خبرنگاران باوند: اروپا می داند نابودی برجام به آشفتگی خاورمیانه دامن می زند

به گزارش مجله عکس، تهران- خبرنگاران- یک دیپلمات پیشین با بیان اینکه بعید است در شرایط کنونی پافشاری آمریکا در قبال ایران نتیجه بخش باشد، گفت: اروپایی ها می دانند نابودی برجام بر آشفتگی خاورمیانه دامن می زند و این مسئله در شرایط کنونی به نفع آنها نیست.

خبرنگاران باوند: اروپا می داند نابودی برجام به آشفتگی خاورمیانه دامن می زند

با ما سفر کنید و با تور دور اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

داود هرمیداس باوند در گفت وگو با خبرنگار سیاسی خبرنگاران، درباره کوشش های آمریکا برای بازگرداندن تحریم های ایران گفت: با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، کاخ سفید برای دستیابی به یک دستاورد که بتواند شکست های دولت ترامپ را در مسائل داخلی - به ویژه مقابله با ویروس کرونا و ناآرامی های خیابانی - تحت الشعاع قرار دهد، بر پرونده ایران متمرکز شده است.

وی با بیان اینکه آمریکا طی دو، سه هفته اخیر دو شکست بد را در خصوص ایران در شورای امنیت تجربه نموده است، گفت: بهانه نخست آمریکا این بود که تحریم های تسلیحاتی ایران در مهر ماه لغو می شود و این مسئله، بر شرایط خاورمیانه اثرگذار است ولی نکته ای که وجود دارد آن است که همه کشورها باید حداقلی از توان نظامی را برخوردار باشند تا بتوانند از خود دفاع نمایند ولی استدلال آمریکا خلع سلاح کامل ایران است.

اقدام آمریکا تجاوز به حقوق بین الملل و شورای امنیت است

این کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه استدلال آمریکا هم در خصوص تمدید تحریم های تسلیحاتی و هم بازگرداندن تحریم ها برای اکثریت کشورها قابل توجیه و پذیرش نیست، توضیح داد: با وجود ناکامی آمریکا در خصوص تمدید تحریم های تسلیحاتی، مجددا به این بهانه که مشارکت نماینده در قطعنامه 2231 است، خواستار اسنپ بک شده اما این بهانه هم مورد پذیرش جامعه جهانی قرار نگرفت و 13 عضو شورای امنیت با این درخواست مخالفت کردند.

به گفته باوند، کوشش آمریکا برای فعال کردن یکجانبه مکانیزم ماشه در حالی که هیچ کشوری با این خواست واشنگتن موافق نیست، به نوعی تجاوز به حقوق بین الملل و شورای امنیت است و پیگیری و اصرار ایالات متحده در این زمینه سوال برانگیز است.

وی با اشاره به نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: پافشاری آمریکا بر تحریم ایران را با توجه به نزدیک شدن به ایام انتخابات آمریکا ارزیابی می کنم چراکه می خواهند این کار را در بوق و کرنا نموده و آن را دستاورد ترامپ در قبال ایران معرفی نمایند و بگویند با این کار، صلح و امنیت بین المللی را هم تامین کردیم.

عضو سابق نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک اضافه نمود: از سوی دیگر، آمریکا با تحت فشار قرار دادن ایران درصدد این است که زمینه مذاکرات دوجانبه میان تهران و واشنگتن را مهیا سازد آمریکایی ها تصور مینمایند با فشار حداکثری ایران وادار به گفت وگو با ایالات متحده می شود.

تندروها پرونده ایران را در واشنگتن دست گرفته اند

باوند درباره مخالفت اتحادیه اروپا با درخواست آمریکا هم ابراز داشت: اروپا و آمریکا تعاملات زیادی در زمینه های سیاسی، مالی، نظامی و... دارند اما روابط فراآتلانتیکی آنها در دوران ترامپ به شدت آسیب دید و اروپایی ها دل خوشی از ترامپ ندارند. آنها هرچند در بسیاری از موضوعات مانند مسائل منطقه ای یا موشکی با آمریکا هم نظر هستند، اما استدلال آمریکایی ها که منتج به نابودی برجام می شود را غیرمنطقی دانسته و نمی خواهند با همراهی با آمریکا، برجام را نابود نمایند.

وی با یادآوری کوشش تندروها برای نابودی برجام اعلام کرد: تندروها اکنون پرونده ایران را در در واشنگتن دست گرفته اند و عملکرد آنها به گونه ای است که دولت بعدی آمریکا نتواند به برجام برشود و عادی سازی روابط تهران و واشنگتن به راحتی انجام شود.

اروپا می دانند نابودی برجام بر آشفتگی خاورمیانه دامن می زند

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه اگر بایدن هم رئیس جمهور شود، ما نباید فکر کنیم آمریکا به دوران اوباما بازمی شود، یادآور شد: بایدن روش اوباما را با تعدیل ها و تفاوت هایی دنبال خواهد نمود به این معنا که نه آنقدر مانند اوباما مثبت عمل خواهد نمود و نه روش ترامپ دنبال می نماید. در این چارچوب کوشش خواهند کرد نظرات مبثت جمهوریخواستار و متحدان منطقه ای آمریکا را در مواردی همانند افزایش بند غروب برجام جلب نمایند.

باوند با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی بعید است پافشاری آمریکا به نتیجه برسد، مطرح نمود: تا تعیین شدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، فضا در حالت ابهام و تعلیق باقی می ماند. اروپایی ها هم می دانند نابودی برجام بر آشفتگی خاورمیانه دامن خواهد زد که این مسئله در شرایطی که آمریکا حضورش در منطقه را کمرنگ نموده، به نفع آنها نیست.

منبع: ایرنا
انتشار: 25 مهر 1399 بروزرسانی: 25 مهر 1399 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 1230

به "خبرنگاران باوند: اروپا می داند نابودی برجام به آشفتگی خاورمیانه دامن می زند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران باوند: اروپا می داند نابودی برجام به آشفتگی خاورمیانه دامن می زند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید