علام دستور کار سفر الکاظمی به تهران و ریاض

به گزارش مجله عکس، ایاد علاوی نخست وزیر اسبق و رئیس ائتلاف الوطنیه عراق به انتقاد تلویحی از سفر مصطفی الکاظمی به عربستان سعودی پرداخت و گفت سفر دوشنبه الکاظمی به عربستان به مسئله پولی و اقتصادی مرتبط است، اما عربستان هیچ پولی ندارد که به عراق یاری کند.

علام دستور کار سفر الکاظمی به تهران و ریاض

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری المعلومه، علاوی گفت سفر مصطفی الکاظمی نخست وزیر به عربستان سعودی برای مسائل مالی است، ولی عربستان پولی ندارد که به ما یاری کند، الکاظمی ممکن است در سفر به عربستان مسئله تنش با ایران را آنالیز کند و ممکن است برای نزدیک کردن دیدگاه های میان آن دو کشور کوشش کند.

در آستانه سفر الکاظمی به ریاض؛ ائتلاف دولت قانون : پرونده زندانیان سعودی خط قرمز است

ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری المالکی از مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق خواسته است در پرونده اخراج عناصر سعودی که در تروریسم دست دارند، سازش و مماشات نکند.

بهاء النوری سخنگوی ائتلاف دولت قانون گفت روابط ما با عربستان سعودی نباید به زیان خون شهدا باشد، چرا که تروریستهای سعودی در صدها عملیات انتحاری علیه ملت عراق مشارکت نموده اند.

وی تاکید نمود هشتاد درصد تروریستها در زندان الحوت، سعودی الاصل هستند و پرونده زندانیان سعودی خط قرمز است و نمی تواند در سفر مصطفی الکاظمی به عربستان مورد بحث و آنالیز قرار گیرد.

النوری ادامه داد سفرهای برهم صالح رئیسس جمهور محمد الحلبوسی رئیس مجلس به خارج به ویژه به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس هیچ دستاورد و نتیجه ای برای عراق نداشته است.

تشریح دستورکار سفر الکاظمی به عربستان و ایران

وزارت خارجه عراق پرونده های سفر مصطفی الکاظمی نخست وزیر این کشور به عربستان و ایران را تشریح کرد.

احمد الصحاف سخنگوی وزارت خارجه عراق در تبادل نظر با خبرگزاری رسمی عراق گفت سفر مصطفی الکاظمی نخست وزیر به عربستان دربرگیرنده بحث و آنالیز پرونده های روابط دوجانبه از جمله مسائل مالی، بهداشتی، کشاورزی، مالی و مبادلات سرمایه گذاری و مالی است.

وی اضافه نمود نخست وزیر همچنین به ایران سفر خواهد نمود که طی این سفر پرونده های متعدد از جمله مبادلات تجاری را آنالیز خواهد نمود.

وی ادامه داد فواد حسین وزیر خارجه عراق در ملاقات با محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود سفر قریب الوقوع مصطفی الکاظمی به تهران و مهمترین پرونده های مرتبط با آن را آنالیز کرد.

الصحاف تاکید نمود تهران حامی دولت الکاظمی و رویکردی است که در چارچوب کوشش دیپلماسی عراق برای گشایش در مورد تمام طرفها و کاهش تنش و بحران در منطقه در پیش گرفته است.

رایزنی تلفنی وزیران خارجه عراق و اردن

خبر دیگر از عراق اینکه وزیر خارجه این کشور و همتای اردنی اش در یک تماس تلفنی به آنالیز روابط دوجانبه و راههای افزایش همکاری در تمام زمینه ها پرداختند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی اردن، ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن و فواد حسین وزیر خارجه عراق در یک تبادل نظری تلفنی، گامهایی را که دو کشور برای تقویت روابط دوجانبه تاریخی و برادرانه و افزایش همکاری در تمام زمینه ها برمی دارند، آنالیز کردند.

این گزارش اضافه نمود دو طرف در این تماس تلفنی بر ادامه گامهای عملی برای اجرای توافقات همکاری که دو کشور در زمینه های انرژی، صنایع، تجارت، سرمایه گذاری، بهداشت، آموزش، دفاع و مبارزه با تروریسم و نیز استراتژی روابط امضا نموده بودند، تاکید نمودند.

الصفدی گفت پادشاهی اردن با تمام امکاناتش در کنار عراق واقع شده است و از کوششهای دولت این کشور برای بازسازی و حمایت از امنیت و ثبات و حاکمیت آن حمایت می نماید.

وزیر خارجه عراق هم از مواضع اردن در حمایت از کشورش تشکر کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 22 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 1160

به "علام دستور کار سفر الکاظمی به تهران و ریاض" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علام دستور کار سفر الکاظمی به تهران و ریاض"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید