دختران فراری؛ سرنوشت فرار دختر از خانه چیست؟

به گزارش مجله عکس، دختران فراری به دلایلی مانند شرایط بد خانواده و دوستان ناباب از خانه فرار نموده و با خطراتی چون قاچاقچیان و خشونت جسمی و جنسی روبرو می شوند.

دختران فراری؛ سرنوشت فرار دختر از خانه چیست؟

جهت دریافت خدمات پتینه سقف منزل با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

مسائلی که در خانواده وجود دارد گاهی موجب می گردد تا دختران نوجوان به دنبال راه گریز و برای رسیدن به زندگی بهتر و محیطی امن تر خانه را رها نمایند. در حالی که نمی دانند با فرار از خانه با مسائل، ناامنی ها و بی پناهی های بسیار بزرگتری روبرو خواهند شد و باندهای مافیایی در کمین نشسته اند تا از این دختران فراری سواستفاده نمایند.

معضل دختران فراری

فرار از خانه از جمله رفتارهای ناسازگارانه ای است که بیشتر از نوجوانان و جوانان سر می زند. گزارش سازمان بهداشت دنیای حاکی است که در دنیا سالانه بیش از یک میلیون نوجوان 13 تا 19 ساله از خانه فرار می نمایند که 60 تا 70 درصد این افراد، شامل دختران و 30 تا 40 درصد از آن در بین پسران رخ می دهد. با توجه به پیامدهای سو آن یکی از آسیب های خانوادگی و اجتماعی جامعه، شناخته می گردد. آسیبی که می تواند بهداشت روانی فرد و جامعه را تحت تاثیر قرار دهد.

این افراد با انتخابی ناآگاهانه و بدون تفکر، نه تنها به خودشان ضربه جبران ناپذیری می زنند بلکه شخصیت اجتماعی خانواده شان را هم تحت تاثیر قرار می دهند. نکته قابل توجه در این زمینه این است که این معضل فقط خانواده های طبقات پایین از نظر مالی و اجتماعی را تهدید نمی نماید، و بنابر تحقیقات درصد قابل توجهی از دختران فراری، متعلق به خانواده های مرفه و متوسط به بالا هستند.

معضل فرار دختران در سال های اخیر به دلیل فرایند افزایشی که داشته توجه آسیب شناسان اجتماعی را بیش از پیش به خود جلب نموده است. همچنین موقعیت سنی دختران فراری در ایران که معمولا در گروه سنی 14 تا 25 سال قرار دارند نشان دهنده میزان آسیب پذیری، احتمال بزهکاری، بزه دیدگی و یا قربانی شدن در برابر سواستفاده های جنسی از آنها می باشد.

چرا دختران از خانه فرار می نمایند؟

تحقیقات نشان داده که محیط نامساعد خانواده در درجه اول و گروه همسالان در درجه دوم علت فرار از خانه هستند. گروه همسالان به میزان 67/5 درصد تاثیر زیادی بر فرار دختران دارد. وقتی والدین نسبت به فرزندان خود بی تفاوت باشند در نتیجه آن ها به گروه همسالانشان پناه می برند. در گروه دوستان افرادی هستند که از سادگی دختران نوجوان استفاده نموده و آن ها را به فرار و حتی استفاده از مواد مخدر تشویق می نمایند تا به اهداف شوم خود دست یابند. تحقیر، تبعیض، از هم پاشیدگی ساختار خانواده، خلا عاطفی موجود و ناتوانی والدین در نظارت همه جانبه و صحیح بر فرزندان، این مساله را تشدید می نماید. سایر علل فرار از خانه عبارتند از:

  • محیط نامساعد و تشنج آفرین خانواده و اختلاف والدین و فرزندان
  • طلاق و اعتیاد والدین به خصوص پدر
  • ارتباط با دوستان ناباب
  • روابط کنترل نشده خانواده ها با یک دیگر
  • کنترل و سخت گیری افراطی و غیرمنطقی والدین
  • مسائل حاد مالی
  • اختلالات شخصیت و روابط عاشقانه
  • مخالفت والدین با ازدواج دختران با شخص مورد نظر
  • اذیت ناپدری و یا نامادری
  • بی توجهی والدین به دوران حساس بلوغ
  • ناامنی و خطر تجاوز از سوی نزدیکان در خانواده
  • نادیده گرفته شدن آنها از سوی خانواده ها
  • ترس، خشم، یا انتقام جویی در مقابل عوامل مخرب و آشفته خانوادگی و اجتماعی و...

چه خطراتی دختران فراری را تهدید می نماید؟

دختران با فرار، تمام پل های پشت سرشان را خراب نموده و دچار آسیب های شدیدی از لحاظ روحی و جسمی می شوند. آن ها با بسیاری از جرایم آشنا می شوند که بر شخصیت آن ها تاثیرمی گذارد و با مخاطراتی روبرو می شوند که بعضی از آن ها عبارت است از:

  • گدایی، فروش مواد مخدر و خودفروشی برای امرار معاش

متاسفانه بسیاری از دختران فراری برای امرار معاش خود مجبورند که گدایی نمایند یا اینکه دست به همکاری با قاچاقچیان مواد مخدر بزنند و قاچاق فروشی نمایند. بعضی از آن ها نیز به اجبار به خودفروشی روی می آورند.

  • مورد آزار و اذیت قرار دریافت

معمولا دختران فراری که آسیب پذیر نیز هستند، گرفتار مشکل آزار و اذیت، اجبار و تحمیل می شوند و توسط سارق ها یا گردانندگان فحشا مورد آزارهای جنسی و جسمی قرار می گیرند. تعداد زیادی از آن ها هم به اعتیاد روی می آورند و در نهایت باید گفت که انگ بزهکاری برای همواره روی آنان می ماند.

  • گرفتار شدن در دام شبکه های قاچاق دختران و زنان جوان

قاچاقچیان، افراد خود را در مناطقی مانند پارک ها، مقابل مدارس هدایت و دبیرستان ها و اماکن عمومی می گمارند تا با پرسه زدن در این اماکن و شناسایی دخترانی که از منازل خود فرار نموده اند، آنها را با وعده هایی، به دام اندازند. گاهی فرار، پس از طرح دوستی و آشنایی از سوی دلالان شبکه های قاچاق و دادن وعده های مختلف چون خروج آسان از کشور و درآمد خوب و زندگی بهتر، اتفاق می افتد. در سال های اخیر نوع جدیدی از فریب و قاچاق دختران و زنان به وسیله اینترنت مشاهده می گردد که بیشتر حاصل گسترش شبکه های ارتباطی مجازی است.

راه بازگشت را برای دختران فراری باز بگذارید

وقتی دختری از خانه فرار می نماید، انگ دختر فراری به او می خورد و در نتیجه بازگشت او به خانه بسیار سخت و سخت خواهد بود. آنالیز ها نشان می دهد که اوج سن فرار دختران از خانه بین 12 تا 18 سال است. دقیقا زمانی که دوره بحران شکل گیری شخصیت نوجوانان است. به گفته روان شناس، بعد از فرار دختران از خانه آسیب هایی مثل اعتیاد، تجاوز و... در کمین آن هاست و دختر هم نمی تواند برای مقابله با آن کاری انجام دهد چون راه بازگشتی را برای خود نمی بیند.

به خانواده ها توصیه می گردد وقتی دختری از خانه فرار کرد آن اتفاق را بپذیرند و سعی نمایند دخترشان را پیدا نمایند و اجازه دهند به زندگی برگردد. سپس افراد خانواده باید در رفتارشان تجدید نظر نمایند و ببینند که کجای راه را اشتباه رفته اند. والدین باید سعی نمایند مثل یک دوست با فرزندانشان رفتار نمایند و از نظر عاطفی و احساسی آن ها را تامین نمایند.

منبع: setare.com
انتشار: 28 بهمن 1399 بروزرسانی: 28 بهمن 1399 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 1473

به "دختران فراری؛ سرنوشت فرار دختر از خانه چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دختران فراری؛ سرنوشت فرار دختر از خانه چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید