایند یا دچار بیماری زمینه ای هستند، ممکن است مرگ و میر در آنها اتفاق بیفتد.

وی اظهار کرد: هیچ ابزار و ماده ای در دنیا برای مقابله با این بیماری در هیچ جای دنیا وجود ندارد و مهمترین راهکار، قطع زنجیره انتقال و خودمراقبتی است. شستن مرتب دست موثرترین راهکار پیشگیری است. این ویروس روی سطوح تماس می تواند ساعت ها و بر اساس بعضی گزارش ها تا روزها دوام بیاورد.

انتشار کرونا در روزهای آینده

دنیاپور گفت: به نظر می رسد در روزهای آینده این بیماری همچنان در حال انتشار باشد. نگاه خوش بینانه این است که در آستانه نوروز و نگاه بدبینانه این است که تا اردیبهشت ماه بتوانیم بیماری را مهار کنیم. با تغییرات محیطی و دمای هوا و محدودیت مراودات و سفرها و تعطیل کردن اجتماعات غیرضروری موارد ابتلا را کاهش بدهیم.

مجالس عروسی تا نوروز لغو می گردد

وی ادامه داد: امروز ابلاغ می گردد که مجالس عروسی تا نوروز لغو گردد و اگر قراردادی بسته شده به دلیل شرایط ویژه لغو می گردد. محدودیت حضور تماشاگر در مسابقات ورزشی، تعویق همایش ها و دوره های آموزشی و تعطیلی سالن تئاتر و سینما ادامه دارد. وزارت بهداشت همچنان با تعطیلی مدارس موافق نیست و دلیل آن را در جاده های شمالی می توان دید.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: هیچ سمی که در هوا بتواند پخش کرد و فناوری آن در کشور وجود ندارد و ماده ادورانت را نمی شناسم و تاثیر آن بر ویروس کرونا را در هیچ منبع علمی ندیدیم. برای تشخیص این بیماری نیز وسیله خاصی وجود ندارد و اگر این طور بود وقت آزمایشگاه ها برای 48 ساعت گرفته نمی شد.

کرونا ناشناخته است

دنیاپور درباره طب سنتی و توصیه هایی در این زمینه در فضای مجازی گفت: هیچ کدام از این ها مبتنی بر شواهد علمی نیست، اما خوش مزه است. این ویروس نه تنها برای طب سنتی، بلکه برای طب مدرن هم ناشناخته است و منابع طب سنتی مربوط به سال ها قبل است و از ویروس چیزی نمی دانستند. البته این توصیه ها می تواند فرد را در مقابله از بیماری ها قوی تر کند. این بیماری هیچ داروی قطعی ندارد.

وی ادامه داد: البته رژیم دارویی پنج گانه در کمیته درمان تصویب و اجرا شده و گزارش هایی مبنی بر بهتر شدن حال بیماران داریم و فعلا فرضیه تجربی است. این موارد هم داروهای کشف شده جدید نیست و سال ها برای سایر بیماری ها استفاده می شد.

دنیاپور درباره بهبود یافتگان نیز گفت: بسیاری از موارد ممکن است شامل کسانی باشد که نمی شناسیم و احتمالا به بیماری مبتلا بوده و با مراقبت های شخصی خوب شدند و بخش دیگر شامل 21 نفر در قم و سه نفر در تهران و اراک است.

کیت های تشخیص ساخت آلمان و هلند هستند

رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت در پاسخ به خبرنگار سلامت خبرنگاران درباره کیت های تشخیصی کرونا اظهار کرد: کیت های تشخیصی از چین گرفته نشده و ساخت دو کشور آلمانی و هلندی است. تا آدینه چهار مرحله کیت از سازمان دنیای بهداشت گرفته و تحویل انستیتو پاستور داده شد. در همه این یک ماه، صدها مورد با کیت ها آزمایش گرفته شده و منفی بود و به محض مثبت بودن، اعلام شد. احتیاجمند تعداد بیشتری کیت تشخیصی و حفاظتی هستیم که سازمان دنیای بهداشتی اعلام نموده در اختیار ایران قرار می دهد.

وی ادامه داد: البته قرار نیست همه افراد به دنبال چکاپ و استفاده از این کیت های تشخیصی یا برطرف اضطراب و وسواس خود باشند. اکنون سه آزمایشگاه این کیت ها را در اختیار دارند و هیچ آزمایشگاه خصوصی این کیت ها را ندارند و همه ادعاها در این زمینه کذب است.

دنیاپور گفت: این آزمایش برای افرادی که لازم است، رایگان انجام می گردد. به زودی کیت ها به چهار استان دیگر ارسال شده و مجموع آزمایشگاه های انجام دهنده آزمایش کرونا از سه به هفت مورد می رسد.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اظهار کرد: دو شرکت دانش بنیان داخلی اعلام کردند توانایی ساخت یا مشابه سازی آن را دارند، اما فراوری و استفاده انبوه از آن، منوط به مجوز سازمان غذا و دارو است.

باران تاثیری بر کرونا ندارد

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تاثیر باران در کاهش انتشار ویروس کرونا گفت: شواهد علمی مبنی بر تاثیر باران بر ویروس کرونا نداریم، اما سرد شدن هوا در زمینه انتشار ویروس موثر است.

زندانی مبتلا به کرونا نداریم

دنیاپور گفت: گزارش خاص از زندان ها درباره تشخیص این بیماری نداشتیم و از هیچ زندانی در سراسر کشور چنین گزارشی نداریم.

به گزارش خبرنگاران، بیماری کووید-19 که ناشی از ویروس کرونا جدیدی است از اوایل ماه دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه) در استان هوبی چین شیوع یافت. این بیماری تا امروز (سه شنبه) باعث فوت 2 هزار و 704 نفر در دنیا شده است. ایران بعد از چین، بیشترین آمار فوت ناشی از این ویروس را دارد.

منبع: ایرنا
انتشار: 22 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 844

به "خبرنگاران آمار فوت ناشی از کرونا به 15 نفر رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران آمار فوت ناشی از کرونا به 15 نفر رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید