پاسکاری سرخابی ها در زمین بورس

به گزارش مجله عکس، حتی رئیس سابق سازمان خصوصی سازی در تابستان گفت که استارت واگذاری باشگاه های پرسپولیس و استقلال تا مرداد ماه زده می گردد. وزیر ورزش و جوانان نیز مدت هاست از عرضه سهام استقلال و پرسپولیس می گوید. اتفاقی که با، اما و اگر های بسیاری روبرو است.

پاسکاری سرخابی ها در زمین بورس

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

به گزارش دنیای اقتصاد؛ مسعود سلطانی فر در خصوص واگذاری باشگاه های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی معتقد است بین صاحب نظران اقتصادی، ورزشی و مدیران کشور و دولت اجماع خوبی وجود دارد، این در حالی است که پیشکسوتان سرخابی ها واکنش های متفاوتی نسبت به این اظهارات نشان می دهند و بر این باورند که واگذاری نمایشی، گره مسائل دو تیم را باز نمی نماید، اما شواهد حاکی از آن است که وزیر ورزش عزم خود را برای واگذاری این دو تیم جزم نموده تا این اتفاق در زمان وزارت خودش بیفتد. از این رو او هر از گاهی جلساتی را برگزار می نماید و وعده وعید هایی را به هواداران آن ها می دهد.

او چند روز قبل نیز از مردم خواست با خیال راحت به دنبال خرید سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس بفرایند و خاطرنشان کرد که هم رئیس جمهور و هیات وزیران و هم مردم، ورزشکاران و قهرمانان با این اتفاق عظیم ورزش ایران موافق و همگام هستند. این در حالی است که قرار بود آبان ماه امسال ابتدا مجمع پرسپولیس و پس از آن مجمع استقلال برگزار گردد، اما خبری از برگزاری مجمع دو تیم نیست و معین نشده چه زمانی مجامع آن ها برگزار می گردد.

برنامه مهم آقای وزیر

بعد از روی کارآمدن مسعود سلطانی فر به عنوان وزیر ورزش و جوانان مهم ترین برنامه او واگذاری دو تیم پرطرفدار پایتخت بود و با وجود اینکه بازیکنان و پیشکسوتان سرخابی ها در خصوص نحوه واگذاری و احتمال دخالت دولت در امور تیم شان انتقاداتی داشتند، اما وزیر ورزش در پاسخ به منتقدان این واگذاری پرحاشیه بار ها خاطرنشان کرد که بعد از خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس، دولت و وزارت ورزش و جوانان دخالتی در اداره دو تیم ندارند و عمدتا به صورت ارشادی با تشویق سرمایه گذاران حمایت خود را برای پایدار شدن فرایند خصوصی سازی دو تیم به صورت مشروط و موقت ادامه می دهد و به تدریج و با زمان بندی مناسب، این حمایت ها کاهش می یابد تا دو باشگاه کاملا به خود متکی شوند.

اما به گفته بعضی صاحب نظران، فرایند منفی بازار سرمایه از اواسط مرداد ماه و شیوع کرونا ممکن است عرضه استقلال و پرسپولیس در بورس را به دولت بعد بکشاند گرچه آنالیز ها نشان می دهد استقلال و پرسپولیس در 10 ساله گذشته حسابرسی شدند و سند استادیوم مرغوبکار و کمپ ناصر حجازی به نام باشگاه استقلال و مجموعه درفشی فر و شهدای گمنام نیز به نام پرسپولیس زده شده است. با این وجود بعضی تحلیلگران این میزان دارایی دو تیم را در حدی نمی دانند که هواداران آن ها ترغیب به سرمایه گذاری شوند.

صورت های اقتصادی تایید نشده

در خصوص ارزش برند این دو تیم نیز اخبار ضد و نقیضی به گوش می رسد، اما آنالیز های دنیای اقتصاد نشان می دهد قیمت برند این دو باشگاه در اواخر سال 97 توسط یک گروه تخصصی ارزش گذاری برند، حدود 700میلیارد تومان برآورد شده بود که با توجه به قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر قیمت برند دو تیم هم اکنون به بیش از هزار میلیارد تومان رسیده است و در صورت نهایی شدن صورت های اقتصادی تیم پرسپولیس مراحل پذیرش این تیم در بازار دوم بورس تهران انجام می گردد.

اگرچه اعلام شده بود حسابرسی سال آخر پرسپولیس برای شهریورماه و برای استقلال مهرماه امسال تمام می گردد، اما صورت های اقتصادی دوتیم همچنان تایید و نهایی نشده و در اختیار سازمان بورس قرارنگرفته است. بر همین اساس در صورت ارائه صورت های اقتصادی دو باشگاه به مجمع، واگذاری این باشگاه ها به بخش خصوصی بلامانع خواهد شد. دو باشگاه تنها یک حساب دارند که در خزانه دولت است به گونه ای که در صورت واریز یا خروج پول از این حساب، سازمان بازرسی و نهاد های دیگر می توانند موضوع را آنالیز و در خصوص آن شفاف سازی نمایند.

طبق پیشنهاد شورای نظارت بر اصل 44 قرار است 10 درصد از سهام باشگاه های استقلال و پرسپولیس برای کشف قیمت در بورس و 50 درصد به شرکت های سهامی عام با حداقل 10 هزار سهامدار و 40 درصد دیگر به تعاونی های سهامی و فراگیر کل کشور واگذار گردد. موضوعی که صدای پیشکسوتان دو باشگاه را درآورده و معتقدند واگذاری با این شرایط و آن 10 درصد، دیگر واگذاری محسوب نمی گردد.

افت بورس و شیوع کرونا

در حالی وزیر ورزش از ابتدای سال وعده واگذاری سرخابی ها را ماه به ماه به هواداران دو تیم می دهد که شیوع کرونا و نزول شاخص کل بورس فرایند عرضه این دو تیم را پیچیده تر از قبل می نماید. درهمین رابطه مرتضی فلاح، مدیرکل امور حقوقی وزارت ورزش و جوانان در خصوص آخرین شرایط خصوصی سازی پرسپولیس و استقلال می گوید: به دلیل شیوع ویروس کرونا بعضی فعالیت ها در رابطه با واگذاری دو باشگاه به تعویق افتاده است. به گفته وی درحوزه هماهنگی ها و پیشبرد امور به منظور خصوصی سازی، پرسپولیس جلوتر از استقلال است، اما در مجموع به نظر می رسد ظرف دو، سه ماه آینده شاهد شروع واگذاری این دو باشگاه باشیم اگر چه معین نیست چرا فرایند نهایی شدن صورت های اقتصادی دو باشگاه ماه هاست که به طول انجامیده، اما اگر این واگذاری تا خاتمه سال 99 انجام نگردد به دلیل همزمانی این فرایند با انتخابات ریاست جمهوری کشور در سال 1400 واگذاری و عرضه دو تیم وارد فاز دیگری خواهد شد.

همیشه واگذاری هایی که در بورس انجام می گردد نیازمند پیش شرط هایی است. بر همین اساس شرکت هایی که قرار است وارد بازارسرمایه شوند باید صورت های اقتصادی شفافی داشته باشند این در حالی است که استقلال و پرسپولیس سال هاست با مسائل اقتصادی فراوانی دست و پنجه نرم می نمایند و زیان ده بودن این دو تیم عظیم پایتخت مشهود است، اما معین نیست سرخابی ها بعد از ورود به بازار سهام بتوانند سودآوری مناسبی داشته باشند.

ریسک سرمایه گذاری هواداران

واگذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال در هجدهم فروردین ماه امسال در هیات عالی واگذاری به تصویب رسید و از همان ابتدا قرار بود شکل واگذاری به صورت عرضه سهام در فرابورس باشد، اما ریزش طولانی مدت شاخص کل بورس تهران باعث شد هواداران عرضه این باشگاه ها در این مورد محتاط تر عمل نمایند. زمانی که اصلاح شاخص بورس در نیمه های مردادماه از دو میلیون واحد شروع شد.

بیشتر تحلیلگران آن را اتفاقی منفی برای عرضه سرخابی ها ارزیابی می کردند و بر این باور بودند که اگر این اصلاح ادامه داشته باشد نه تن ها به نفع استقلال و پرسپولیس نیست حتی ممکن است از سوی هواداران نیز با بی رغبتی روبرو گردد. از سوی دیگر تحلیلگران اعتقاد داشتند خاتمه حرکت نوسانی شاخص و مشخص تکلیف انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تا حدودی معین می نماید که انتها این تیم ها وارد بازار سرمایه می شوند یا نه.

چرخش شاخص و بهبود شرایط بورس در 10 روز اخیر احتمال واگذاری سرخپوشان پایتخت را با توجه به موقعیت بهتر این تیم نسبت به استقلال در لیگ برتر بیشتر از قبل نموده، اما تیم های عظیم و پرطرفدار کشور در شرایط پیچیده ای به سر می برند. عدم ثبات در این تیم ها و مسائل اقتصادی که در 10 سال اخیر با آن دست به گریبانند باعث می گردد هواداران برای سرمایه گذاری روی این تیم ها ریسک ننمایند.

این در حالی است که سهامدارانی که از ابتدای سال با وعده و تشویق دولت وارد بازار سرمایه شده بودند حاضر نیستند پول خود را باز هم در این بازار سرمایه گذاری نمایند. اما با توجه به اینکه بورس تهران با ورود بی سابقه نقدینگی رو به رو شده ورود دو تیم استقلال و پرسپولیس به بازار سرمایه می تواند نقدینگی بیشتری را وارد بازار کند از این رو ممکن است با اجرای این تصمیم با موج جدیدی از سرمایه گذاران در بورس روبرو شویم.

منبع: فرارو
انتشار: 5 دی 1399 بروزرسانی: 5 دی 1399 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 1376

به "پاسکاری سرخابی ها در زمین بورس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاسکاری سرخابی ها در زمین بورس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید