طبع سنجد گرم است یا سرد؟ (معرفی مصلحات و خواص سنجد)

به گزارش مجله عکس، میوه سنجد عموما به صورت خشک شده استفاده می گردد. این میوه بومی آسیای غربی و مرکزی، افغانستان، جنوب روسیه، ترکیه و ایران است. در حال حاضر به علت کاربرد فراوان سنجد در بحث بهداشت و زیبایی، دارای مصارف بسیار بالایی است. طبع سنجد و ترکیبات موجود در آن، این میوه را به یک میوه دارویی در طب سنتی تبدیل نموده است که مصارف درمانی فراوانی دارد.

طبع سنجد گرم است یا سرد؟ (معرفی مصلحات و خواص سنجد)

در این مقاله ابتدا طبع سنجد از نظر طب سنتی را بیان نموده و سپس به آنالیز مزایای سلامتی آن می پردازیم.

طبع سنجد چیست؟

مزاج سنجد از نظر طب سنتی سرد و خشک است و انواع مصلحات آن عسل معرفی شده است.

مزاجانواع مصلحات
سرد و خشکعسل

خواص سنجد برای بدن چیست؟

1. کاهش استرس اکسیداتیو

استرس اکسیداتیو نوعی اختلال درون سیستمی است که قادر است با آسیب زدن به بافت های داخلی به روش های مختلف بدن را دچار بیماری های گوناگون کند. عصاره به دست آمده از برگ و میوه سنجد، با کاهش رادیکال های آزاد، استرس اکسیداتیو و بیماری های ناشی از آن را مهار می نماید.

2. محافظت از معده

به طور کلی مصرف سنجد به طور منظم شرایط معده را بهبود می بخشد. استفاده از روغن هسته و گوشت سنجد نوعی درمان خانگی زخم معده است. بعلاوه عصاره پوست سنجد، غشای معده را سریع تر درمان می نماید.

3. برترین میان وعده برای دیابتی ها!

به علت قند طبیعی و پایینی که در سنجد وجود دارد، افراد دیابتی می توانند این میوه را جایگزین میان وعده هایی که دارای شکر و قند مصنوعی هستند، مانند انواع کیک ها و بیسکوییت ها نمایند. به علاوه، فیبر بالای موجود در این میوه اشتهای کاذب را کاهش داده و از اضافه وزن در مبتلایان به دیابت جلوگیری می نماید. افراد دیابتی می توانند هر روز یک قاشق غذاخوری پودر سنجد یا 1/4 لیوان سنجد خشک مصرف نمایند.

4. پیشگیری از انواع سرطان

آب سنجد قادر است بعضی از ناهنجاری های ژنتیکی سرطان زایی موجود در اسپرم ها و سلول های مغز استخوان را از بین ببرد. به علاوه عصاره سنجد از رشد تومورهای موجود در معده و سرطان پوست جلوگیری می نماید.

5. جوان نماینده پوست

به علت وجود انواع آنتی اکسیدان ها، به خصوص ویتامین C در سنجد، با مصرف آن رادیکال های آزاد به راحتی از بین می فرایند. رادیکال های آزاد به علت اکسید شدن سلول ها با انواع اسیدهای چرب محیطی به وجود می آیند. اگر از بین نفرایند پوست را دچار پیری زود رس و انواع چین و چروک می نمایند. بعلاوه سنجد یک محرک عالی برای کلاژن سازی پوست است که باعث سفت شدن پوست و جوان ماندن آن می گردد.

6. تقویت رشد مو

میوه سنجد سرشار از مواد مغذی است. به همین علت با استفاده آن روی پوست سر، فولیکول های مو از نظر تغذیه ای تقویت شده و در نتیجه رشد موها افزایش پیدا می نماید. از آن جایی که گوشت سنجد حالت خشک و پودری دارد، به تنهایی نمی توان از آن برای پوست کف سر استفاده کرد. برای این منظور باید سنجد و برگ سنجد را در روغن زیتون جوشانده و پس از سرد شدن این مخلوط را روی سر ماساژ دهید.

7. کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان در خانم های باردار

به علت وجود کلسیم فراوان در سنجد، مصرف این میوه در دوران بارداری توصیه می گردد. زیرا خطر ابتلا به پوکی استخوان بعد از زایمان را کاهش می دهد و رشد استخوان ها در جنین را بهبود می بخشد. بعلاوه مصرف این میوه خوشمزه در سه ماهه اول دوران بارداری تهوع را از بین می برد. ویتامین C موجود در سنجد هم سیستم ایمنی خانم های باردار را تقویت نموده و از ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا جلوگیری می نماید.

8. سنجد، درمان خانگی یبوست

ماده ای به نام استیل کولین در سنجد وجود دارد که به کاهش گرفتگی روده ها یاری می نماید. بعلاوه مقادیر فراوان فیبر در این میوه خوشمزه حرکت مواد غذایی در روده را بهبود بخشیده و به راحتی یبوست را درمان می نماید.

بیشتر بدانید: درمان های خانگی یبوست

9. محافظت از کبد در برابر انواع بیماری ها

به علت خواص ضد التهابی که سنجد دارد، یک درمان خانگی برای پاکسازی و سم زدایی کبد به شمار میرود. به همین علت مصرف منظم سنجد از بیماری های کبدی مانند کبد چرب و ورم کبد جلوگیری می نماید.

10. بهبود رشد نوزادان و بچه ها

گفتیم که یکی از مواد معدنی که در سنجد به وفور یافت می گردد، کلسیم است. کلسیم داخل سنجد به شکلی است که می تواند در تقویت و بهبود رشد استخوان ها در نوزادان و بچه ها بسیار تاثیر داشته باشد. بعلاوه به علت وجود ویتامین C سیستم ایمنی بدن در این گروه سنی افزایش پیدا می نماید.

11. تناسب اندام و کاهش وزن

فیبر درون سنجد باعث می گردد شما مدت طولانی تری احساس سیری کنید و اشتهای کاذب را در شما از بین می برد. در نتیجه کالری مصرفی شما در روز کم شده و همواره اندامی متناسب خواهید داشت و یا به راحتی می توانید با مصرف منظم این خوراکی خوشمزه وزن خود را کاهش دهید.

12. کاهش فشار خون و افزایش سلامت قلب

سنجد دارای ترکیباتی به نام های فلاونوئیدها و آلکالوئیدهاست که فشار خون بالا را کاهش داده و خطر بروز سکته قلبی را پایین می آورد. بعلاوه مقادیر بالای فلاونوئیدها و خواص ضد التهابی این میوه خوش طعم باعث پیشگیری و درمان بیماری های قلبی و عروقی می گردد.

بیشتر بدانید: راه های پایین آوردن فشار خون

سخن آخر

افرادی که دارای درد در مفاصل خود هستند، می توانند پودر این میوه را همراه با شیر مصرف نمایند تا دردشان تسکین پبدا کند. در غیر این صورت تمام افراد در هر سنی که باشند می توانند از سنجد به شکل خشک شده استفاده نمایند. البته به علت اینکه طبع سنجد سرد است، افراد دارای مزاج سرد باید در اندازه مصرف آن دقت نمایند. برای ما در پایین همین صقحه بنویسید شما به چه شکلی و چند بار در هفته از سنجد استفاده می کنید و چه اثراتی برای شما داشته است؟

شما همراهان عزیز می توانید در خبرنگاران با طبع میوه های دیگر مانند طبع سیب و خواص و مصلحاتشان هم آشنا شوید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 8 مرداد 1400 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 1770

به "طبع سنجد گرم است یا سرد؟ (معرفی مصلحات و خواص سنجد)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طبع سنجد گرم است یا سرد؟ (معرفی مصلحات و خواص سنجد)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید