چالش اطلاع رسانی در حوزه گردشگری و راه های پیش روی روابط عمومی

به گزارش مجله عکس، امروزه گردشگری یک صنعت درآمدزا در تمام جهانست و دولت ها سعی می نمایند تا نسبت به سایر کشورها پیشی بگیرند. بازدید از دیوار چین و عجایب هفت گانه جهان برای کشورهای مبدأ میلیاردها دلار درآمد بدون سرمایه گذاری پدید آورده است.

چالش اطلاع رسانی در حوزه گردشگری و راه های پیش روی روابط عمومی

با وبسایت گردشگری تریپ ادوایزر همراه باشید.

کشور ایران با وجود داشتن جاذبه های فراوان گردشگری از جمله مذهبی و زیارتی، تاریخی، فرهنگی، طبیعی، معنوی و هزاران جاذبه دیگر، متاسفانه بخش اندکی از درآمد خود را به وسیله صنعت گردشگری تامین می نماید. گردشگری یکی از زیر بخش های عمده خدمات در اقتصاد کشورهاست که درآمد جهانی حاصل از آن همه ساله بالغ بر صدها میلیارد دلار است.

امروزه همه مردم در تمام جهان پذیرفته اند که توریست صرف نظر از جهات علمی و فرهنگی یک منبع درآمد مالی برای کشورهاست. صنعت گردشگری بدون آن که نیازی به سرمایه گذاری زیاد داشته باشد می تواند اشتغال زایی و درآمدزای ایجاد کند، جامعه ای که مورد توجه گردشگران قرار بگیرد رونق مالی را به همراه خواهد داشت به عنوان مثال می توان خاطر نشان ساخت درآمد کشور اسپانیا از صنعت گردشگری تقریبا 2 برابر درآمد حاصل از فروش نفت ایران است.

این در حالی است که ایران با دارا بودن استعدادها و جاذبه های عمده در صنعت گردشگری که در بعد تاریخی، طبیعی و فرهنگی زبانزد خاص و عام بوده تنها توانسته است چند صد هزار دلار از این درآمد هنگفت را به خود اختصاص دهد. علت این ضعف و ناکامی را باید در کجا جستجو کرد؟

به نظر، یکی از مهم ترین ضعف های ما، در بحث اطلاع رسانی گردشگری است.

با توجه به مطالب مطرح شده درخصوص اهمیت مالی، اجتماعی و فرهنگی صنعت گردشگری پیشنهاد می گردد روابط عمومی های دستگاه های مرتبط با گردشگری مطالب و مواردی چند را در سر لوحه وظایف و تکالیف خود قرار دهند که می توان به توضیح ذیل ارائه کرد:

1. شناسایی جاذبه های گردشگری و بهره گیری از ابزارهای اطلاع رسانی جهت معرفی به جهانگردان

2. شناسایی و برطرف موانع احتمالی جهت توسعه و بسط این صنعت در کشور

3. برقراری ارتباط مستمر با سازمان های بین الملل فعال در زمینه گردشگری

4. ترغیب و تشویق بخش خصوصی در جهت فعالیت در بسط این صنعت

5. شناسایی، تنظیم و تدوین برنامه های آموزشی در زمینه گردشگری

6. آنالیز قوانین و مقررات مرتبط به گردشگری و استانداردهای علمی و وضعیت آن در کشور

7. شناسایی نیازها، خواسته ها و انتظارات گردشگران در ایجاد تناسب لازم بین آن خواسته ها و امکانات، خدمات موجود در کشور

8. آنالیز زمینه ای اخلاق و بهره گیری از سیستم پیشنهادات جهت بهبود فعالیت توریسم

9. شناسایی زمینه های مشارکت و حضور فعال مردم در صنعت گردشگری

10. برگزاری جلسات گفت و گوی آزاد برای روشن شدن زمینه های مرتبط با این حوزه کاری

11. تهیه و تنظیم طرح های مطالعاتی و تحقیقاتی در این زمینه

12. گردآوری و طبقه بندی اطلاعات مربوط به گردشگران و بازدیدکنندگان از کشور

13. آنالیز روند ورود توریست به کشور و شناسایی موانع و مسائل ورود توریست به کشور

14. آنالیز الگوها و روندهای جهانی و منطقه ای توریسم و مقایسه با شرایط فعلی کشور

15. آنالیز ویژگی های مناطق گردشگری موجود یا بالقوه کشور

16. آنالیز و طبقه بندی جاذبه های توریستی کشور و اولویت بندی آن ها

17. آنالیز الگوهای فرهنگی، اجتماعی مرتبط با گردشگری و شناسایی مغایرت آنها با کشورهای مبدأ

18. شناسایی فرصت ها و مسائل و محدودیت های عمده بر سر راه توسعه توریسم

19. یاری و همکاری با متولیان حفظ و نگهداری ابنیه و مکان های تاریخی کشور

20. دعوت و پذیرایی از مجریان تورها، عکاسان و نویسندگان در زمینه مسائل گردشگری

21. شرکت در نمایشگاه های گردشگری

22. برگزاری سمینارها و نمایشگاه های جهانگردی و گردشگری در کشور

23. آنالیز و تحلیل نظر هتلداران و متولیان امور توریسم

زمینه های فوق بخشی از فعالیت های عمده ای است که روابط عمومی ها می توانند در زمینه های صنعت توریسم انجام دهند، بدیهی است چون گردشگری از لحاظ مالی دارای اهمیت زیادی است و دولت ها نیز تمایل به بهره گیری و بهره برداری از آن را دارند می توانند با یک زمینه فکری در جامعه به تمامی ابعاد آن آشنا و واقف شوند و کوشش هایی جهت آشنا شدن بهتر مردم و گسترش فعالیت های آن نیز برداشته گردد.

* مدیر روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی

منبع: میراث آریا
انتشار: 3 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 476

به "چالش اطلاع رسانی در حوزه گردشگری و راه های پیش روی روابط عمومی" امتیاز دهید

1 کاربر به "چالش اطلاع رسانی در حوزه گردشگری و راه های پیش روی روابط عمومی" امتیاز داده است | 2 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چالش اطلاع رسانی در حوزه گردشگری و راه های پیش روی روابط عمومی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید