طرز تهیه کباب کاسه ای اردبیل؛ متفاوت و خوشمزه

به گزارش مجله عکس، غذا های اردبیل خوشمزه هستند و یکی از خوشمزه ترین این غذا ها کباب است و یکی از دلرباترین کباب ها هم، کباب کاسه ای است. ترکیبی از طعم گوشت، جگر، کره، گوجه و نان. در ادامه دستور مفصل کباب کاسه ای اردبیل را می خوانید که مخلوط جوجه و چنجه و کوبیده و جگر است؛ ولی این کباب سنتی را می توانید با کوبیده، دل و جگر، کره و گوجه هم درست کنید.

طرز تهیه کباب کاسه ای اردبیل؛ متفاوت و خوشمزه

مواد لازم برای تهیه کباب کاسه ای اردبیل

فیله گوسفندی 250 گرم

سینه مرغ یک عدد

گوشت چرخ نموده (برای کوبیده) 250 گرم

کره حیوانی 50 تا 100 گرم

کنجد به مقدار لازم

زعفران به مقدار لازم

دل و جگر از هر کدام یک عدد

قلوه دو عدد

گوجه فرنگی چهار عدد

فلفل دلمه ای (به دلخواه خودتان) یک عدد اندازه متوسط

فلفل سبز کمی تند (به دلخواه خودتان) 100 گرم

طرز تهیه کباب کاسه ای اردبیل

فیله گوسفندی را ابتدا از طول و سپس در عرض ببرید. چنجه تان بهتر است هم اندازه جوجه کباب خرد گردد تا تقریباً همزمان کباب شوند.

چنجه ها را در پیاز و نمک و فلفل و آب لیمو و زعفران (زعفرانی که در نصف استکان آب جوشانده اید) بخوابانید. بهتر است گوشت دو تا سه ساعت یا حتی نصف روز یا یک شب در مواد بخوابد تا خوب طعم بگیرد و نرم گردد. بعدتر، وقتی پیاز کوبیده را رنده کردید، آب آن پیاز را هم به مواد چنجه اضافه کنید و بگذارید تا به خورد گوشت برود.

جوجه هایی را که هم اندازه چنجه ها بریده اید، در پیاز و زعفران و آب لیمو و فلفل دلمه خرد شده (و اگر مایل بودید یک قاشق مایونز) بخوابانید و بگذارید تا طعم و عطر بگیرد.

کوبیده:

کباب کوبیده باید چربی به اندازه ای داشته باشد که نه کم است و نه زیاد؛ می توانید این طور در نظر بگیرید که بیست تا بیست و چنج درصد گوشت تان باید چربی باشد؛ مثلاً در هر یک کیلو، 200 تا 250 گرم. برای همین، گوشت مناسب کوبیده ترکیبی است از گوشت گوساله و گوسفند. ترکیبی از گوشت قلوه گاه (بین دنده) گوسفند و سردست و حتا گردن گوسفند به همراه راسته گوساله، انتخابی مناسب برای کوبیده است. در مخلوط گوسفندی، معمولاً قلوه گاه را بیشتر می گیرند.

گوشت کوبیده را باید خوب چرخ کنید. می توانید دو تا چهار بار گوشت را چرخ کنید.

گوشت چرخ نموده را در کاسه ای گود بریزید و با نمک و فلفل و کمی زعفران خوب ورز دهید. آن قدر ورز دهید تا گوشت یکپارچه گردد و وقتی آن را با یک دست بلند کردید، گوشت نریزد و شکل خود را حفظ کند. حالا گوشت را برای دو تا سه ساعت در یخچال بگذارید تا استراحت کند.

پیاز را رنده کنید و آب اضافه آن را بگیرید. می توانید پیاز را در مشت تان فشار دهید تا آبش گرفته گردد. آب پیاز را در گوشت چنجه ای که در مواد خوابانده اید بریزید. حالا تفاله های خشک پیاز را در گوشت کوبیده بریزید و گوشت و پیاز را تا می توانید ورز دهید. هر چه بیشتر گوشت و پیاز را ورز دهید، کوبیده خوشمزه تری خواهید داشت.

یک ظرف آب سرد کنار دست تان بگذارید. گوشت چرخ نموده را کف دست تان به شکل دوکی درست کنید و سیخ را روی گوشت بگذارید و سطح سیخ را با گوشت بپوشانید. دست تان را در کاسه آب سرد بزنید و گوشت را با فشار ملایم انگشت های تان روی سیخ پهن کنید (اگر دست تان به گوشت می چسبید خیسش کنید). گوشت سر و ته سیخ را با انگشت سبابه و شست تان شکل دهید و جمع کنید.

(دل و جگر و قلوه)

دل و جگر و قلوه را متناسب با اندازه جوجه ها و کباب ها ببرید و سیخ کنید. بدیهی است که باید از سیخ های نازک مناسب برای دل و جگر بهره ببرید. (برای کباب کاسه ای حتا کوبیده را هم روی سیخ های نازک تر می زنند.)

حالا چنجه ها و جوجه ها را هم به سیخ بکشید و آتش را راه بیندازید و صبر کنید شعله ذغال ها بخوابد و فقط گداخته باشند. ابتدا چنجه را روی آتش بگذارید و بعد جوجه و بعد هم کوبیده ها و گوجه ها (کوبیده ها را می توانید کمی پهن تر بگیرید تا نسوزند). وقتی این کباب ها نود درصد پخته بودند، دل و قلوه و جگر را هم روی منقل بگذارید تا کباب گردد.

کباب ها و گوجه های کبابی را در کاسه بریزید و سس کره و گوجه له شده را هم روی کباب ها بریزید و با کمی کنجد و ریحان تزئین کنید و از مزه بی نظیر کباب کاسه ای اردبیل لذت ببرید.

منبع: گردشبان
انتشار: 7 آبان 1399 بروزرسانی: 7 آبان 1399 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 1253

به "طرز تهیه کباب کاسه ای اردبیل؛ متفاوت و خوشمزه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه کباب کاسه ای اردبیل؛ متفاوت و خوشمزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید