10 واقعیت دربارۀ غول گیاهخوار 100 میلیون ساله

به گزارش مجله عکس، نام پاتاگوتایتان ترکیبی از پاتاگونیا (محل کشف فسیل) و تایتان (غول های اسطوره ای یونانی) است.

10 واقعیت دربارۀ غول گیاهخوار 100 میلیون ساله

خبرنگاران | در سال 2010 یک کشاورز در منطقه ای روستایی در آرژانتین فسیل بزرگی را پیدا کرد که بخشی از آن از زمین بیرون زده بود. ابتدا به نظر می رسید که این فقط یک تکه چوب بزرگ است، اما مدتی بعد وقتی در حال بازدید از یک موزه بود فهمید که شاید آن چیزی که پیدا نموده خیلی ارزشمندتر از یک تکه چوب باشد!

به گزارش خبرنگاران ؛ او دوباره به سراغ همان محل رفت و حفاری را ادامه داد تا یک قطعه استخوان بزرگ خودش را نشان داد. این استخوان رانِ پاتاگوتایتان بود؛ یک دایناسور غول آسای گیاهخوار با گردن دراز. این دایناسور با قدی به طول 35 متر و وزنی معادل 60 تا 80 تن، یکی از بزرگترین جانورانی بوده که تا به حال بر روی زمین گام برداشته است.

در اینجا 10 واقعیت جالب و شگفت انگیز را دربارۀ این جانور استثنایی می خوانید.

1. فسیل پاتاگوتایتان بالاخره بعد از گذشت شش سال از پیدا شدنش، در سال 2014 به وسیله تیمی از کاوشگران موزۀ دیرین شناسی پتاگونیای آرژانتین به طور کامل از زیر خاک بیرون آورده شد.

(محل کشف فسیل)

2. حفاری هایی که برای بیرون کشیدن فسیل پاتاگوتایتان انجام شد، با کمال شگفتی منجر به کشف تصادفی چندین فسیل از دایناسور های دیگر هم شد. حدود 200 فسیل از 6 جانور باستانی دیگر هم در آن محل وجود داشت که باعث می شد آن محل تبدیل به یک گنجینۀ واقعی برای دیرین شناسان بشود. ضمناً، این برای خودش معمایی بود که چرا چندین حیوان همزمان در یک محل و در کنار هم مرده اند.

3. دیرین شناسان برای جابه جا کردن بقایای سنگین این غول باستانی مجبور شدند یک جادۀ مخصوص به محل اکتشاف احداث نمایند. برای صدمه ندیدن فسیل ها باید آن ها را در پلاستیک ها و جعبه های خاصی قرار می دادند و این باعث می شد که وزن آن ها از آن چیزی که بود هم سنگین تر بشود.

4. پاتاگوتایتان یکی از کامل ترین فسیل ها در بین فسیل های به جا مانده از تیتانوسوروس هاست. 84 قطعه فسیل مربوط به اندام های مختلف پاتاگوتایتان پیدا شد که باعث شد او کامل ترین دایناسور بزرگِ یافت شده باشد.

(مجسمه ای از پاتاگوتایتان در محل کشف)

5. فاصلۀ از بینی تا نوک دم پاتاگوتایتان به 35 متر می رسد. تا قبل از کشف این غول آرژانتینی، بزرگترین دایناسوری که پیدا شده بود دیپلودوکوس بود که 27 متر طول داشت؛ بنابراین بر اساس یافته های تا امروز، پاتاگوتایتان یکی از بزرگترین جانورانی بوده که روی خشکی راه می رفته است. وزن این دایناسور 4 برابر دیپلودوکوس و 10 برابر تیراناسوروس بوده است. با این قد و مقدار به احتمال فراوان پاتاگوتایتان هیچ دشمن یا شکارچی طبیعی نداشته است.

6. نام این جانور از اسطوره های یونانی الهام گرفته شده است. پاتاگوتایتان ترکیبی از دو کلمۀ پاتاگونیا (محل پیدا شدن فسیل) و تایتان (کلمۀ یونانی برای اشاره به قهرمانان غول آسای افسانه ای) است.

(اندازۀ پاتاگوتایتان در مقایسه با انسان)

7. لایۀ سنگی که پاتاگوتایتان روی آن پیدا شد، حدودا 101 میلیون سال قبل شکل گرفته است. پاتاگوتایتان در همین زمان یعنی در شروع دورۀ کرتاسه زندگی می نموده است. این منطقه در حال حاضر یک صحرای نسبتا خشک است، اما در آن موقع منطقه ای پوشیده از جنگل بوده است. هوا در آن موقع گرم تر و مرطوب تر بوده و حتی منطقه ها قطبی زمین هم به جای یخ پوشیده از درخت بوده اند. همنوعان پاتاگوتایتان احتمالا در اواخر دوران کرتاسه منقرض شده اند.

8. پاتاگوتایتان احتمالا در طول روز حدود 20 ساعت را به غذا خوردن اختصاص می داده! آن ها هر گیاهی را که اطرافشان بود می خوردند و مدت زمان هضم غذایشان هم بسیار طولانی بود. ما می دانیم که فیل ها با وزن 5 تنی شان مجبورند در طول روز کلی غذا بخورند؛ حالا تصور کنید که با 70 تن وزن چقدر باید غذا خورد!

9. در خصوص این که آیا پاتاگوتایتان بزرگترین جانور خشکی بوده یا نه، تردید هایی وجود دارد. رقیبی که می تواند این جایگاه را از او بگیرد، فسیل دایناسوری به نام آرژانتینوسوروس است که به لحاظ وزن و قد بسیار نزدیک به پاتاگوتایتان است و ممکن است کمی بزرگتر و سنگین تر از هموطن آرژانتینی اش بوده باشد.

(نسخه ای بازسازی شده از اسکلت جانور در موزه تاریخ طبیعی آمریکا)

10. ساختن نسخۀ بدل پاتاگوتایتان که قرار بود در موزه به نمایش دربیاید 6 ماه طول کشید. متخصصانی از کانادا و آرژانتین در طی این مدت، قطعات مختلف را بر اساس اندازۀ واقعی قالب ریزی کردند تا بتوانند با سر هم کردن آن ها اسکلتی کامل از این جانور را بسازند. علاوه بر نسخه ای که در موزۀ دیرین شناسی آرژانتین به نمایش درآمده، یک نسخۀ دیگر هم در موزۀ تاریخ طبیعی آمریکا به نمایش درآمده است.

منبع: فرادید
انتشار: 28 آذر 1401 بروزرسانی: 28 آذر 1401 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 2211

به "10 واقعیت دربارۀ غول گیاهخوار 100 میلیون ساله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 واقعیت دربارۀ غول گیاهخوار 100 میلیون ساله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید