تاکید آمریکا به کشورهای منطقه برای پذیرش حکم صادره درباره دریای چین جنوبی

به گزارش مجله عکس، آمریکا خاطرنشان کرد، حکم دادگاه بین المللی درباره این مساله که چین هیچ حق تاریخی درباره مالکیت بر دریای چین جنوبی ندارد باید به عنوان حکمی نهایی و الزام آور در نظر گرفته گردد و نباید دلیلی برای تنش باشد.

تاکید آمریکا به کشورهای منطقه برای پذیرش حکم صادره درباره دریای چین جنوبی

با تور ارزان چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش خبرنگاران، به نقل از خبرگزاری رویترز، جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید گفت: ما به تمامی کشورهای منطقه تاکید می کنیم تا از این مساله به عنوان فرصتی برای انجام اقدامات تحریک آمیز یا تنش زا استفاده ننمایند.

دادگاه دائمی حکمیت در لاهه روز سه شنبه حکم کرد که هیچ مبنای حقوقی برای ادعای چین درباره حق تاریخی مالکیت انحصاری بر منابع موجود در دریای چین جنوبی وجود ندارد؛ مساله ای که باعث بروز تنش میان کشورهای منطقه شده است.

چین که جلسات در این دادگاه را بایکوت نموده بود، اعلام نموده که حکم صادره را رد می نماید و گفته که نیروهای مسلح چین از تمامیت ارضی و منافع دریایی این کشور حمایت می نمایند.

در همین رابطه یکی از مقام های ارشد وزارت خارجه آمریکا نیز گفت، دولت واشنگتن طرف های درگیر را به استفاده از این حکم برای برگزاری مذاکرات دیپلماتیک به منظور حل و فصل مناقشات برجای مانده تشویق می نماید: زمانیکه این گرد و خاک بخوابد و لفاظی ها تمام گردد، این تصمیم دری را به سوی مذاکرات عملی و سازنده در میان مدعیان مالکیت این دریا باز می نماید. در حکم موجود قلمروهای جغرافیایی در مناطق مورد بحث به طرز چشمگیری محدود می گردد.

نشست وزرای خارجه در 21 تا 26 ژوئیه امسال میلادی در مجمع کشورهای جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن) در لائوس نخستین فرصت برای مدعیان به منظور آنالیز این حکم است. جان کری، وزیر خارجه آمریکا و وانگ یی، همتای چینی وی نیز در این نشست حضور دارند.

این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفت: انتظار دارم که ارزیابی ها، مذاکرات و رایزنی هایی انجام گیرد.

چین مدعی مالکیت حجم زیادی از این منطقه است که حجم تجارت آبی آن به صورت سالانه پنج تریلیون دلار می گردد. برونئی، مالزی، فیلیپین، تایوان و ویتنام نیز ادعای مشابهی دارند.

دانیل کریتنبریک، مشاور عالی رییس جمهوری آمریکا در امور آسیا گفته است که واشنگتن تمایلی ندارد که به بهانه دخالت در منطقه بر تنش ها بیفزاید.

وی با این حال ادامه داد: ما نمی توانیم چشمانمان را بر روی این راه آبی بسیار مهم ببندیم.

جان مک کین، سناتور آمریکایی و رییس کمیته سرویس های مسلح سنای آمریکا و دان سولیوان، جمهوری خواه دیگر سنا در بیانیه ای از دیگر مدعیان مالکیت این آب ها نظیر ویتنام خواستند تا به دنبال قطعنامه ای مشابه برای مناقشات دریایی باشند.

در این بیانیه آمده است: چین یک انتخاب دارد؛ می تواند از حکم صادره و قوانین و هنجارهای معمول تبعیت کند یا باید آنها را رد کند و جهت تهدید و ارعاب را برگزیند.

این سناتورها گفتند که آمریکا باید به صورت منظم مناطقی را که چین مدعی مالکیت آنهاست با گشت های هوایی و دریایی به چالش بکشد و منافع آمریکا را در منطقه آنالیز و حفاظت کند.

پیتر ناوارو، استاد اقتصاد و مشاور امور چین برای دونالد ترامپ، نامزد پیشروی جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در 2016 گفته است: این مساله اهمیت دارد که بر آزادی حمل و نقل دریایی و پرواز بر فراز منطقه به عنوان یک اولویت در احکام بین المللی تاکید گردد و این مساله باید از جانب همگی کشورها تبعیت گردد.

هیلاری کلینتون، نامزد پیشروی دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا نیز درباره منافع کشورش در دریای چین جنوبی سخن گفته و خواهان آزادی حمل و نقل دریای در منطقه شده و گفته است: این مساله بسیار مهم است که طرف های مدعی از قوانین تبعیت نمایند و از روندی صلح آمیز پیروی نمایند و با ابزار چندجانبه به دنبال حل مناقشات میان خودشان باشند. رهبری آمریکا در حمایت از شرکایش و متحدان درباره این مساله نقش کلیدی دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 آبان 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 454

به "تاکید آمریکا به کشورهای منطقه برای پذیرش حکم صادره درباره دریای چین جنوبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاکید آمریکا به کشورهای منطقه برای پذیرش حکم صادره درباره دریای چین جنوبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید